2025-09-16, 18:03
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ser rätt många bostadsrätter som ligger ute, fina men med väldigt höga avgifter, som ju förklarar varför de förblir osålda.

Bör nog vara ett stort problem för folk som köpt när räntan var låg (underförstått att föreningens räntekostnader var låga oavsett om de hade lågt eller högt lån) om de försöker sälja nu?

I vissa fall är det verkligen rejält mycket som går till avgiften, den kan ligga på typ 7-10 tkr i månaden för en lägenhet och sen i grannhuset så är avgiften typ 4 tkr för en nästan exakt samma lägenhet. Givetvis blir ju den med dyrast avgift klart mindre intressant.

Känns som att typ ingen granskade föreningens ekonomi och lån för 4-5 år sedan?

Brukar ju reflekteras på priset.
Tittade på en lägenhet innanför tullarna där priset skilde sig 1,7 miljoner för lika stora lägenheter. 3500 kr vs 7800 i avgift
Senast redigerad av Mailmans 2025-09-16 kl. 18:07.
Citera
2025-09-16, 18:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Du bör också granska föreningarna med låga avgifter noga. Vissa av dem har haft långa bindningstider på lånen eller ha eftersatt underhåll som gör att avgifterna är artificiellt låga. När bindningstiderna går ut kan räntan på lånen stiga med flera procent på ett bräde, om de är högt belånade med låga kostnader kan det förändras väldigt snabbt. Samma sak om de skjutit underhållet framför sig och har stora insatser som behöver göras där de tvingas låna upp pengar till dagens räntor. Många av dem är säkert välskötta föreningar, men det är inte alltid så enkelt att en låg avgift är samma sak som en välskött förening tyvärr.

Jag skulle generellt undvika högt belånade föreningar oavsett lånekostnader. Det är en tickande bomb med hög belåning, förr eller senare biter det föreningen i arslet. Jag har tyvärr bott i föreningar tidigare med hög belåning och det gör jag aldrig om. Skulle i dag aldrig köpa i en förening med över 10k belåning per kvadrat och håller mig helst under 5k kvadraten. Där jag bor i dag har föreningen ungefär 3k belåning per kvadrat och en i övrigt god ekonomi med påfylld underhållsfond. Det finns en stor trygghet i det.

Självklart är det så, det väsentliga är i grunden föreningens lån, men även om föreningen har låga lån så kan t.ex. renoveringsbehovet vara stort, dvs. föreningen är fortfarande misskött på den biten då man kanske skjutit på renoveringar för länge med följd att det finns en kostnadsmäll att vänta och att man därför behövt dra upp avgiften.

Mäklarna är förstås duktiga på att hitta säljargument, så kring detta så säger de ofta nåt i stil med att "föreningen tar ansvar och ser därför en högre avgift som nödvändig" eller "det är viktigt att bygga upp en stor kassa" eller dylikt, dvs. de vill att man glömmer bort att kostnader inte är något bra och att inga lån samt låga kostnader egentligen är idealet.
Citera
2025-09-16, 18:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag skulle generellt undvika högt belånade föreningar oavsett lånekostnader. Det är en tickande bomb med hög belåning, förr eller senare biter det föreningen i arslet. Jag har tyvärr bott i föreningar tidigare med hög belåning och det gör jag aldrig om. Skulle i dag aldrig köpa i en förening med över 10k belåning per kvadrat och håller mig helst under 5k kvadraten. Där jag bor i dag har föreningen ungefär 3k belåning per kvadrat och en i övrigt god ekonomi med påfylld underhållsfond. Det finns en stor trygghet i det.

Tvek att bankerna ens släpper igenom objekt i föreningar med lån > 10 tkr per kvm idag, numera är de stentuffa och säger nej till höga avgifter och överbelånade föreningar.
Citera
2025-09-16, 18:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Tittade på en lägenhet innanför tullarna där priset skilde sig 1,7 miljoner för lika stora lägenheter. 3500 kr vs 7800 i avgift

Om säljarna är vettiga ja, verkar som att många säljare idag köpte precis på toppen när allt var som dyrast och räntorna obefintliga, sedan när marknaden gått ner och avgifterna tickat upp så hoppas de att de ska sälja till samma pris de köpte för och helst med vinst också
Citera
2025-09-16, 18:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Blir ju fruktansvärt dyrt boende med en avgift på tex 8000kr å sen lån på 3 Mille på det. Enligt konsumentverket är lämplig kostnad för boendet ca 25 % av din netto lön. Det gäller att ha en bra lön då.

Det där gällde nog på 1970-talet, bland dagens unga köpare läggs väl typ 60-70% på bostaden. Å andra sidan en bra investering om man ska bilda familj (om alternativet är att typ resa upp en massa pengar varje år) men trösklarna gör det svårt för många att bilda sig ett liv i Stockholm och man låser en stor del av den disponibla inkomsten.
Citera
2025-09-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det där gällde nog på 1970-talet, bland dagens unga köpare läggs väl typ 60-70% på bostaden. Å andra sidan en bra investering om man ska bilda familj (om alternativet är att typ resa upp en massa pengar varje år) men trösklarna gör det svårt för många att bilda sig ett liv i Stockholm och man låser en stor del av den disponibla inkomsten.
Läste detta på konsumentverket igår.
Citera
2025-09-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Att köpa en brf har blivit en avsevärt sämre affär sista åren.
Avgifterna i många föreningar är alldeles för höga. Inte speciellt konstigt att priset på lägenheterna då går ned.
Många har blivit lurade av nyproduktion och redan dåliga föreningar har blivit sämre

Men köper du i en bra förening är det i princip idiotsäkert
Citera
2025-09-16, 19:50
Medlem
tram123s avatar
Många föreningar har inte ens höjt så mycket som de behöver och kommer behöva chock höja om något år när deras nollränta lån löper ut.

Jag vet en som jobbar med BRF föreningars ekonomi och han säger att det kommer bli en jävla cirkus om något år när föreningar som inte höjt successivt sen räntorna började öka måste chockhöja eller gå i konkurs.
Citera
2025-09-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulricehamnare
Jag har bott i en bostadsrätt i 25 år och aldrig har avgiften sänkts på min lägenhet
om räntan har gått ner.

Det har hänt för mig , i vår BRF slipper man vissa år decemberavgiften om resultatet beräknas bättre än väntat.
Citera
2025-09-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag tror folk måste acceptera att det är dyrt att bo. Visst vi har haft några år där det var båda billigt och bostaden steg rejält i värde. Men detta var en anomali. Nu har vi återgått till det normala att bostad är något som kostar.

Jepp har själv bott i min bostadsrätt runt 7 år nu jag köpte dock inte min lägenhet för att jag tror att den ska ha en värdestegring utan det har jag mina aktier och andra tillgångar till att spekulera i.
Bostaden har jag för att bo i.
Jag tycker faktiskt det är.rätt nyttigt att bostäder stått still i värde och eventuellt sjunkigt lite senaste åren det kanske gör att folk i framtiden ser bostaden med sundare ögon?
Citera
2025-09-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det har hänt för mig , i vår BRF slipper man vissa år decemberavgiften om resultatet beräknas bättre än väntat.

Det var ett häftigt upplägg lagom till när folk har stora utgifter (julklappar)

När jag var ordförande så var rätt många sura på mig då jag jämt enligt alla var "snål" och jämta ville amortera på lånen och vägrade köpa krimskrams etc tills vi var helt skuldfria.

Idag är vår.förening nära på skuldfri MEN det är.en gammal byggnad och stora renoveringar står runt hörnet så vi kommer ju ta på.oss nya lån snart igen.
Citera
2025-09-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Rent logiskt borde mellanskillnaden spegla den långsiktiga utvecklingen på investerat kapital. 1,7 miljoner investerat kapital kommer över tid i princip garanterat generera mer än 4300 i månaden, vilket motsvarar 3% tillväxt. Så givet att dessa lägenheter är i övrigt ekvivalenta så är det inte en bra affär att lägga 1,7m för att sänka avgiften med 4300 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in