• 1
  • 2
2025-09-15, 12:09
Medlem
Vad skall kapitalägarna göra när arbetarna tar kontroll över produktionen?
Vad är storbolagen värda utan arbetare?
Fördelningen av värdeskapande mellan kapital och arbete har blivit helt sned.
Dom flesta på FB är förvisso extremhöger och vill mena att extrem kapitalackumulering skulle vara gott för samhället men jag menar att dom är betalda röster. Jag menar, vilken runkande incel tycker på riktigt att det är bra att Musk eller Trump blir allt rikare? På riktigt.
Hur många arbetstillfällen ger företag som Microsoft och Google i Sverige.
Citera
2025-09-15, 12:16
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Dom flesta på FB är förvisso extremhöger och vill mena att extrem kapitalackumulering skulle vara gott för samhället men jag menar att dom är betalda röster. Jag menar, vilken runkande incel tycker på riktigt att det är bra att Musk eller Trump blir allt rikare? På riktigt.

Kapitalägare kommer att finnas så länge mänskligheten kommer att finnas.

Arbetarna är i grund och botten beroende av kapitalägarna och kapitalägarna är i grund och botten beroende av arbetarna.

Det går inte att utrota kapitalägarna om det är det du funderar över. Det lär hela tiden komma nya.
Citera
2025-09-15, 12:20
Medlem
mikaelss avatar
Ojojoj, har du förläst dig på Marx åldrade teorier om mervärde?
'Arbetarna' på de bolag du nämner, Microsoft och Google är ingenjörer, och deras produktionsmedel är deras hjärnor. Och de kan gå ut ur dörren till någon annan arbetsgivare närhelst de vill, vilket de också gör understundom. Makten över 'produktionsmedlen' i denna typ av produktion ligger inte hos 'kapitalägarna'.

Google har ca 500 anställda i Sverige, snittlönen är 1,7 milj, tycker du det låter som förtryckta arbetare? https://www.breakit.se/artikel/43719
Stackars Microsoft med ungefär lika många anställda suger ut dem, och betalar blott drygt 80'/mån, rena svältlönen, https://www.breakit.se/artikel/15037...r-de-anstallda
Citera
2025-09-15, 12:29
Citat:

Du har totalt missuppfattat allting (som ni kommunister alltid gör). Vi går mot radikalt ökande klassklyftor inte minskande.
Arbetare behövs allt mindre pga AI/automatisering, hundratusentals arbetstillfällen har redan försvunnit i USA bara detta år. Addera därtill en allt högre inflation.

SItter man på tillgångar som aktier, bitcoin, bostäder, mark, klarar man sig och är t o m tacksam för inflation, annars är man körd.

Notera att Tidö sänker skatt, roterar över från analfabetsinvandring till kompetensinvandring (= importerar indier som kan ta jobb som lata långtidsarbetslösa svenskar inte klarar av), trappar ned a-kassan för långtidsarbetslösa, inför låglönejobb.

Efter valvinst 2026 kommer Tidö 2.0 att implementera en stenhård högerpolitik.

Slut på dalt! Kör stenhårt!
Citera
2025-09-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReverseFlash
Du har totalt missuppfattat allting (som ni kommunister alltid gör). Vi går mot radikalt ökande klassklyftor inte minskande.
Arbetare behövs allt mindre pga AI/automatisering, hundratusentals arbetstillfällen har redan försvunnit i USA bara detta år. Addera därtill en allt högre inflation.

SItter man på tillgångar som aktier, bitcoin, bostäder, mark, klarar man sig och är t o m tacksam för inflation, annars är man körd.

Notera att Tidö sänker skatt, roterar över från analfabetsinvandring till kompetensinvandring (= importerar indier som kan ta jobb som lata långtidsarbetslösa svenskar inte klarar av), trappar ned a-kassan för långtidsarbetslösa, inför låglönejobb.

Efter valvinst 2026 kommer Tidö 2.0 att implementera en stenhård högerpolitik.

Slut på dalt! Kör stenhårt!
Ok, vad tycker du vi arbetare skall göra?
Vem skall konsumera det AI och eliten producerar?
Vad skall du göra med dina bitcoin? Vänta på en pipa mot elitens huvud.
Det är trots allt vi arbetare och bönder som äger vapen trots att ”AI-eliten” gör sitt bästa för att begränsa det. Vi är bra mycket fler än bitcoin miljardärerna.
Citera
2025-09-15, 12:59
Medlem
Citat:

Hur många arbetstillfällen ger företag som Microsoft och Google i Sverige?

Typ inga. 1000 kanske
Citera
2025-09-15, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hur många arbetstillfällen ger företag som Microsoft och Google i Sverige?

Typ inga. 1000 kanske
Precis. Hur många skattesubventionerade miljarder tar bolagen utomlands?
Citera
2025-09-15, 13:07
Citat:
Ok, vad tycker du vi arbetare skall göra?
Vem skall konsumera det AI och eliten producerar?
Vad skall du göra med dina bitcoin? Vänta på en pipa mot elitens huvud.
Det är trots allt vi arbetare och bönder som äger vapen trots att ”AI-eliten” gör sitt bästa för att begränsa det. Vi är bra mycket fler än bitcoin miljardärerna.

Det skulle ni ha tänkt på tidigare. Det blir låglönejobb för er.

Självägande bönder och kapabla arbetare med ett arbete att gå till röstar höger. Vi lägger en strypsnara kring halsen på lägre arbetarklass/arbetslösa och drar åt.

M 2026!
Citera
2025-09-15, 13:39
Medlem
Citat:
Precis. Hur många skattesubventionerade miljarder tar bolagen utomlands?

En del.

Största problemet Sverige har haft ända sedan 1960talet är att vi ALDRIG har haft riktigt konservativa politiker som å ena sidan sätter Sverige först och våra strategiska intressen först och å andra sidan sätter kapitalism först.

Det har alltid varit kapitalism som vunnit.

Vi har sålt allt möjligt. Volvo, Astra. Massor av stora fina företag har sålts utan hänsyn till vad det får för effekt för Sverige. Nu står vi här med Sveriges största företag Volvo som ägs av kineser och vi är 1 konflikt från att inte kunna sälja Volvo till något västland.

Vi måste ha politiker som värnar om Sverige. SD är det enda partiet som jag vet med fullt hjärta skulle säga fuck you till EU för Sverige sak - jag tror inte Moderaterna eller Socialdemokraterna har såna politiker. De är för mkt karriäristiga. Man måste ha riktigt konservativa svenskar som förhandlar och sätter lagar för Sverige annars kryper kapitalism fram och köper politiker på ett eller annat sätt via skenmutor som styrelseuppdrag efter sin politiska karriär etc.
Citera
2025-09-15, 13:52
Medlem
Citat:
. Jag menar, vilken runkande incel tycker på riktigt att det är bra att Musk eller Trump blir allt rikare?

Det gäller ju inte bara incel, utan precis alla även de mest framgångsrika förlorar ju på att de super förmögna blir mäktigare.
Citera
2025-09-15, 13:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Snart behövs inte arbetarna. AI och robotar tar över.
Citera
2025-09-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Snart behövs inte arbetarna. AI och robotar tar över.
Och vad skall pengarna komma ifrån? AI genererar bitcoins? Och vem skall konsumera och betala för produkterna AI skapar? AI?
Du kan vara den mest korkade boten jag stött på här på FB. Och det säger inte lite.
Nej du. En man med gevär och skog/åker/hantverkskicklighet kommer alltid att klara sig bättre i längden än en blekfet impotent bitcoininvesterare.
Senast redigerad av Kalkonkungen 2025-09-15 kl. 14:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in