2025-09-15, 11:00
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Att se poliser föra anmälningar mot ord som "idiot" eller "luffare" är patetiskt. Offentlig tjänst innebär att man måste tåla kritik, även när den är grovhuggen eller vulgär. Att reagera med rättsliga åtgärder på verbala påhopp visar inte styrka, utan ett fyrkantigt, lågintellektuellt synsätt. Våra politiker har dessutom aktivt öppnat upp för detta genom att driva igenom denna gråtlisa-lag — ledarskap av den värsta sorten. Vill man inte höra sådant, är det nog fel yrke.
Citera
2025-09-15, 11:06
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Vilka av dessa förolämpningar har lett till åtal då? Anmäler polisen dessa ord för att skapa prejudikat eller hoppas dom på skadestånd? Förstår ej vad denna lagen ska vara bra för egentligen. "Brottsligheten" kommer ju fortsätta och poliser bör tåla att folk blir upprörda när dom ska gå igenom ens fickor, ta tag hårt i dig, kräva massa personliga uppgifter, ställa obekväma frågor och eventuellt frihetsberöva dig.
Citera
2025-09-15, 11:21
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Att se poliser föra anmälningar mot ord som "idiot" eller "luffare" är patetiskt. Offentlig tjänst innebär att man måste tåla kritik, även när den är grovhuggen eller vulgär. Att reagera med rättsliga åtgärder på verbala påhopp visar inte styrka, utan ett fyrkantigt, lågintellektuellt synsätt. Våra politiker har dessutom aktivt öppnat upp för detta genom att driva igenom denna gråtlisa-lag — ledarskap av den värsta sorten. Vill man inte höra sådant, är det nog fel yrke.
Sen gäller det också att komma ihåg att så som lagen ser ut har polismännen och åklagarna en lagstadgad plikt att gå vidare med rättsliga åtgärder. De har liksom inget val här (annat än att säga upp sig). De kan undvika att åtala folk när de inte tror sig ha tillräckligt med bevis för en fällande dom. När det gäller unga förbrytare kan det i vissa fall bli aktuellt med en åtalsunderlåtelse eller åtalseftergift. När det gäller brotten i ordningsbotskatalogen kan de i vissa fall istället utfärda en ordningsbot snarare än gå vidare med åtal. Annars gäller absolut åtalsplikt. Det vill säga, när en polis har fått nys om att en handling har utförts som enligt riksdagen är ett brott, då är de så illa tvungna att gå vidare med rättsliga påföljder.

Rättsväsendets aktörer är, så att säga, riksdagens knektar. De ska lydigt tillämpa de lagar som riksdagen har bestämt. De får inte välja att tillämpa vissa lagar men inte andra. När de börjar tillämpa lagarna selektivt ska de få sparken. Därför tycker jag inte det är rätt att peka finger mot de snutar som gör sitt jobb och tillämpar lagar som de personligen kanske inte håller med om. Det är liksom inte polisernas jobb att bestämma vad som är tillåtet och vad som är förbjudet.
Senast redigerad av diseuse 2025-09-15 kl. 11:24.
Citera
2025-09-15, 11:24
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Sen gäller det också att komma ihåg att så som lagen ser ut har polismännen och åklagarna en lagstadgad plikt att gå vidare med rättsliga åtgärder. De har liksom inget val här. De kan undvika att åtala folk när de inte tror sig ha tillräckligt med bevis för en fällande dom. När det gäller unga förbrytare kan det i vissa fall bli aktuellt med en åtalsunderlåtelse eller åtalseftergift. När det gäller brotten i ordningsbotskatalogen kan de i vissa fall istället utfärda en ordningsbot snarare än gå vidare med åtal. Annars gäller absolut åtalsplikt. Det vill säga, när en polis har fått nys om att en handling har utförts som enligt riksdagen är ett brott, då är de så illa tvungna att gå vidare med rättsliga påföljder.

Rättsväsendets aktörer är, så att säga, riksdagens knektar. De ska lydigt tillämpa de lagar som riksdagen har bestämt. De får inte välja att tillämpa vissa lagar men inte andra. När de börjar tillämpa lagarna selektivt ska de få sparken. Därför tycker jag inte det är rätt att peka finger mot de snutar som gör sitt jobb och tillämpar lagar som de personligen kanske inte håller med om. Det är liksom inte polisernas jobb att bestämma vad som är tillåtet och vad som är förbjudet.
Du sparkar in en öppen dörr. Du beskriver dock korrekt situationen om roller och krav.
Citera
2025-09-15, 11:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Södertörns snöflingor och Inkvoterade juveler levererar igen.

Visst, ska väl inte behöva höra knolla din mamma fitta wallah etc etc men tar man illa vid att kallas för idiot eller luffare i rollen som polis så har man definitivt valt helt fel yrke (som ordningsvakter lite skit SKA de fan få räkna med -inom gränser men ändå.

Vi skulle, med dagens klimat ute, snarare behöva gå mot tuffare och hårdare psyken samt med mer militärisk inriktning än kränkta blödig handhjärtans-dialogpoliser på knäna med tillhörande regnbågar och 'rör inte min kompis' emblem.

Men det kanske ökar deras statistik istället för att ägna sig åt att lösa mer än 1% av bostadsinbrotten samt jobba brett MOT vapen, våld och gängen istället?

Vad har detta med ”Södertörns snöflingor” att göra? Det är vår högerregering som infört denna idiotlag och det är snutarna själva som tar chansen att anmäla varenda liten smädelse som de råkar höra i tjänsten.

Detta är såklart oacceptabelt. Rättsväsendet ska inte lägga dyra resurser på att utreda och döma folk för att de sagt ”idiot” eller ”håll käften” till poliser. Helt jävla galet.

Frågan är var den nedre gränsen går? Får man säga ”jag tycker du har fel” till en snut?
Citera
2025-09-15, 11:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
"Skäggig glasögonfitta"... kan man köpa den som torskade för det en öl?

Finns nåt imponerande med folk som när dom är fly förbannade kan svänga ut med multisyllabiska dräpor.

Personligen väntar jag på att ett sarkastiskt tilltal ska förbjudas också. "Konstaaaaapeln" eller liknande.
Just den vars lite kul och kreativt faktiskt. Jag ska lägga uttrycket på minnet...
Citera
2025-09-15, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Vilka av dessa förolämpningar har lett till åtal då? Anmäler polisen dessa ord för att skapa prejudikat eller hoppas dom på skadestånd?

16-årig pojke i Älvsjö kallade polis för kuksugare. Döms till 30 dagsböter: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ation-i-alvsjo

36-årig man kallade polis för "hora". Döms till 10 tkr i skadestånd (yep!) och 60 dagsböter: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...lls-i-unik-dom

Sprang ikapp polispatrull och ropade "polis, polis, potatisgris": https://www.mitti.se/nyheter/sa-poli...437.51409eb5fb
Citera
2025-09-15, 11:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
"Skäggig glasögonfitta"... kan man köpa den som torskade för det en öl?

Finns nåt imponerande med folk som när dom är fly förbannade kan svänga ut med multisyllabiska dräpor.

Personligen väntar jag på att ett sarkastiskt tilltal ska förbjudas också. "Konstaaaaapeln" eller liknande.

Hahaha! Jag undrar om man får beskriva polisen i fråga precis som han/hon ser ut med arg röst. Typ ”DIN UNIFORMERADE POLIS MED RÖTT HÅR OCH MUSTASCH OCH RING I ÖRAT”!
Citera
2025-09-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sag.nej.o.spring
Maktmissbrukare?

Välkommen till dagens avsnitt av 1984.

Ja vafan detta är överdrivet.
Svärord borde väl vara gränsen?
Fejkpolis, Luffare, Maktmissbrukare, vafan snart kan man inte prata utan att dom ska tolka varenda ord man säger som förolämpning
Citera
2025-09-15, 11:35
Medlem
grungewhores avatar
Om det är förbjudet att kalla en snut för rasist, borde det därmed vara fullt straffbart varenda gång en vänsterbliven öppnar truten i en debatt.
Citera
2025-09-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Detta är en lista med anmälningar. Inte en lista vad man inte får kalla en polis.

Stäng tråd —> papperskorgen

Ja fast anmälaren är ju POLISER, problemet blir ju om du blir stoppad av polisen säg i en poliskontroll sen plötsligt har du en anmälan om förolämpning för du använde ordet maktmissbrukare eller sa "Jag lyssnar inte på kvinnor" när du pratade med dom.
Om detta går att anmäla så tycker jag alla "vanliga" människor ska anmäla så fort någon säger något, som kan indikera i det minsta lilla, vara en förolämpning.
Du vet att folk kan i princip säga "jag ska döda dig" till dig och om du anmäler det så läggs det ner direkt men om du säger luffare till polisen så ska det utredas, ser du inget problem med det?
Citera
2025-09-15, 11:41
Medlem
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad har detta med ”Södertörns snöflingor” att göra? Det är vår högerregering som infört denna idiotlag och det är snutarna själva som tar chansen att anmäla varenda liten smädelse som de råkar höra i tjänsten.

Detta är såklart oacceptabelt. Rättsväsendet ska inte lägga dyra resurser på att utreda och döma folk för att de sagt ”idiot” eller ”håll käften” till poliser. Helt jävla galet.

Frågan är var den nedre gränsen går? Får man säga ”jag tycker du har fel” till en snut?

Det var som fan, tuffe uffe med SD alltså!
Jävla tramserier fullt ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in