• 1
  • 2
2025-09-16, 18:38
Medlem
Två unga män i 20-årsåldern döms för svikande av försvarsplikt och medhjälp till svikande av försvarsplikt.

Detta efter den ene mannen fått den andre att sticka honom i foten med en fällkniv för att slippa undan värnplikt.

Båda männen erkänner till gärningen.

Händelsen skedde på Skaraborgs Regemente.

https://www.sverigesradio.se/artikel...ippa-varnplikt

Vad är detta för idioter?
Citera
2025-09-16, 18:46
Medlem
Pacifister?

Alla vill inte kriga. Och alla är inte lämpade.

"På min tid" var straffet tre månaders fängelse för totalvägrare. Vet inte hur det är nu.
Citera
2025-09-16, 18:56
Medlem
bithaxs avatar
Vad är detta för trams? Vad är ens risken att man råkar få göra lumpen mot sin vilja idag?
När jag mönstrade var det typ "Hej är du intresserad? Eller vill du skita i det så behöver du inte cykla och så".
Citera
2025-09-16, 18:59
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Man kan väl tycka att vore enklare att fejka en ryggskada, psykiskt ohälsa etc. än att be någon sticka en i foten..
Citera
2025-09-16, 19:02
Medlem
Onanikrems avatar
Klassiker. 1981 eller så, en snubbe drack ur en 75 på någon timma (på den tiden var det en "75") Han stoppade pekfingret i flaskan när den var tom och vevade in i en tall. In på sjukan med brutet finger, han hade "ramlat" Jo han slapp övningen.
Citera
2025-09-16, 19:09
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Klassiker. 1981 eller så, en snubbe drack ur en 75 på någon timma (på den tiden var det en "75") Han stoppade pekfingret i flaskan när den var tom och vevade in i en tall. In på sjukan med brutet finger, han hade "ramlat" Jo han slapp övningen.

Ja precis, den tar vi
Citera
2025-09-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Man kan väl tycka att vore enklare att fejka en ryggskada, psykiskt ohälsa etc. än att be någon sticka en i foten..
De hade ju också lite otur såtillvida att de måste vara de enda två ur den generationen utan en diagnos som hade gett dem frisedel.
Citera
2025-09-16, 19:17
Medlem
Det är ju bara att vägra - ingen idé att hugga sig i foten för det.

Men det låter som att de är hårdare nu igen när stöveltranpen börjat eka i Europa återigen.
Citera
2025-09-16, 19:21
Medlem
pn222jws avatar
"Footsoldier"...
Citera
2025-09-16, 19:53
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Hade nog jag också gjort, finns inget bra i att eventuellt kriga.
Jag var ritkgit bra tränad när jag mönstrade men valde medvetet att då dåligt hos psykologen så jag fick aldrig göra lumpen haha
Citera
2025-09-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vad är detta för trams? Vad är ens risken att man råkar få göra lumpen mot sin vilja idag?
När jag mönstrade var det typ "Hej är du intresserad? Eller vill du skita i det så behöver du inte cykla och så".

Utvecklingen har gått bakåt mot ett nytt kallt krig.

De kunde väl spelat galna istället.
Citera
2025-09-16, 20:24
Medlem
Är det inte en mänsklig rättighet att kunna fly från krig?
Varför blir dessa stjärnor åtalade och dömda?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in