Citat:
Ursprungligen postat av
Nohope444
Vilka bidrag är det frågan om? Socialbidragen för ensamhushåll är inte särskilt höga (existensminimum) och vissa landar där när de inte får sjukersättning men samtidigt inte klarar att konkurrera på en normal arbetsmarknad. Nåja, om jag nu skulle bli arbetslös och knappt få något bidrag för att överleva, så skulle jag bara hoppa från balkongen.
A-kassan tror jag inte berörs. Det är en förutsättning att man har arbetat för att få ut på den försäkringen. Jag tror dessutom att blickarna politiskt skulle vändas åt fel håll så att säga.
Nja, jag misstänker att det är riktat mot de grupper som aldrig egentligen har arbetat när de kom in till Sverige utan bekvämt lyft 7-barnbidrag med flerbarnstillägg, bostadsbidrag, föräldrapenning, socialbidrag etc. Bidragen har staplats ovanpå varandra.
Det finns helt säkert stora familjer som har fått ut uppemot 35 000 kr skattefritt i månaden. Jag kommer ihåg skriverierna för 30 år sedan i samband med hedersmordet på Pela. Den familjen hade 28 000 kr. i bidrag varje månad.I det läget finns det inga incitament att komma ut i arbetslivet. Jag var förhållandevis välavlönad på den tiden och fick kanske ut 24-25 kkr efter skatt.
Det svenska socialförsäkringssystemet var helt inte tänkt att fungera på det sättet. Systemet var ursprungligen utformat för en heltidsarbetande familj med 2-3 barn. Medelsvensson skulle kunna leva ett normalt liv i en ekonomisk trygghet.
Sedan ser kulturen ut på ett annat sätt i många islamiska familjer. Kvinnan ska helst stanna hemma och föda barn. Det är för att demografiskt kunna ta över samhällen på ett "mjukt" sätt.
Ett tag var det t.o.m så att kom det en 7-barnsfamilj från Somalia så fick familjen retroaktivt tillgodogöra sig svensk föräldrapenning fastän barnen var födda och hade bott flera år i Somalia! Det var helt sinnessjukt. Tack och lov är detta borttaget för kanske 20 år sedan.