Helt riktigt. Nu framstår TS som inkompetent. Inget mig emot, men en annan kanske hade blivit upprörd.
En annan grej som är extremt störande är två modmeddelanden som kapar respektive TS. Vore det inte bättre om moderatorn bara stänger trådarna och gör sina egna trådar där vederbörande får prata om sina subjektiva tolkningar av vad TS innebär.
Tappar man inte lite syftet med Flashback om man som moderator ska in och komma med egna åsikter i modmeddelanden och styra TS bort från användarna?
Well. Det är ju TS som definierar vad som ska diskuteras. Moderatorernas jobb är att se till så att andra förhåller sig till den diskussionen. Var glad att de bistår i att du får relevanta svar istället för att klaga på lite micro-managenent.
Nu hänger jag inte i den forumdelen särskilt mycket. Alldeles för mycket tyckande för min smak. Och i sedvanlig ordning tenderar tyckande spåra ur i irrelevanta oneliners, gårna med allmänt arab- eller judehat i sedvanlig Flashback-anda. Så tror man får ha lite förståelse för att moderatorerna vill göra sitt eget jobb enklare och även minimera mitt och ditt scrollande från allt dravel.
Well. Det är ju TS som definierar vad som ska diskuteras. Moderatorernas jobb är att se till så att andra förhåller sig till den diskussionen. Var glad att de bistår i att du får relevanta svar istället för att klaga på lite micro-managenent.
Nu hänger jag inte i den forumdelen särskilt mycket. Alldeles för mycket tyckande för min smak. Och i sedvanlig ordning tenderar tyckande spåra ur i irrelevanta oneliners, gårna med allmänt arab- eller judehat i sedvanlig Flashback-anda. Så tror man får ha lite förståelse för att moderatorerna vill göra sitt eget jobb enklare och även minimera mitt och ditt scrollande från allt dravel.
Det jag egentligen är/var mest upprörd över är att rubrikändringar inte meddelades i tråden. Detta har varit systematiskt över en längre period.
Sen var jag upprörd över att rubrikerna ändrades felaktigt. Alltså dom var felstavade eller fel i sak.
Avslutningsvis var jag upprörd över att rubrikändringarna tillsammans med modmeddelanden kapade trådarna till något annat. Vi har sett exempelvis kalkryggar i denna tråd som inte vill delta pga avskräckande och diffusa modmeddelande. Då har man misslyckats med sin moderering om användare inte vill delta i diskussionen.
Båda rubrikerna i de två exemplen i denna tråd bryter dessutom inte mot regeln om rubrik. ”En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om”.
Du skriver: ”Så tror man får ha lite förståelse för att moderatorerna vill göra sitt eget jobb enklare och även minimera mitt och ditt scrollande från allt dravel.” Om du tar modmeddelandet i den andra tråden så ser du att moderatorn nämner ”konsult”. Utöver att det är fel i sak så har det bidragit till flera inlägg om dessa ”konsulter”. Det du säger är väl fint och så. Det tråkiga här är ju att dessa modåtgärder inte alls är åtgärder i den andan.
Senast redigerad av LaneHaj 2025-09-20 kl. 21:37.
Det jag egentligen är/var mest upprörd över är att rubrikändringar inte meddelades i tråden. Detta har varit systematiskt över en längre period.
Sen var jag upprörd över att rubrikerna ändrades felaktigt. Alltså dom var felstavade eller fel i sak.
Avslutningsvis var jag upprörd över att rubrikändringarna tillsammans med modmeddelanden kapade trådarna till något annat. Vi har sett exempelvis kalkryggar i denna tråd som inte vill delta pga avskräckande och diffusa modmeddelande. Då har man misslyckats med sin moderering om användare inte vill delta i diskussionen.
Båda rubrikerna i de två exemplen i denna tråd bryter dessutom inte mot regeln om rubrik. ”En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om”.
Du skriver: ”Så tror man får ha lite förståelse för att moderatorerna vill göra sitt eget jobb enklare och även minimera mitt och ditt scrollande från allt dravel.” Om du tar modmeddelandet i den andra tråden så ser du att moderatorn nämner ”konsult”. Utöver att det är fel i sak så har det bidragit till flera inlägg om dessa ”konsulter”. Det du säger är väl fint och så. Det tråkiga här är ju att dessa modåtgärder inte alls är åtgärder i den andan.
Jag förstår din poäng, och delar uppfattningen att din rubrik i grunden inte var osaklig: Israel legitim nation?
Just detta handlar väl om ”inga samlingstrådar”. Där alla tolkar det olika och ingen fattar nånting vad som gäller. Så det blir inkonsekvent.
Exakt. Vad skulle hända om någon startade 30 liknande trådar med inriktningen på Israel som nation där frågeställningen bara korrigeras lite för varje tråd (dvs varje tråd får sin egen lilla inriktning)? Ska alla bli "principdiskussioner"?
Detta är givetvis helt hypotetiskt och ingen uppmaning
1. (FB) Är Israel ett apartheidsystem?
2. (FB) Hade Osmanska rikets fall kunnat hanteras annorlunda?
3. (FB) Är tvåstatslösningen mellan Israel och Palestina realistisk?
4. (FB) Är Palestina-frågan vår tids Sydafrika?
5. (FB) Är den israeliska staten sekulär eller religiös?
6. (FB) Är Israel mer legitimt än Saudiarabien?
7. (FB) Kan Israels tillkomst jämföras med Kosovos?
8. (FB) Har islamism eller judisk nationalism störst inflytande på konflikten?
9. (FB) Är USA:s stöd till Israel förenligt med internationell rätt?
10. (FB) Är bosättningar på Västbanken förenliga med folkrätten?
11. (FB) Kan judar och muslimer leva i fred i samma stat?
12. (FB) Är tvångsförflyttningar av palestinier jämförbara med andra folkomflyttningar i historien?
13. (FB) Är Iran en större destabiliserande faktor än Israel?
14. (FB) Hade judar rätt till land redan enligt Balfourdeklarationen?
15. (FB) Är Israel lika illegitimt som Nordkorea?
16. (FB) Kommer Kina bli en ny maktfaktor i regionen?
17. (FB) Var Sykes-Picot-avtalet grunden till dagens konflikter?
18. (FB) Är Jerusalem en internationell stad eller en nationell huvudstad?
19. (FB) Kan Hamas kallas en legitim motståndsrörelse?
20. (FB) Håller USA på att förlora sitt inflytande i Mellanöstern?
21. (FB) Har FN legitimitet i Mellanösternfrågan?
22. (FB) Hur påverkade kolonialmakterna dagens konflikter i Mellanöstern?
23. (FB) Är Israel en demokrati eller en etnokrati?
24. (FB) Skapade Förintelsen staten Israel eller hade den uppstått ändå?
25. (FB) Är det möjligt att avreligifiera Mellanösternkonflikten?
26. (FB) Bör arabstaterna erkänna Israel fullt ut?
27. (FB) Vilken roll spelar Ryssland i Mellanöstern idag?
28. (FB) Kan Palestina bli en fullt erkänd stat i FN?
29. (FB) Är Israels situation unik eller jämförbar med andra koloniala projekt?
30. (FB) Kan Turkiet räknas som en del av Mellanösternkonflikten?
Rent teoretiskt skulle varje tråd kunna avslutas med en liten länk till denna tråden, så att Briassca masar sig hit. Eftersom hen uppenbarligen läser trådarna i delforumet, men inte här, så kan det ju vara en god idé att påminna om att kritiken behöver bemötas.
EDIT:
1. (FB) Är Israel en legitim stat enligt FN-stadgan?
2. (FB) Är Israels grundande 1948 en folkrättslig anomali?
3. (FB) Är Israels legitimitet starkare än Palestinas?
4. (FB) Är Israels existens beroende av Förintelsen som moralisk grund?
5. (FB) Är Israel en kolonialkonstruktion eller en legitim nationalstat?
6. (FB) Kan Israel vara legitim utan erkännande från alla arabstater?
7. (FB) Är Israels legitimitet beroende av USA:s stöd?
8. (FB) Är Israel legitimt eftersom det överlevt i 75 år?
9. (FB) Är Israels grundande ett brott mot palestiniernas självbestämmanderätt?
10. (FB) Är Israel lika legitimt som andra stater skapade genom krig?
11. (FB) Är Israels legitimitet hotad av bosättningarna?
12. (FB) Är Israel mer legitimt än Kosovo?
13. (FB) Är Israels legitimitet ifrågasatt även inom judendomen?
14. (FB) Är Israels legitimitet beroende av tvåstatslösningen?
15. (FB) Är Israel illegitimt eftersom det saknar slutliga gränser?
16. (FB) Är Israels legitimitet starkare än Saudiarabiens?
17. (FB) Är Israel en legitim stat eller en apartheidregim?
18. (FB) Är Israels legitimitet beroende av militär styrka?
19. (FB) Är Israels legitimitet underminerad av bosättarvåld?
20. (FB) Är Israel mer legitimt än andra koloniala projekt?
21. (FB) Är Israels legitimitet en fråga om överlevnad snarare än lag?
22. (FB) Är Israel illegitimt eftersom palestinierna aldrig gav sitt samtycke?
23. (FB) Är Israels legitimitet förbrukad genom brott mot Genèvekonventionen?
24. (FB) Är Israel en legitim stat eller en teokratisk anomali?
25. (FB) Är Israels legitimitet starkare än EU:s medlemsstater som skapades efter krig?
26. (FB) Är Israels legitimitet ohotad så länge stormakterna erkänner det?
27. (FB) Är Israel legitimt enbart utifrån realpolitik?
28. (FB) Är Israels legitimitet en moralisk fråga snarare än en juridisk?
29. (FB) Är Israel legitimt eftersom det representerar judiskt självbestämmande?
30. (FB) Är Israels legitimitet en fråga för folkrätten eller för historien?
Rent teoretiskt skulle man även kunna varva topic med prefixet "principdiskussion:" för att underlätta Briasscas moderering.
Nu råkade det visst bli 60 trådar. Oh well.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-20 kl. 23:18.
Ni förstör ju trådar genom att ändra rubriker utan att skriva ut det!
Glömde tyvärr att skriva ett meddelande i tråden, att rubriken hade förtydligats - från "Mopeddirektören Leif Berix skänkte miljoner till SD och högerextrem tidning" till "Mopeddirektören Leif Berix skänkte 9 miljoner till SD och 1 miljon till tidningen Nya Tider".
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!