2025-09-16, 19:21
Medlem
dex1s avatar
Har ni erfarenhet av santander billån? För ca 8 år sedan hade jag santander billån med vad jag minns var ca5,95% (kan vart mer eller mindre) ränta första 3 åren. Sedan höjde dom typ 1 % varje år. Kommer det hända igen?
Citera
2025-09-16, 19:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Har ni erfarenhet av santander billån? För ca 8 år sedan hade jag santander billån med vad jag minns var ca5,95% (kan vart mer eller mindre) ränta första 3 åren. Sedan höjde dom typ 1 % varje år. Kommer det hända igen?
Mycket troligt de kommer höja igen, de är en hyfsat dålig bank att ha att göra med. Haft sparkonto där, men deras inlåningsränta var rätt dålig. Pröva Handelsbanken eller Nordea i stället.
Citera
2025-09-16, 19:46
Avstängd
67arigGubbes avatar
Beror på ifall du köper en second handbil eller ny från en etablerad firma.
Citera
2025-09-16, 19:47
Medlem
Citat:

För att ge ett vettig svar så måste du jämföra med styrräntan för att kunna bedöma om höjningen är skälig.
Citera
2025-09-16, 20:09
Medlem
dex1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Beror på ifall du köper en second handbil eller ny från en etablerad firma.

Det handlar om begagnad bil från bilfirma för ca 300.000. Verkar som många firmor använder santander.
Citera
2025-09-16, 20:10
Men för helvete, ta inte lån/kredit på en bil för fan - skämtar du? Köp en golf 7a istället för 90 lax så har du en perfekt & pålitlig bil, motor är skitsamma för alla val är utmärkta.
Citera
2025-09-16, 20:32
Medlem
Jag köpte en bil som hade garanti samarbete med "autoconcept" mekanikern försökte få garantin igenom 4 gånger tills jag blev tok förbannad och gick till verkstaden och ringde idioterna på autoconcept själv inne på kontoret

Jag sa specifikt "-vi går igenom rad för rad vad som ska fyllas i och om det står korrekt" så gjorde jag och stolp skottet det tills det var klart

Fick en gratis läsk av mekanikern för att han var imponerad

Vill du sälja eller skrota bilen måste du betala av hela lånet samt någon jävla mystiskt slut faktura på nästan 300kr

Annars helt okej betala av skiten så fort som möjligt bara
Citera
2025-09-16, 20:44
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Det handlar om begagnad bil från bilfirma för ca 300.000. Verkar som många firmor använder santander.

Då är det som ett vanligt blancolån.
Citera
2025-09-17, 16:45
Medlem
Adelsdams avatar
Jag skulle avråda från att låna så mycket pengar för att köpa en bil. Köp en billigare bil istället. I slutändan kommer du betala långt mycket mer än ursprungsbeloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in