2025-09-21, 07:20
Medlem
Regeringen försöker slå mot invandrarfamiljer med dubbla medborgarskap. Ni vet familjer med 8 barn och noll eller max en arbetande förälder. Tror regeringen hoppas de lämnar landet frivilligt efter en period av miserabelt levande.
Citera
2025-09-21, 07:40
Medlem
Såg debatten på tv mellan Anna Tenje och Amanda Lind. Anna menade att en familj med fem barn får 48000 kr i månaden i bidrag om föräldrarna inte har arbete. Det blir dragningskraft för att människor söker sig till Sverige för att bli försörjda. Amanda Lind tyckte så klart tvärt om, det finns inte jobb och då har du rätt till alla slantar.
Min åsikt är att har du inte råd, ska du inte skaffa fem barn. 48000 är väldigt mycket pengar, bra med sänkning. Blir drivkraft utbilda dig, lära dig svenska och inte bara föda barn.
Bästa förslaget på länge!
Citera
2025-09-21, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Regeringen försöker slå mot invandrarfamiljer med dubbla medborgarskap. Ni vet familjer med 8 barn och noll eller max en arbetande förälder. Tror regeringen hoppas de lämnar landet frivilligt efter en period av miserabelt levande.

Regeringen struntar egentligen i om det är utlänningar. De vill slå mot alla som inte är den lilla klicken rika som de representerar. Svenska företag är världsmästare på att plocka ut olika bidrag och subventioner men ser du någonsin borgarsmutsen prata om det i problematiserande ton?
Citera
2025-09-21, 08:32
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv är jag av åsikten att bidragen i sig inte är höga, ca 4000 per skalle för en ensamstående 2-barnsförälder som lever på försörjningsstöd, sedan får man pengar för el och hyra, men alla behöver tak över huvudet och värme kan också vara bra för att inte frysa ihjäl. 4000 per skalle är ca 130 kronor per dag. Ska räcka till mat, kläder och livets alla utgifter. Jag tycker inte summan i sig är anmärkningsvärt hög.

Problemet i sig är inte bidragsnivån i min värld, problemet är bidragen i relation till en stor del av de lågbetalda yrkena i arbetslivet där de mer eller mindre inte lönar sig att arbeta kontra till att leva på det offentliga.

Jag vet inte om det är konstruktivt att ta bort en måltid från ett barn för att undersköterskan är dåligt betald.

Det är för mycket, men det är speciellt när man räknar på storfamiljerna, mest somaliska familjer, som bidragen kan dra iväg till rent löjliga nivåer, där en familj med fem barn kan kvittera ut uppåt 50k kronor i månaden i olika bidrag. De två vuxna föräldrarna i familjen får därmed ut två heltidslöner i rena bidrag. Totalt orimligt, de borde inte ens få ut hälften.

Men grundproblemet är dock hur länge man kan leva på bidrag. Socbidrag bör vara utformat som en akut hjälp för att få personer på fötter. Men i Sverige kan folk ofta alltså välja att leva på bidrag istället för att arbeta. Man borde därför sätta en tidsgräns på socbidraget också, säg tre månader, sedan stryps alla bidrag och har man då inte börjat jobba så får man väl hamna på gatan eller på nått härbärge.
Citera
2025-09-21, 08:49
Medlem
Sänkningen är ej tillräcklig. Man klarar sig finfint på 38-ish också.
Citera
2025-09-21, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du menar att du inte tycker om att folk killgissar om ditt liv?

Varför gör du då så mot andra?
Haha, du har själv skrivit massa gr på detta forum att du levt som
Sjukpensionär i typ 20 år, det är ingen gissning.
Jag kollgissar INTE om enskilda personer, som du gör, utan jag pratar i generella termer, kan du förstå skillnaden??
Stor skillnad på att påstå nåt om en enstaka person och att säga att de flesta som lever på heltidsbidrag nog skulle kunna göra nåt för sin försörjning.
Det är du som ger dig på enskilda personer som har en annan åsikt, och bla önskar dem cancer. Nä, du verkar inte vara nån bra människa.
Citera
2025-09-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Att de fattiga blir ännu fattigare är jättebra. Fint prioriterat som vanligt av regeringen.
Jag tror att man vill att de "fattiga" åker hem.
Citera
2025-09-21, 09:02
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Jag tror att man vill att de "fattiga" åker hem.

Det tror inte jag Borgarna vill, hela ledningen är twinks som räknar iskallt med att hoppa på något cushy IMF jobb när Sverige brakar samman. Dom vill väl sänka det lite av princip. Om hundratusentals bidragsberoende svenskar hade installerat sig i Thailand eller Dubai hade ingen lyft ett finger om centralmakten där bara drog in alla bidrag och pass med en stämpel på ett officiellt dekret och skickade iväg alla svenskar. Algeriet gjorde sig av med fransmännen, Fiji kastade ut alla indier. Något sånt hade vart helt rimligt om Sverige gjorde. Men dom kommer med för lite, för sent. Nästa S regering kommer betala tillbaka alla bidragen i gengäld mot att dom får röster av invandrarna. Om några år är våra nya svenskar trötta på att ge sina röster till S och V som inte kan fördöma Israels folkmord och som envisas med att konfiskera barn till dagis där det finns prideflaggor och transpersoner i barnböckerna. Då startar dom sina egna invandrarpartier som bättre tar tillvara deras intressen; makt och mer pengar från rasistiska svenskar.
Citera
2025-09-21, 09:10
Medlem
Tycker genierna att det bara är en grupp som föds av bidragen? tänk igen ...
Citera
2025-09-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det är för mycket, men det är speciellt när man räknar på storfamiljerna, mest somaliska familjer, som bidragen kan dra iväg till rent löjliga nivåer, där en familj med fem barn kan kvittera ut uppåt 50k kronor i månaden i olika bidrag. De två vuxna föräldrarna i familjen får därmed ut två heltidslöner i rena bidrag. Totalt orimligt, de borde inte ens få ut hälften.

Men grundproblemet är dock hur länge man kan leva på bidrag. Socbidrag bör vara utformat som en akut hjälp för att få personer på fötter. Men i Sverige kan folk ofta alltså välja att leva på bidrag istället för att arbeta. Man borde därför sätta en tidsgräns på socbidraget också, säg tre månader, sedan stryps alla bidrag och har man då inte börjat jobba så får man väl hamna på gatan eller på nått härbärge.
Jag tror nog att tanken från början var komma på fötter-pengar, men att det urartat till något slags livstidsförsörjning.
Citera
2025-09-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Tycker genierna att det bara är en grupp som föds av bidragen? tänk igen ...
Nej, inte en grupp, men en rungande majoritet. Gissa en gång.
Hatar när folk spelar dumma...
Citera
2025-09-21, 09:22
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario

För ett par år sedan skulle det bli svårare att bli förtidspensionär. Då hamnade en hel del kroniskt sjuka, inklusive psykiskt sjuka, hos socialkontoret och fick försörjningsstöd istället. I gruppen finns också människor som har beroende av olika slag, saknar kvalifikationer, är analfabeter osv. Alla dessa behöver annan hjälp än den motivation det innebär att snart bli hemlös och hungrig.

Det skulle förmodligen gå att få ut en del av dessa i arbete, men det kostar att ge personlig handledning och att sätta upp skolor där vuxna kan gå klart grundskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in