Citat:

Ursprungligen postat av 
olasvensson

Jag har för första gången i mitt liv varit frilansare under sex månader. Jag har ingen egen F-skattsedel utan fakturerar mina arbeten genom andra bolag. Generellt har det fungerat bra. Hur har det gått för dig?
Bolaget jag arbetade för har ungefär 40 anställda och några frilansare, däribland jag. 
Fördelar och nackdelar:
Nackdelar: Jag ser väl egentligen inga nackdelar. Förutom att man inte är garanterad arbete alltid.
Fördelar: Man kan ta ledigt när man man vill.
(Jag var aldrig varit ledig eller varit sjukskriven under tiden.)

Om det där är de enda skillnaderna du tror det är så skulle jag råda dig gå tillbaka till att vara anställd, snarast!
Här är några ytterligare att grunna på
Nackdelar: Ingen trygghet, låg eller ingen tolerans för missad prestation, ingen sjuklön, ingen pensionsgrundande inkomst, ingen föräldraledighet, ingen semesterersättning, svårt eller omöjligt att få bolån eller bilfinansiering etc., mer komplicerad bokföring och deklaration
Fördelar: Potentiellt högre ersättning, möjlighet att planera och optimera beskattning (om du arbetar via eget aktiebolag med moms och f-skatt), vissa inköp kan vara avdragsgilla
Jag säger inte att det är nödvändigtvis fel att vara frilansare, men det ska vara en ganska avsevärt mycket högre ersättning för att väga upp för nackdelarna. Många som frilansar gör det inte för att de vill utan för att de inte får någon anställning. Frilans är på många sätt fördelaktigt för arbetsgivaren.