2025-09-16, 07:41
Medlem
Igår fick jag ett privat meddelande från en människa som skrev hjälp som överskrift och sen att han behövde hjälp med att skicka mail för han var blockerad till viss del att skicka mail
Jag skulle skicka mail till ett par människor och det var viktigt
Jag bestämde mig direkt för att säga nej men frågade lite mer
Jag fick skapa en ny mail och behövde inte använda min privata om jag inte ville
Där fick jag första aha upplevelsen
Bedrägeri
Han vill komma åt mina privata uppgifter
Sen skulle jag få betalt
Och där kom andra aha
För att kunna skicka pengar till mig behövde han antingen Swish eller mina bankuppgifter
Jag skrev som svar att jag inte tänkte hjälpa honom för jag har ingen lust att röja mina uppgifter på Flashback eller i verkliga livet
Sen raderade jag allt
Efter detta skrev jag till en admin men inser efter kontakt med denne att jag skulle rapporterat detta via meddelande funktionen

Sist någon i min närhet "hjälpte" någon som låtsades swisha fel så släcktes hela bankkontot ner...

Så aldrig jag skulle "hjälpa" någon på det sättet

Någon mer som fått liknande meddelande?
Citera
2025-09-16, 10:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Det finns så många scams nu för tiden. Ett scam är att någon skickar dig 100 kr via Swish. Och sen ringer dom snabbt upp och säger "Jag har råkat swisha dig 100 kr! Återsänd omedelbart!"
Men gör du gör det så skickar de en kopia på BankID på något sätt till dig så att du skriver in alla dina uppgifter i deras egna BankID scam app och får tag i alla dina bankkuppgifter och kan tömma kontot.

Om det händer dig så säger du bara "Oj vad tråkigt. Du får ringa din bank" och LÄGG PÅ LUREN, det är det enda du ska göra.
Citera
2025-09-16, 10:57
Medlem
67arigGubbes avatar
Scammare via flashback? Måste vart en redigt desperat jävel allts..
Citera
2025-09-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det finns så många scams nu för tiden. Ett scam är att någon skickar dig 100 kr via Swish. Och sen ringer dom snabbt upp och säger "Jag har råkat swisha dig 100 kr! Återsänd omedelbart!"
Men gör du gör det så skickar de en kopia på BankID på något sätt till dig så att du skriver in alla dina uppgifter i deras egna BankID scam app och får tag i alla dina bankkuppgifter och kan tömma kontot.

Om det händer dig så säger du bara "Oj vad tråkigt. Du får ringa din bank" och LÄGG PÅ LUREN, det är det enda du ska göra.

Var har du hört den storyn?
Citera
2025-09-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Vad menar du? Det händer dagligen, speciellt pensionärer blir av med sina livsbesparingar

man kan tro swish och bankidappen är designade av kriminella
(FB) Hur går en bankid-kapning till?
Citera
2025-09-16, 12:47
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Någon mer som fått liknande meddelande?
Ja, jag fick samma och svarade inte ens.
Citera
2025-09-16, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Ja, jag fick samma och svarade inte ens.
Nej jag borde inte gjort det heller
Citera
2025-09-16, 13:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Vad menar du med "story" ? Den har hänt flera närbekanta till mig.
Citera
2025-09-16, 14:42
Medlem
Citat:
Vad menar du med "story" ? Den har hänt flera närbekanta till mig.

Har dina bekanta laddat ner ett fejk mobil-id? Skulle inte tro det..
Citera
2025-09-16, 18:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Har dina bekanta laddat ner ett fejk mobil-id? Skulle inte tro det..
Men tro vafan du vill! K bry!d

Dessutom:

Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Vad menar du? Det händer dagligen, speciellt pensionärer blir av med sina livsbesparingar

man kan tro swish och bankidappen är designade av kriminella
(FB) Hur går en bankid-kapning till?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-09-16 kl. 18:47.
Citera
2025-09-18, 01:18
Citat:

Du vann nog Guinness World Record i att killgissa. Det där kan vara något av det mest it kunniga jag läst i hela mitt bank-id. Om du inte vet, var tyst är ett bra ordspråk.
Citera
2025-09-18, 08:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorn.kiva
Du vann nog Guinness World Record i att killgissa. Det där kan vara något av det mest it kunniga jag läst i hela mitt bank-id. Om du inte vet, var tyst är ett bra ordspråk.

Men håll KÄFTEN! Fy fan vad TRÖTT jag blir på Flashback!

Jag må inte kunna de korrekta tekniska termerna, eller tekniken bakom, men detta har HÄNT några nära och kära!!! På riktigt! De blev nästan trakasserade att överföra tillbaka pengarna men de stod på sig och bad den usla scam-ringaren kontakta sin bank! Och den andre som var med om samma hade jag redan varnat sä den höll huvudet kallt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in