• 1
  • 2
2025-09-19, 11:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Inget nytt om när börsnotering kan ske?

När Apotea skulle noteras fick man (hos Avanza) erbjudande om att köpa aktier för ett visst belopp. Eller man fick anmäla intresse och sen blev man tilldelad X antal aktier för det priset.
Varför är det inte alltid så?

Det beror på bolaget i fråga, vilka de utser för att ansvara för noteringen. Ofta är någon av Avanza och Nordnet inblandade, ibland båda, men det kan även vara andra aktörer, t.ex. DNB Carnegie.

Eftersom vi inte har fått närmare info om när och hur börsnoteringen av Verisure ska ske så vet vi inte heller vilka som kommer att ansvara för noteringen.
2025-09-29, 08:45
Medlem
Prislappen på Verisure 150 miljarder
Publicerad 29 sep 2025 kl 08.16
Larm- och säkerhetsbolaget Verisure är på väg till
Stockholmsbörsen. Nu har prislappen satts på bolaget.

https://www.expressen.se/ekonomi/akt...150-miljarder/
2025-09-30, 00:31
Avstängd
tramsebyxans avatar
Avanza först ut:

Prisintervall per aktie: 12,25–13,50 euro

Minsta investering: 50 aktier, därefter i jämna poster om 10 aktier

Sista anmälningsdag: 6 oktober 2025 kl. 15:00

Information om tilldelning: Omkring 09:00 den 8 oktober 2025

Första handelsdag: 8 oktober 2025

Handelsplats: Nasdaq Stockholm
2025-09-30, 13:14
Medlem
Vem äger?

De verkar inte tycka om att ge utdelning så ägarna tar väl utdelning via eget aktiesälj

Varför kan de inte bara fortsätta o jobba vidare som IKEA o Biltema

PS hur bra eller dåliga är deras produkter
2025-10-08, 11:55
Medlem
albes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms

....Men kör bara. Så kommer du märka sen att jag har rätt.

Rätt i vad? Du svamlar ju bara.
2025-10-08, 16:21
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Det är just den mentaliteten som gör att småsparare blir likviditet åt exit-maskiner som Hellman & Friedman.

Att försöka daytrada en tungt skuldsatt, lågvolatil abonnemangsverksamhet på IPO-hajp är som att försöka sprätta champagne på en obligationsspread – du blandar helt fel spelplaner. Verisure är inte konstruerat för snabba kursryck, utan för att långsamt växa kassaflöden över decennier. Marknaden kommer initialt prisa in hög multipel och låg float, vilket ger artificiell squeeze, men när lockupen släpper och institutionerna har tagit sin tilldelning blir likviditeten bredare och priset normaliseras mot underliggande kassaflödesavkastning.

Buy-side handlar inte på rubriker utan på kassaflödesdiskonterad risk. Vill man jaga kortsiktiga IPO-poppar gör man det i bolag med asymmetrisk informationsfördel och hypernarrativ tillväxt, inte i ett moget, private equity-packat säkerhetskonglomerat. Här blir du inte "köpa-sälja-håva in" – här blir du avlastningsramp...

Det blev en fin slant till mig och säkerligen till många andra "avlastningsramper" också i morse.
2025-10-08, 16:58
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Det blev en fin slant till mig och säkerligen till många andra "avlastningsramper" också i morse.

Du är på grön kvist flera dagar framåt.
2025-10-08, 17:05
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Du är på grön kvist flera dagar framåt.

Ja, och som tur är för mig, är jag inte för fin för att ta emot gratispengar när de erbjuds.
2025-10-11, 09:27
Moderator
HelgeBuks avatar
(FB) Verisure - VSURE Noteringen är nu ett faktum. Tråd låses. /Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in