Citat:
Ursprungligen postat av
Vindsurfaren
Satt med en kollega ensamma en eftermiddag och pratade. Under samtalet berättade jag att jag tränar 5-6 gånger i veckan. Hon säger då att det ser ut som att jag aldrig lyft en vikt i mitt liv. Jag hånler och svarar att det iallafall är skönt att jag inte är en fet kossa (en indirekt känga mot hennes kraftiga övervikt). Hon ser väldigt besvärad ut, reser sig upp och går därifrån utan att säga ett ord.
Dagen efter får jag ett samtal från min chef som säger att denna kollega sagt att jag tagit tag i henne och sagt att jag velat mysa med henne i soffan trots hennes motstånd. Chefen säger att en utredning kommer göras. Jag blir avstängd från jobbet med omedelbar verkan. Facket blir inkopplat. Jag berättar vad som hänt, men arbetsgivaren står på sig och säger att det som hänt är väldigt allvarligt och går på kollegans version. Det är ord mot ord och facket står sig oeniga med arbetsgivaren om avskedandet.
Den senaste tiden har facket indirekt velat få mig att ge upp detta och bara gå vidare med mitt liv. Jag accepterar inte att förlora jobbet pga en falsk anklagelse. Jag trycker på om rättsäkerhet och att det som sagts måste kunna bevisas annars kan vem som helst säga vad som helst och så ryker folk från sina jobb. Facket säger att denna kvinna är vittnet och att det inte behövs någon annan som styrker detta. De säger att jag inte kommer att få tillbaka jobbet, men att det ev. kan gå till domstol och att jag ev. skulle kunna få ersättning där.
Facket vill få detta från ett avsked till en uppsägning istället så att jag får tre månadslöner under uppsägningstiden. Jag har till en början sagt nej till detta. Arbetsgivaren vill få detta överstökat, liksom facket. De säger att om jag inte accepterar arbetsgivarens ev. erbjudande och ombudet inte tror att detta fall går att vinna i domstol så får jag inget alls. Jag ser inte hur arbetsgivaren kan vinna detta i domstol och att jag går därifrån tomhänt. Jag tror att facket bara inte vill stå för kostnaderna som skulle uppstå av att driva detta och bara vill få till ett snabbt avslut även om det innebär att jag missgynnas. De lokala ombuden säger att om ombudet från fackets centrala avdelning inte tror att detta går att vinna kommer de inte driva det. De säger att jag kan få ordna med en egen advokat, vilket kan bli kostsamt. Jag har sagt att jag vill ha 6 månadslöner för att avsluta detta.
Hur kan jag få upprättelse?. Jag har inte ens fått en tillsägelse, varning eller någonting, utan arbetsgivaren gick på avsked direkt, utan bevisning alls. Jag är beredd att gå till domstol. Facket säger att det kan ta upp till ett och ett halvt år att driva ett sånt här ärende. Jag vill ändå gå hela vägen men kan tänka mig en uppgörelse om det inte är en dålig deal.
Har inte läst speciellt många svar men du säger det ju själv. Du kan ta det till rätten.
Hör av dig till någon advokat som du känner och ta upp det i domstol. Då kommer du vinna med nästan all säkerhet, få upprättelse och troligtvis 6-12 månader avskedsvederlag.
Det är min gissning.