2025-09-18, 18:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Lätt att säga.
Hur ska man kunna tackla detta om man kommer hit
med 5 barn eller en religion som förbjuder preventivmedel?

Du menar att de väljer Sverige för bidragen alltså? Vilken religion förbjuder preventivmedel och har insikt i hur familjerna lever i sina hem?
Citera
2025-09-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du kan börja med att läsa detta:

https://islamqa.info/en/answers/1068...-work-in-islam

Det är rent av förbjudet för en kvinna inom islam att arbeta om hon ändå får de pengar som hon behöver. Får hon det genom bidrag så är det således förbjudet för henne att arbeta.

Det finns kulturella skillnader. Svamla inte om annat.

Det där gäller inte på något sätt alla muslimer, precis som alla andra religioner så är folk troende i olika hög grad och väljer att följa olika kulturella regler i olika hög grad också. Det är stor skillnad på Islam mellan olika länder och även olika regioner inom samma länder precis som det är för alla andra religioner.
Det stora felet du gör är att du ser en grupp invandrare från Mellanöstern och drar då automatiskt slutsatsen att de alla är djupt religiöst troende(Islam) och dessutom följer strikta muslimska lagar och kulturella regler. Det är helt fel.
Forskning av svenska universitet visar att bara ca 20% av de som räknas som den muslimska befolkningen(muslimsk familjebakgrund) i Sverige är praktiserande Muslimer.
Och bland de 20%en som faktiskt är praktiserande muslimer så är det en minoritet som är djupt/strikt troende.

Jag ser massor med invandrarkvinnor från MÖ som jobbar trots att de annars hade kunnat fått bidrag, av den simpla orsaken att det lönar sig att jobba.
De utgör en inte så liten del av hemtjänst, städtjänst och liknande där jag bor.

Men du undvek helt min fråga. Hur många etniska svenskar från Perstorp eller Grums etc ser du plocka dessa bär istället för att gå på bidrag?
Svaret är noll.
Citera
2025-09-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det där gäller inte på något sätt alla muslimer, precis som alla andra religioner så är folk troende i olika hög grad och väljer att följa olika kulturella regler i olika hög grad också. Det är stor skillnad på Islam mellan olika länder och även olika regioner inom samma länder precis som det är för alla andra religioner.
Det stora felet du gör är att du ser en grupp invandrare från Mellanöstern och drar då automatiskt slutsatsen att de alla är djupt religiöst troende(Islam) och dessutom följer strikta muslimska lagar och kulturella regler. Det är helt fel.
Forskning av svenska universitet visar att bara ca 20% av de som räknas som den muslimska befolkningen(muslimsk familjebakgrund) i Sverige är praktiserande Muslimer.
Och bland de 20%en som faktiskt är praktiserande muslimer så är det en minoritet som är djupt/strikt troende.

Jag ser massor med invandrarkvinnor från MÖ som jobbar trots att de annars hade kunnat fått bidrag, av den simpla orsaken att det lönar sig att jobba.
De utgör en inte så liten del av hemtjänst, städtjänst och liknande där jag bor.

Men du undvek helt min fråga. Hur många etniska svenskar från Perstorp eller Grums etc ser du plocka dessa bär istället för att gå på bidrag?
Svaret är noll.

Ja men då är allting bra i Sverige eller har du någon kommentar om detta?:

Citat:
Bristen på sysselsättning präglar somaliernas liv i Sverige.
.
.
Sowda Muhamm*d är den enda av kvinnorna som lyckats gå en yrkesbildning. Men hittills har hon inte haft någon nytta av undersköterskeutbildningen på Komvux, eftersom hon har fött sju barn under sina 20 år i Sverige. Jijo Al* har nio barn, varav det yngsta är ett och ett halvt år. Hon känner sig smått förolämpad när hon får frågan om vilka jobb hon haft under sina 15 år i Sverige. Hon skrattar och säger:
– Det är ett fast jobb att föda och ta hand om nio barn.
– Ett heltidsjobb som pågår dygnet runt, fyller Sadie Absh*r i.
.
.
Kan den barnrika familjen vara en kvinnofälla?
– Nej, absolut inte, protesterar sjubarnsmamman Sowda Muh*mmed. För det första är det ingen som bestämmer hur många barn en somalisk kvinna ska föda, det gör bara gud.

https://arbetet.se/2015/10/14/den-ny...liv-i-sverige/
Citera
2025-09-18, 18:44
Medlem
Rotavdraget gör ju att folk spenderar pengar de annars hade avstått ifrån eller skjutit upp. Det är ju ett sätt att stimulera ekonomin. I synnerhet i lågkonjunktur.
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenAlm
Men fortfarande kan de väl betala för det? Varför få bidrag? Barnbidrag skapar ju barn. Ger ju jobb till barnomsorg och lärare.
Citera
2025-09-18, 18:48
Medlem
BewilderedHulders avatar
Moderaterna ska inte tro att jag förlåter någonstans de åtta åren de rökte ut mig från försäkringssystemet och om något så gjorde det mig än sjukare i en sjuk psykiatri som inte ens var förmögen att tagga ner en obehandlad PTSD, som bara eskalerar ...
Citera
2025-09-18, 18:49
Medlem
46500 kr skattefritt i månaden, 2 vuxna och 5 barn.. Jag är chockad.

Jag är ensamstående, jobbat över 20 år och nu tyvärr sjukskriven. Jag har 2 barn på deltid, bostadbidrag. Har ut cirka 17500 kr. Jag känner mig djupt sviken av Sverige, landet jag jobbat, bidragit till med skatt. Hur är det ens lagligt.. Och bostäder får dom ju också har man läst. Hur.. Jag finner knappt ord. Jag fattade att det sticker iväg med flerbarnstillägg, men det är inte hela förklaringen. Att detta har pågått i alla år, nu förstår man hur dom kan åka på semester från länderna dom flyr ifrån, investera i bostäder osv.. Detta bidragstak är fan inte tillräckligt lågt.

Läste nån krönika att fattiga familjer kommer bli mer benägna att bli kriminella.. Inte fan är mina barn kriminella trots min ekonomi.
Citera
2025-09-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja men då är allting bra i Sverige eller har du någon kommentar om detta?:

https://arbetet.se/2015/10/14/den-ny...liv-i-sverige/

Menar du att hon på något sätt representerar en majoritet av alla arbetslösa eller en majoritet av alla invandrare? Det gör hon inte.
Varför utgår du från extremexemplen som om de skulle utgöra normen?

Vi pratar om ändringar i bidragssystemet som påverkar alla med bidrag och dess effekt.
Du drar upp enskilda extremexempel.
Exempel där dessa ändringar kommer göra noll skillnad dessutom. Den där kvinnan kommer fortsätta föda barn och vara hemma oavsett.
Citera
2025-09-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
46500 kr skattefritt i månaden, 2 vuxna och 5 barn.. Jag är chockad.

Jag är ensamstående, jobbat över 20 år och nu tyvärr sjukskriven. Jag har 2 barn på deltid, bostadbidrag. Har ut cirka 17500 kr. Jag känner mig djupt sviken av Sverige, landet jag jobbat, bidragit till med skatt. Hur är det ens lagligt.. Och bostäder får dom ju också har man läst. Hur.. Jag finner knappt ord. Jag fattade att det sticker iväg med flerbarnstillägg, men det är inte hela förklaringen. Att detta har pågått i alla år, nu förstår man hur dom kan åka på semester från länderna dom flyr ifrån, investera i bostäder osv.. Detta bidragstak är fan inte tillräckligt lågt.

Läste nån krönika att fattiga familjer kommer bli mer benägna att bli kriminella.. Inte fan är mina barn kriminella trots min ekonomi.

Tror du att det är någon sort normal nivå för bidrag? Det är ett extremexempel som används just för att uppröra.
Då har de som bidragstagare heller inte rätt att äga värdefulla föremål(t.ex. dyr tv, dator, bil etc) eller ha förmögenhet.
Citera
2025-09-18, 18:58
Medlem
Citat:
Tror du att det är någon sort normal nivå för bidrag? Det är ett extremexempel som används just för att uppröra.
Då har de som bidragstagare heller inte rätt att äga värdefulla föremål(t.ex. dyr tv, dator, bil etc) eller ha förmögenhet.
Vad gör dom med alla pengar då?
Citera
2025-09-18, 18:59
Medlem
Citat:
Menar du att hon på något sätt representerar en majoritet av alla arbetslösa eller en majoritet av alla invandrare? Det gör hon inte.
Varför utgår du från extremexemplen som om de skulle utgöra normen?

Vi pratar om ändringar i bidragssystemet som påverkar alla med bidrag och dess effekt.
Du drar upp enskilda extremexempel.
Exempel där dessa ändringar kommer göra noll skillnad dessutom. Den där kvinnan kommer fortsätta föda barn och vara hemma oavsett.

Ja men om det är ett av alla extremfall så är vi tydligen helt överens om att plocka bort bidragen för dem.
Citera
2025-09-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Rotavdraget gör ju att folk spenderar pengar de annars hade avstått ifrån eller skjutit upp. Det är ju ett sätt att stimulera ekonomin. I synnerhet i lågkonjunktur.

ROT är dock väldigt ineffektivt sätt att stimulera ekonomin, riksrevisionen rekommenderade att ROT skulle minskas, inte ökas.
Hade varit bättre att lägga på RUT, RUT är inte heller speciellt effektivt men mycket bättre än ROT.
Citera
2025-09-18, 19:13
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att de väljer Sverige för bidragen alltså? Vilken religion förbjuder preventivmedel och har insikt i hur familjerna lever i sina hem?
De flesta större religioner förutom protestantism förbjuder preventivmedel på ett
eller annat sätt och många människor lever kvar i de regler som funnits tidigare i en religion.

Det senare är kulturellt betingat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in