• 5
  • 6
2025-09-17, 20:40
Medlem
Jag undviker kvinnor på min arbetsplats. Sitter aldrig ensam med en kvinna i fikarummet och försöker ha så lite kontakt med dom som möjligt under arbetsdagen. Det är minimal konversation där det enbart handlar om jobbet. Jag orkar inte med sånt här trams och drama.
Citera
2025-09-17, 21:09
Medlem
Firewaias avatar
pojken som ropade varg
Citera
2025-09-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leckie
Om det nu är en lögn så kommer det fram.
Personen som anklagat måste fortsätta ljuga, blir jobbigt tills slut. Om det bara var något som personen sa till chefen, när det tas upp hos polisen kan det bli jobbigt.
Det är väldigt långt ifrån alla lögner som klaras upp i polisutredningar.
Citera
2025-09-17, 21:39
Medlem
TS får stå sitt kast. Man kallar inte en kollega på jobbet
fet kossa. Oavsett om personen väger 400kg.
Citera
2025-09-17, 21:46
Medlem
Taokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Satt med en kollega ensamma en eftermiddag och pratade. Under samtalet berättade jag att jag tränar 5-6 gånger i veckan. Hon säger då att det ser ut som att jag aldrig lyft en vikt i mitt liv. Jag hånler och svarar att det iallafall är skönt att jag inte är en fet kossa (en indirekt känga mot hennes kraftiga övervikt). Hon ser väldigt besvärad ut, reser sig upp och går därifrån utan att säga ett ord.

Dagen efter får jag ett samtal från min chef som säger att denna kollega sagt att jag tagit tag i henne och sagt att jag velat mysa med henne i soffan trots hennes motstånd. Chefen säger att en utredning kommer göras. Jag blir avstängd från jobbet med omedelbar verkan. Facket blir inkopplat. Jag berättar vad som hänt, men arbetsgivaren står på sig och säger att det som hänt är väldigt allvarligt och går på kollegans version. Det är ord mot ord och facket står sig oeniga med arbetsgivaren om avskedandet.

Den senaste tiden har facket indirekt velat få mig att ge upp detta och bara gå vidare med mitt liv. Jag accepterar inte att förlora jobbet pga en falsk anklagelse. Jag trycker på om rättsäkerhet och att det som sagts måste kunna bevisas annars kan vem som helst säga vad som helst och så ryker folk från sina jobb. Facket säger att denna kvinna är vittnet och att det inte behövs någon annan som styrker detta. De säger att jag inte kommer att få tillbaka jobbet, men att det ev. kan gå till domstol och att jag ev. skulle kunna få ersättning där.

Facket vill få detta från ett avsked till en uppsägning istället så att jag får tre månadslöner under uppsägningstiden. Jag har till en början sagt nej till detta. Arbetsgivaren vill få detta överstökat, liksom facket. De säger att om jag inte accepterar arbetsgivarens ev. erbjudande och ombudet inte tror att detta fall går att vinna i domstol så får jag inget alls. Jag ser inte hur arbetsgivaren kan vinna detta i domstol och att jag går därifrån tomhänt. Jag tror att facket bara inte vill stå för kostnaderna som skulle uppstå av att driva detta och bara vill få till ett snabbt avslut även om det innebär att jag missgynnas. De lokala ombuden säger att om ombudet från fackets centrala avdelning inte tror att detta går att vinna kommer de inte driva det. De säger att jag kan få ordna med en egen advokat, vilket kan bli kostsamt. Jag har sagt att jag vill ha 6 månadslöner för att avsluta detta.

Hur kan jag få upprättelse?. Jag har inte ens fått en tillsägelse, varning eller någonting, utan arbetsgivaren gick på avsked direkt, utan bevisning alls. Jag är beredd att gå till domstol. Facket säger att det kan ta upp till ett och ett halvt år att driva ett sånt här ärende. Jag vill ändå gå hela vägen men kan tänka mig en uppgörelse om det inte är en dålig deal.

Har inte läst speciellt många svar men du säger det ju själv. Du kan ta det till rätten.

Hör av dig till någon advokat som du känner och ta upp det i domstol. Då kommer du vinna med nästan all säkerhet, få upprättelse och troligtvis 6-12 månader avskedsvederlag.

Det är min gissning.
Citera
2025-09-17, 22:08
Medlem
Graavargs avatar
Vill du "ha rätt" eller vill du "ha pengar"?

Om det är det senare så ska du dels skaffa en advokat och dels visa dig beredd att offentligt berätta om vad som har hänt. Inte händelsen med din medarbetare, eftersom det är en "hon sa/han sa"-fråga. Utan hur företaget har gått tillväga EFTER det.

Det du är ute efter är att företaget, utan att erkänna att de gjort nåt fel, betalar dig 6-12 månaders lön + dina advokatkostnader. Mot att du lovar att saken är utagerad och att du inte kommer att göra nån grej av den.

Om du vill ha rätt så får du bereda dig på en potentiellt skitig och långdragen fajt. Vad som faktiskt hände kommer aldrig att kunna bli klarlagt, så företaget kommer att försöka hitta andra anställda som kan vittna om saker du sagt eller gjort och de kommer också (om de vet vad de gör) att kolla upp vad dina tidigare arbetsgivare säger om dig. Det enda du kan åstadkomma gällande själva anklagelsen är att du får din egen version "till pappers". Och tvinga din f.d. kvinnliga medarbetare att ljuga under ed (det får faktiskt en del att hoppa av och börja säga att de inte kommer ihåg, inte vill vara med etc. etc.).

Vad gäller företagets agerande så finns det en chans att smätta dem på fingrarna, men det blir en lätt smäll i så fall. De är nämligen skyldiga att tänka på BÅDA parterna, dvs. väga följderna för om det du säger är sant mot följderna om det som din kvinnliga medarbetare säger är sant. Beroende på företaget så hade de kunnat gå på t.ex. förflyttning och varning, istället för direkt avsked. Att förflyttningen och varningen skulle vara orättvis är nåt du skulle ha blivit tvungen att ta.

- - -

Jag har varit i en liknande situation, en kvinnlig kollega påstod att jag uppträtt högljutt, aggressivt och hotfullt. Det var inte sant (hon hade gjort ett misstag och blev korrigerad, men väldigt lugnt). Jag visste inte ens om det förrän jag blev inkallad till en högre chef och fick veta att jag får en varning. Bara att skriva under ett papper så skulle saken vara utagerad. Det vägrade jag, eftersom det inte var sant. Istället ville jag att det skulle tas vidare till behandling i personalnämnden (eller vad fan den nu hette), att båda parterna skulle höras och jag ville också se en nedtecknad och undertecknad anklagelse (som kunde behandlas).

En vecka senare fick jag komma in på chefens kontor och läsa en utprintad berättelse av vad som påstods ha hänt. Men den var inte undertecknad. Så jag steg upp och sa att jag kan komma på nytt när den är undertecknad, och att jag vill ha en egen kopia.

Efter ett par veckor blev jag inkallad på nytt, nu var förslaget en "muntlig varning", som jag kunde godkänna "muntligt". "Utan någon onödig pappersexercis". Mitt svar var: "nej".

En och halv månad senare fick jag veta att jag och min kvinnliga kollega tillsammans skulle träffa en "medlare" för att se om "problemet kunde lösas". Det tog en session, vi var båda rörande överens om att ingen ska skrika eller uppträda hotfullt mot andra på arbetsplatsen. Ingenting om vad hon påstod, ingenting om att jag skulle ha skrikit och domderat.

Först efteråt fick jag veta att orsaken till hela soppan var att en mellanchef hade trott på hennes berättelse, men inte förstått att be henne skriva ner och underteckna den. Utan istället upprörd rusat in till högre chefen och krävt att jag skulle få en varning. Det hade satt bollen i rullning. Men när det kom till kritan vägrade min "anklagare" att skriftligen på heder och samvete intyga att det hon sagt var sant. Samtidigt fanns det redan en anteckning i rullorna som måste få "en lösning", annars riskerade ju företaget smisk för att ha "sett mellan fingrarna". Vilket nu då "fixades" med "medling & terapi".
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in