2025-09-15, 13:34
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har för första gången i mitt liv varit frilansare under sex månader. Jag har ingen egen F-skattsedel utan fakturerar mina arbeten genom andra bolag. Generellt har det fungerat bra. Hur har det gått för dig?

Bolaget jag arbetade för har ungefär 40 anställda och några frilansare, däribland jag.

Fördelar och nackdelar:
Nackdelar: Jag ser väl egentligen inga nackdelar. Förutom att man inte är garanterad arbete alltid.
Fördelar: Man kan ta ledigt när man man vill.

(Jag var aldrig varit ledig eller varit sjukskriven under tiden.)
Senast redigerad av olasvensson 2025-09-15 kl. 13:39.
Citera
2025-09-15, 13:52
Medlem
Belters avatar
Nackdelen är den man aldrig kan komma ifrån: Att leverera i tid.
Sen kan snacka om att man kan styra sin tid hur man vill men, jobbet måste göras. Alltid.
Citera
2025-09-15, 14:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Vilken leverantör använder du dig av? Jag menar en nackdel blir ju direkt de runt 5% som typ Frilans Finans tar i avgift.

Utöver det blir det ju extremt svårare att skriva av saker. Det kommer bli väldigt enklare men skulle du plussa på allt är det nog ganska många tusenlappar som du kommer gå minus med. Istället för då att ha eget.
Citera
2025-09-15, 14:48
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har för första gången i mitt liv varit frilansare under sex månader. Jag har ingen egen F-skattsedel utan fakturerar mina arbeten genom andra bolag. Generellt har det fungerat bra. Hur har det gått för dig?

Bolaget jag arbetade för har ungefär 40 anställda och några frilansare, däribland jag.

Fördelar och nackdelar:
Nackdelar: Jag ser väl egentligen inga nackdelar. Förutom att man inte är garanterad arbete alltid.

En annan nackdel, i alla fall för de stackars satar som frilansat hos min arbetsgivare, är att man ofta frilansar ut skitgörat. Kanske om du har riktigt spetsig superkompetens så kan du bli inplockad i något spännande projekt, men annars är det ofta så att det som ingen riktigt har intresse att göra, men som ändå måste göras, som hamnar hos frilansare.
Citera
2025-09-15, 15:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Sedan finns det fördelar med frilans. Den primära borde ju vara att du aldrig kommer vara personlig ansvarig. Det är ju ett aber med att köra eget. Om du får trubbel med Skatteverket. Du är alltid personlig ansvarig. Så om eget kör alltid med AB. Enskild firma är skit.
Citera
2025-09-15, 18:02
Medlem
Citat:

Fördelar och nackdelar:

Det där med att man kan ta ledigt när man vill beror ju lite på vilken branch man är i och vad det är man gör. Det förekommer ju att man är på samma ställe en längre tid och kunden förväntar sig att man skall jobba vissa tider osv osv. Det hänger lite ihop med hur pass man kan (ie har råd att) tacka nej till uppdrag.

Nackdelen är ju det att då och då kommer man in i en svacka och då blir det också en svacka när det kommer till intäkterna. Därför är det ganska lämpligt att ha ett AB att göra det igenom, för de du fakturerar genom kommer troligen inte pynta upp med pengar när du står utan uppdrag (och tar du ut lön för att kunna bygga buffer för dåliga tider måste du skatta surt för det).

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sedan finns det fördelar med frilans. Den primära borde ju vara att du aldrig kommer vara personlig ansvarig. Det är ju ett aber med att köra eget. Om du får trubbel med Skatteverket. Du är alltid personlig ansvarig. Så om eget kör alltid med AB. Enskild firma är skit.

När det gäller skatteverket så är det personliga ansvaret ganska tungt. Styrelsen (ie du) är solidariskt ansvarigt (ie bara du) för att skatterna betalas i tid. Detta är en anledning till att företag tenderar att gå i konkurs den 12:e.
Citera
2025-09-15, 18:46
Medlem
Citat:

Fördelar och nackdelar:

Varför har ni inte startat eget företag? Tillfällig lösning?
Citera
2025-09-15, 19:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det där med att man kan ta ledigt när man vill beror ju lite på vilken branch man är i och vad det är man gör. Det förekommer ju att man är på samma ställe en längre tid och kunden förväntar sig att man skall jobba vissa tider osv osv. Det hänger lite ihop med hur pass man kan (ie har råd att) tacka nej till uppdrag.

Nackdelen är ju det att då och då kommer man in i en svacka och då blir det också en svacka när det kommer till intäkterna. Därför är det ganska lämpligt att ha ett AB att göra det igenom, för de du fakturerar genom kommer troligen inte pynta upp med pengar när du står utan uppdrag (och tar du ut lön för att kunna bygga buffer för dåliga tider måste du skatta surt för det).

När det gäller skatteverket så är det personliga ansvaret ganska tungt. Styrelsen (ie du) är solidariskt ansvarigt (ie bara du) för att skatterna betalas i tid. Detta är en anledning till att företag tenderar att gå i konkurs den 12:e.

Jo det blir ju fördel då med att slippa ha företag. Dock i egentlig mening ska det ju inte vara så mycket besvär. Viktiga är ju har ett AB. Det kostar idag 25k men det är det ju värt det. Då slipper du detta att vara personlig ansvarig för alla skulder.
Citera
2025-09-15, 20:21
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag har kört eget de senaste 5+ åren men skulle aldrig gjort det utan AB, mest pengar i sjön då. Jag trivs bra men jag funderar på att gå över till min nuvarande kund som anställd, vi får se vad de erbjuder, jag trivs väldigt bra där och kan sakna att inte ha några långsiktiga mål och kollegor.
Citera
2025-09-15, 20:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2025-09-15, 21:22
Medlem
Citat:

Fördelar och nackdelar:

Om det där är de enda skillnaderna du tror det är så skulle jag råda dig gå tillbaka till att vara anställd, snarast!

Här är några ytterligare att grunna på

Nackdelar: Ingen trygghet, låg eller ingen tolerans för missad prestation, ingen sjuklön, ingen pensionsgrundande inkomst, ingen föräldraledighet, ingen semesterersättning, svårt eller omöjligt att få bolån eller bilfinansiering etc., mer komplicerad bokföring och deklaration

Fördelar: Potentiellt högre ersättning, möjlighet att planera och optimera beskattning (om du arbetar via eget aktiebolag med moms och f-skatt), vissa inköp kan vara avdragsgilla

Jag säger inte att det är nödvändigtvis fel att vara frilansare, men det ska vara en ganska avsevärt mycket högre ersättning för att väga upp för nackdelarna. Många som frilansar gör det inte för att de vill utan för att de inte får någon anställning. Frilans är på många sätt fördelaktigt för arbetsgivaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in