2025-09-16, 16:02
Medlem
Dåligt skötta föreningar med målsättningen att "hålla nere avgifterna så att värdet hålls upp"

Om folk bara tar sig tid att studera årsredovisningen och leta efter föreningar som faktiskt har avgifter på tillräcklig nivå att finansiera verksamheten. Så får man inte dessa problem
Citera
2025-09-16, 16:03
Medlem
Jag tror folk måste acceptera att det är dyrt att bo. Visst vi har haft några år där det var båda billigt och bostaden steg rejält i värde. Men detta var en anomali. Nu har vi återgått till det normala att bostad är något som kostar.
Citera
2025-09-16, 16:12
Medlem
Vet av 2 föreningar mitt emot varandra, båda byggda u 1930-talet. Den ena föreningen har ca 1500kr/kvm i lån. Den andra ca 3500kr/kvm lån. Motsvarande mindre lgh, den förstnämnda ca drygt 2000kr/mån i avgift. Den andra drygt 4000kr/mån i avgift. Man kan ju tro att det är bättre köpa i den billigare fastigheten m låga mån avgifter. Vid en visuell koll har bitar av fasad lossnat på sina ställen, tak behöver bytas, bitar borta mot mark-förmodligen behövs dränering och säkerligen mycket mer. Den dyrare föreningen med högre avgifter är verkligen i toppskick. Skulle alla gånger i veckan hellre köpa i den. Kan tillägga att den har betydligt bättre och större tomtmark samt annat som inte den billigare föreningen har.

Noterat att i en tidigare nyare förening där jag bott då har de höjt avgifterna mycket. Detta trots att de inte varit tvingade. Min syn på saken är att de är lite för mån att samla på hög, ha mycket pengar i kassan. Lite tveksamt.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-09-16 kl. 16:15.
Citera
2025-09-16, 16:17
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Ju högre lån bostadsföreningen har desto högre avgift får medlemmar betala, jag köper aldrig in mig i en förening med kass ekonomi.
Citera
2025-09-16, 16:40
Medlem
Många nybyggda brf lämnas med en stor skuld i föreningen. Det verkar inte finnas ngt tak för byggherren. Märkligt att det kan vara lagligt
Citera
2025-09-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Antagligen. Avgifterna behöver täcka räntorna på bostadsföreningens lån.
Jag har bott i en bostadsrätt i 25 år och aldrig har avgiften sänkts på min lägenhet
om räntan har gått ner.
Citera
2025-09-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Att köpa en brf har blivit en avsevärt sämre affär sista åren.
Avgifterna i många föreningar är alldeles för höga. Inte speciellt konstigt att priset på lägenheterna då går ned.
Vad menar du med att avgifterna är för höga? Det är inte som att styrelsen kommer sätta sig och ta ut onödigt höga avgifter från sig själva, dom bor ju också i föreningen och måste betala pengarna. Är avgiften hög är den det av nödvändighet.
Citera
2025-09-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulricehamnare
Jag har bott i en bostadsrätt i 25 år och aldrig har avgiften sänkts på min lägenhet
om räntan har gått ner.
Det händer nog enbart i specialfall.
Men kan du svara på hur mycket avgiften höjts under dina 25åt?
Jag har varit med om att sänka avgifterna i en förening.
Men det var i samband med en rekonstruktion då vi fick 25% av skulderna avskrivna samt att byggherren drog tillbaka en "skuld" på nästan 10% till.
Efter det kunde vi få sålt alla BR även mot en symbolisk summa och sänka avgifterna med 20%.
Tittade till den föreningen nyligen, de är nästan uppe på samma avgiftsnivå som föredrar rekonstruktionen nu nästan 30år senare.
Citera
2025-09-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Bolånetorskar?
Om du bor i en hyresrätt så är det någon som äger fastigheten som antagligen har lån för att finansiera sitt köp, allra helst nyproduktion.
Så man kan säga att den som hyr sitt boende gör det ifrån en ”bolånetorsk” som höjer hyran när lånen blir dyrare.
Mao ”hyrestorsk” som ”bolånetorsk” kommer generellt få ett dyrare boende när räntorna går upp.
Eller vem tror du det är som äger hyresrätterna?
Finns det bostadsrätter som privatpersoner äger?
Citera
2025-09-16, 17:19
Medlem
Blir ju fruktansvärt dyrt boende med en avgift på tex 8000kr å sen lån på 3 Mille på det. Enligt konsumentverket är lämplig kostnad för boendet ca 25 % av din netto lön. Det gäller att ha en bra lön då.
Citera
2025-09-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ser rätt många bostadsrätter som ligger ute, fina men med väldigt höga avgifter, som ju förklarar varför de förblir osålda.

Bör nog vara ett stort problem för folk som köpt när räntan var låg (underförstått att föreningens räntekostnader var låga oavsett om de hade lågt eller högt lån) om de försöker sälja nu?

I vissa fall är det verkligen rejält mycket som går till avgiften, den kan ligga på typ 7-10 tkr i månaden för en lägenhet och sen i grannhuset så är avgiften typ 4 tkr för en nästan exakt samma lägenhet. Givetvis blir ju den med dyrast avgift klart mindre intressant.

Känns som att typ ingen granskade föreningens ekonomi och lån för 4-5 år sedan?
Så är det med bostadsrättsföreingar. Total sossepåhitt som inte borde få vara lagligt. De lånar sig upp över öronen sen blir det dyrt för många när de inte har råd med hyran då lånen är så höga hos din BRF. Sluta med detta nonsens och inför marknadshyror så kommer pridserna stabiliseras. Som i Argentina
Citera
2025-09-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Så är det med bostadsrättsföreingar. Total sossepåhitt som inte borde få vara lagligt. De lånar sig upp över öronen sen blir det dyrt för många när de inte har råd med hyran då lånen är så höga hos din BRF. Sluta med detta nonsens och inför marknadshyror så kommer pridserna stabiliseras. Som i Argentina
Håller med, då blir läget det avgörande. bo centralt blir dyrt å billigt utanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in