Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Du kan börja med att läsa detta:
https://islamqa.info/en/answers/1068...-work-in-islam
Det är rent av förbjudet för en kvinna inom islam att arbeta om hon ändå får de pengar som hon behöver. Får hon det genom bidrag så är det således förbjudet för henne att arbeta.
Det finns kulturella skillnader. Svamla inte om annat.
Det där gäller inte på något sätt alla muslimer, precis som alla andra religioner så är folk troende i olika hög grad och väljer att följa olika kulturella regler i olika hög grad också. Det är stor skillnad på Islam mellan olika länder och även olika regioner inom samma länder precis som det är för alla andra religioner.
Det stora felet du gör är att du ser en grupp invandrare från Mellanöstern och drar då automatiskt slutsatsen att de alla är djupt religiöst troende(Islam) och dessutom följer strikta muslimska lagar och kulturella regler. Det är helt fel.
Forskning av svenska universitet visar att bara ca 20% av de som räknas som den muslimska befolkningen(muslimsk familjebakgrund) i Sverige är praktiserande Muslimer.
Och bland de 20%en som faktiskt är praktiserande muslimer så är det en minoritet som är djupt/strikt troende.
Jag ser massor med invandrarkvinnor från MÖ som jobbar trots att de annars hade kunnat fått bidrag, av den simpla orsaken att det lönar sig att jobba.
De utgör en inte så liten del av hemtjänst, städtjänst och liknande där jag bor.
Men du undvek helt min fråga. Hur många etniska svenskar från Perstorp eller Grums etc ser du plocka dessa bär istället för att gå på bidrag?
Svaret är noll.