2025-09-15, 16:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Så lagen fanns från 1864 till 1965 och kunde ge fängelse, sen vart det flummigare och vad vann man på det. Flesta andra länder har nu nåt liknande. Så vad är problemet. Varför inte bara bete sig. Nåt måste ju göras.
Citera
2025-09-15, 16:44
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Så lagen fanns från 1864 till 1965 och kunde ge fängelse, sen vart det flummigare och vad vann man på det. Flesta andra länder har nu nåt liknande. Så vad är problemet. Varför inte bara bete sig. Nåt måste ju göras.

"vARfÖr IntE bArA BeTe SiG"

Varför inte bara öppna upp ditt rövhåll och låt staten lägga sina nävar där?
Citera
2025-09-15, 16:49
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Helt sjukt! När man tror det inte kan bli värre i det landet kommer det alltid något nytt.😂
Ja, du har verkligen rätt. Det är förfärligt. Nog för att blattar och white trash är respektlösa mot svenska samhället och dess representanter, men att det var så här illa kunde man inte föreställa sig. Men vi får hoppas att den nya lagen åtminstone ger en liten förbättring.
Citera
2025-09-15, 16:52
Medlem
Memnoks avatar
Hobbit är väl inte så mycket av en förolämpning, strävsamt och trevligt folk. Vi skall komma ihåg att Sauron hade vunnit om det inte var för dem.
Citera
2025-09-15, 16:54
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
GP har gått igenom 78 upprättade anmälningar om förolämpning mot tjänsteman i polisregion Väst. Följande vill länsman inte kallas för:

Hora (flera anmälningar i olika varianter)
Fejkpolis
Bög (flera anmälningar i olika varianter)
Luffare (flera anmälningar i olika varianter)
Håll käften (flera anmälningar)
Pedofil
Blatte
Skäggig glasögonfitta
Idiot (flera anmälningar i olika varianter)
Snutjävel
Fitta (flera anmälningar i olika varianter)
Maktmissbrukare
Hobbit
Dvärg
Rasist
Jävla dåliga polis
Äckliga lilla polis
Tönt
Jag lyssnar inte på kvinnor
Kärring
Uppmaningar om att suga kuk (flera anmälningar i olika varianter)
Hot om att knulla någons mamma (flera anmälningar i olika varianter)

https://www.gp.se/krim/har-ar-forola...e-b49a970f1f67
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...na-som-anmalts
Tänk vad mycket hemskt poliserna utsätts för. Att bli kallad för "Jag lyssnar inte på kvinnor" låter fasansfullt. Något som verkligen sätter sig djupt i själen alltså.

Vad säger Flashback?
Jag lyssnar inte på personer som missbrukar sin makt
Du kan slicka min flashback dase din åsna

Dessa kan man köra med utan att bli anmäld
Citera
2025-09-15, 17:02
Medlem
MrDonutss avatar
Får man fortfarande kalla sin lärare o andra tjänstemän för dessa eller gäller det även dem?
Nu är inte jag den som kallar polisen för något på listan, men herregud. Vi är på väg mot en diktatur. Grattis alla som röstade på TIDÖ..
Citera
2025-09-15, 17:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tourskate
Ja, vad ska man ge uttryck för egentligen, först och främst behandla andra som du själv vill bli tilltalad.

Personliga påhopp/förolämpningar är väl rätt usel argumentationsteknik, då har man redan gett upp och saknar kunskap för fortsatt diskussion, alltså läge att bara hålla käften.

Jag håller med. Man skall inte kalla någon för invektiv, även om det "känns så" just där och då.
-Om man befinner sig vid sinnes fulla bruk.
Det kan gå fel.

Antar att det är "en ordlista" som härrör vad som folk/patrask har blivit dömda för..
Poliser har ett "filter" men filtret klarar inte "allt". Lite grann som lärare, en eller två svordomar klarar läraren av, men efter det så blir det av tlll rektorn och OBS-kliniken.. (1970-talets skola ungefär).
Citera
2025-09-15, 17:23
Medlem
Känns töntigt, kommer denna lag appliceras stenhårt vid kravaller när polisen får höra hundratals glåpord av våra pensionsräddare? Nä den kommer appliceras på nån gammal fyllskalle som 5 poliser arresterar och de får höra lite kvädesord.
Citera
2025-09-15, 17:28
Medlem
immenhusens avatar
Vad FB säger? Antagligen att vi får vänta och se vilka av dessa som kommer att räknas som smädelse mot tjänsteman. Just nu är det ju inget annat än en frikostig lista, med syfte till att se vilka okvädningsord som faller inom den nya lagen. Det är bara bra att nya lagar provtrycks hårt i början, för att kunna finna en avgränsning.

/AI
Citera
2025-09-15, 17:58
Medlem
Listan verkar inte innehålla några särskilt grova förolämpningar, utan mera vara ett stundens utslag för den frustration som kan följa på ett polisingripande.

Kanske bör polisen mer tänka som i barnramsan, "Sticks and stones may break my bones, but words will never hurt me", än att odla sin "woke sensibility" för småsaker.
Citera
2025-09-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Just detta med morsknulleri, jag ska knulla din mamma å jävla horunge, dessa uttryck har kommit hit med invandringen.
Vi svenskar drar inte in våra mödrar automatiskt i svordomar. Varför gör våra invandrare så? De borde vara tacksamma mot mödrarna som skänker liv.
Det är djupt kränkande.
Vi borde därför inte dras med i det hederstänk som innebär att en förolämpning mot en mamma blir en förolämpning mot en son.

Sen har de inte monopol på kvinnohat direkt. Räcker att läsa den oändliga mängd trådar här om hur dåliga kvinnor är, av allt att döma skrivna av svenska män, även de med mödrar.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2025-09-15 kl. 18:44.
Citera
2025-09-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Jag tror dom fått order att anmäla allt för att skapa nån form av register på vad som sägs och de upplevt kränkande. Men det här en gissning från min sida.

Fullt medveten om det. Dom lägger ner betydligt värre saker än det. Du kan bli rånad och personen som rånade dig erkänner och de läggs ner ändå.

Ja så kan det vara dock borde det vara enkelt att bestämma vad som INTE är tillåtet att säga, t.ex svärord riktat mot någon.
Om man blir stoppad av polisen och är upprörd och säger ordet "fitta" ut i luften för man är förbannad (på sig själv för man körde för fort t.ex) så kan ju inte polisen ta det som förolämpning mot sig då det inte är riktat mot polisen, personen måste säga "Din fitta" "du är en fitta" osv tycker jag.

Men det är bara min åsikt och tolkning av det hela, vi får se var det slutar men detta verkar överdrivet från polisen sida.
Men om vi utgår från att vissa av dessa förolämpningar går till dom, kommer dessa förolämpningarna ÄVEN gälla för "vanlig" personer då?
Att man inte kan kalla någon för "luffare" osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in