Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Du bör också granska föreningarna med låga avgifter noga. Vissa av dem har haft långa bindningstider på lånen eller ha eftersatt underhåll som gör att avgifterna är artificiellt låga. När bindningstiderna går ut kan räntan på lånen stiga med flera procent på ett bräde, om de är högt belånade med låga kostnader kan det förändras väldigt snabbt. Samma sak om de skjutit underhållet framför sig och har stora insatser som behöver göras där de tvingas låna upp pengar till dagens räntor. Många av dem är säkert välskötta föreningar, men det är inte alltid så enkelt att en låg avgift är samma sak som en välskött förening tyvärr.
Jag skulle generellt undvika högt belånade föreningar oavsett lånekostnader. Det är en tickande bomb med hög belåning, förr eller senare biter det föreningen i arslet. Jag har tyvärr bott i föreningar tidigare med hög belåning och det gör jag aldrig om. Skulle i dag aldrig köpa i en förening med över 10k belåning per kvadrat och håller mig helst under 5k kvadraten. Där jag bor i dag har föreningen ungefär 3k belåning per kvadrat och en i övrigt god ekonomi med påfylld underhållsfond. Det finns en stor trygghet i det.
Självklart är det så, det väsentliga är i grunden föreningens lån, men även om föreningen har låga lån så kan t.ex. renoveringsbehovet vara stort, dvs. föreningen är fortfarande misskött på den biten då man kanske skjutit på renoveringar för länge med följd att det finns en kostnadsmäll att vänta och att man därför behövt dra upp avgiften.
Mäklarna är förstås duktiga på att hitta säljargument, så kring detta så säger de ofta nåt i stil med att "föreningen tar ansvar och ser därför en högre avgift som nödvändig" eller "det är viktigt att bygga upp en stor kassa" eller dylikt, dvs. de vill att man glömmer bort att kostnader inte är något bra och att inga lån samt låga kostnader egentligen är idealet.