2025-09-17, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nohope444
Ja, stora invandrarfamiljer där mamman är analfabet och de facto oanställbar är självklart ett problem, men detta kommer även att påverka vanliga svennar som har problem och är utan pengar. Det är inte så att existensminimum är något man lever loppan med.

Existensminimum, såg du ens på presskonferensen? 46 000 kr i månaden skattefritt för en fyrbarnsfamilj var det som redovisades.
Citera
2025-09-17, 10:25
Avstängd
SmartSkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
För lite, alldeles för sent! Lär inte gälla retroaktivt för alla som redan tar del av alla bidrag - sedan skall det införas först 2028 och då hinner sossarna dra tillbaka förslaget, då de kommer vinna valet nästa år... så det kommer inte förändra ett skit!

Exakt...bidragskranarna för jordens alla bidragsparasiter kommer att fortsätta flöda.
Halva Mellanöstern och halva Afrika är redan här och fortsätter flöda in, Svenne Banan måste jobba till 75 för att kunna få en pension att leva på medans invällarna sitter på fiket och håvar in pension trots att de aldrig jobbat en dag - trots det fortsätter idiotsvenskarna att rösta på Sozzarna.
Landet som förstörde sig själv frivilligt.
Senast redigerad av SmartSkalle 2025-09-17 kl. 10:38.
Citera
2025-09-17, 10:26
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Troligen kommer detta drabba en hel del här som sitter och skriver inlägg när vanligt folk som är i arbetsför ålder jobbar. Troligen några av de som är negativa till detta.

Äntligen drar man åt svångremmen. Tidö levererar igen.
Vet inte om det sitter så många somaliska fembarnsmödrar på flashback med maxat socialbidrag.

Enda är väl aktivitetskravet som troligtvis mynnar ut i att ännu fler bara kommer lalla runt på kommunens dagliga verksamhet.
Citera
2025-09-17, 10:26
Medlem
Bidragstaket är genialt, det belyser exakt vad problemet är. Att bidragen blir så höga att det lönar sig inte att arbeta.

Svårt för oppositionen också att argumentera emot bidragstaket. Jag ser det i tråden hur lätt det är att avfärda de som tycker bidragstaket är dåligt.

Bra jobbat av regeringen!!

Från Expressen artikeln:

"Ett bidragstak kommer att införas från årsskiftet 2027. Det innebär bland annat att en familj med två föräldrar med försörjningsstöd (”socialbidrag”) och fem barn kan få minskade inkomster från dagens drygt 46 500 kronor i sammanlagda bidrag till 38 000 kronor, en minskning med 8 200 kronor varje månad. 145 000 hushåll kommer att träffas av bidragstaket."

145.000 hushåll får alltså så mycket bidrag att de förlorar stora pengar på bidragstaket. Det är fanimig helt sjukt!! Vansinne att de fått så mycket pengar att det är mer än vad de flesta som har jobb tjänar.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-09-17 kl. 10:30.
Citera
2025-09-17, 10:27
Medlem
Gingers avatar
Kan ni hjälpa mig få ihop det?

Vi ska ha mer AI i samhället vilket gör folk arbetslösa. Samtidigt skära ner på bidrag för folk som är arbetslösa.

Vad ska folk leva av ?
Citera
2025-09-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
För lite, alldeles för sent! Lär inte gälla retroaktivt för alla som redan tar del av alla bidrag - sedan skall det införas först 2028 och då hinner sossarna dra tillbaka förslaget, då de kommer vinna valet nästa år... så det kommer inte förändra ett skit!

Tidöpartierna har avsatt 1,5 miljarder kr för detta projekt i budgeten = ännu mer pengar till eländet fast nu kommer det att kallas arbetspremie i.st.f socialbidrag.
Citera
2025-09-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger

Vi ska ha mer AI i samhället vilket gör folk arbetslösa. Samtidigt skära ner på bidrag för folk som är arbetslösa.

Vad ska folk leva av ?

Äter folk rejält tre ggr. om dagen så nog klarar de sig alltid.
Citera
2025-09-17, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det tror jag faktiskt inte. Tvärtom kan det här vara ett sådant beslut som man vill att andra ska fatta medans man själv stillatigandes accepterar det.

Det blir också Tidöpartierna som i första hand får ta kritiken från folk och massmedia.
Tror som du. Exakt så.
Citera
2025-09-17, 10:35
Medlem
Citat:

Vad ska folk leva av ?

Ekvationen går ihop om man betänker att bidragstaket syftar till att få mindre familjer, färre barn, krympa befolkningsmängden så att alla kan leva gott istället för att vara många och arbetslösa och dela på resurser som inte räcker till.
Citera
2025-09-17, 10:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Vet inte om det sitter så många somaliska fembarnsmödrar på flashback med maxat socialbidrag.

Enda är väl aktivitetskravet som troligtvis mynnar ut i att ännu fler bara kommer lalla runt på kommunens dagliga verksamhet.
Nej men det sitter en del svenskar som borde få tummen ur och skaffa sig ett arbete.
Finns säker några som jobbar andra tider.
Jag själv kan med gott samvete vara här nu då jag jobbat klart nyligen som 69 åring. Jävla massa skatt betalar jag fortfarande till bidragstagare. Visst det finns en del som behöver det men inte alla.

Gott att Tidö levererar igen. Dock kommer sossarna förstöra detta då de troligen kommer tillbaka tacka vara massa bidragstörstiga.
Citera
2025-09-17, 10:39
Medlem
Citat:

Vad ska folk leva av ?

ja vi kommer nog inte behöva ha 5 barn för att leva på bidrag?
Citera
2025-09-17, 10:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Vad ska folk leva av ?
De ska leva av att arbeta.
Finns massor med jobb som AI inte kommer kunna vara lönsamt att ersätta.
Visst ekonomer kommer drabbas av när AI plockar en hel del sådana jobb men det är nog inte så många som är bidragstagare inom denna kategori.

Äntligen en regering som tar en del jobbiga beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in