Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-16, 08:29
Medlem
LKKINGENs avatar
Titta på hur samhället ser ut och polisens kapacitet att göra skillnad så är det uppenbart att fel människor blir poliser.

Hur fan har det kunnat gå så långt att man måste lagstifta mot fula ord för att polisen skall ha auktoritet/respekt??
Det har rakt motsatt effekt för det är som att säga, - Vi blir ledsna när ni säger dumma saker, oj vad dumt gjort tänker brottslingen och får dåligt samvete??
Verkligen respektingivande!!

Det måste poliserna se till att skaffa själv, personligen och som organisation.
Det känns lite som att samma människor skulle vilja lagstifta mot våld i händelse av krig.

Visst är polisen många gånger bakbundna av bestämmelser men att dom låter folk tjafsa tar död på respekten omedelbart.
Givetvis är allt beroende av situation men det finns grupper i samhället som bara förstår en sak och det är våld.
Hur tror pizza poliserna att dom tas på allvar? När en person gått över en viss gräns inom brottsverksamheten då är det färdig pratat.
Vart går den gränsen? Sunt förnuft gott folk, lär dom inte ut det i skolorna? Jag tror min generation föddes med det men det verkar ha avlats bort på senare tid?
Citera
2025-09-16, 08:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Ja, det är de äldre. Ibland dementa och ibland icke dementa.
Är de dementa kan man inte säga något, de vet inte vad de gör (antar jag). Men andra äldre, riktigt dåligt av dem, de klarar sig ju inte utan er.
Citera
2025-09-16, 11:55
Medlem
Giant Squids avatar
Grobianer i uniform, som Gunvald Larsson myntade en gång om sina kollegor. Undrar om den går igenom?
Citera
2025-09-16, 12:29
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Maktmissbrukare
Jävla dåliga polis
Idiot
Rasist
Borde inte vara förbjudet om konstapeln uppvisar dessa tendenser.
Rasist kan till och med vara en komplimang beroende på vem som uttalar det.

Om snuten oprovocerat spöar på några blattar borde jag väl få säga:
Du är en jävligt dålig polis och maktmissbrukande idiot, men jag gillar dig ändå för att du är rasist.
Citera
2025-09-16, 12:36
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagdad
Låter ju snarare som en komplimang

Här på Flashback kan jag säga det, men inte i min arbetsgrupp.

*Host, host*
Citera
2025-09-16, 17:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
[...]
Men polis polis potatisgris kanske kommer ifrån krimromanen av Sjöwall och Wahlöö.
Där den klantiga Solnasnuten stoppar en buss i jakten på en mördare, poliserna hävdar att någon ropat polis polis potatisgris.
Men Gunnvald blir skogstokig och menar att det i själva verket var ett barn på bussen som ropade polis polis potatismos.
[...]
Uttrycket Polis, polis potatisgris är betydligt äldre än Sjöwall/Wahlöös roman från 1969, och passagen i boken bygger också på att det verkligen är ett etablerat skällsord när boken skrevs. Jag tror inte att "gris"-elementet är inspirerat av det amerikanska "pigs" - det kunde byggas ut till en rimramsa genom att lägga till "gå hem och sota morsans spis" som i mina öron snarare beskyllde polisen för att vara allmänt inkompetent, mesig eller feg.

(Det själva barnlösa författarparet S/W förefaller för övrigt ha haft mycket god koll på barnspråk och hur barn kan tolka uttryck som innehåller ord som de är obekanta med. Polis, polis, potatismos är något som min yngste son mycket väl kunde ha sagt när han var fyra-fem år - ett polisrelaterat missuppfattat uttryck som jag faktiskt hörde honom använda när han och syskonen lekte polis var "Stanna i dagens lamm!")
Citera
2025-09-17, 07:35
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik (igen): "Sammanställning av skällsord som diverse poliser hittills anmält folk för" -► "Potatisgrislagen - en lista över anmälda brott mot lagen om förolämpning av tjänsteman".

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2025-09-17 kl. 07:37.
Citera
2025-09-17, 13:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Uttrycket Polis, polis potatisgris är betydligt äldre än Sjöwall/Wahlöös roman från 1969, och passagen i boken bygger också på att det verkligen är ett etablerat skällsord när boken skrevs. Jag tror inte att "gris"-elementet är inspirerat av det amerikanska "pigs" - det kunde byggas ut till en rimramsa genom att lägga till "gå hem och sota morsans spis" som i mina öron snarare beskyllde polisen för att vara allmänt inkompetent, mesig eller feg.

(Det själva barnlösa författarparet S/W förefaller för övrigt ha haft mycket god koll på barnspråk och hur barn kan tolka uttryck som innehåller ord som de är obekanta med. Polis, polis, potatismos är något som min yngste son mycket väl kunde ha sagt när han var fyra-fem år - ett polisrelaterat missuppfattat uttryck som jag faktiskt hörde honom använda när han och syskonen lekte polis var "Stanna i dagens lamm!")
Ja du har rätt. Var tvungen att kolla med ChatGPT och den hävdar att första gången det förekommer i skrift är år 1900.

Citat:
Uttrycket förekommer i Ruben G:son Bergs artikel "Skolpojks- och studentslang" som publicerades i Svenska landsmål och svenskt folkliv (Landsm. XVIII:8) 1900 — SAOB citerar detta som första belägg: ”polis, polis, potatisgris!”.

Berg uppger dessutom att ramsan förekom bland skolpojkar i Nyköping på 1890-talet, så uttrycket verkar ha cirkulerat muntligt några år innan det sattes på pränt.

Intressant ändå att "Pig, gris" har någon internationell betydelse över lagens ordningsmän.

Tänker på "Warpigs" av Black Sabbath som riktar denna känga till politiker och generaler som sådant.

Grisen som djur verkar ha fått ta mycket skit genom åren.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-09-17 kl. 13:14.
Citera
2025-09-18, 01:08
78x10.000kr är 780.000kr bara sedan i juli!
Plus dagsböter och pengar brottsofferfonden, statskassan fylls på sakta men säkert, samt känns det som vi tar tillbaka bidragen. En bot o taget visst?
Vill blatteungarna inte att detta ska fortgå är lösningen jätteenkel. Var tyst. Det är lag.
Citera
2025-09-22, 01:24
https://www.tv4.se/artikel/5AKOIudYUvv0xa44DT5K7x/snart-kan-du-fa-faengelse-om-du-saeger-polis-polis-potatisgris

Citat:
Snart kan du få fängelse om du säger ”polis, polis, potatisgris”
Från och med den 2 juli 2025 ska det bli straffbart att förolämpa en tjänsteman.
Syftet är att minska hot och trakasserier mot offentliganställda.
Men förslaget har också väckt kritik från flera håll.
Citera
2025-09-23, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jo men om vi anser att man kan förolämpa någon genom att incinuera något om dennes mammas sexliv har vi ju ärvt hela hederstänket.

Vi är skyldiga till att ha bjudit in dem till det före detta svenska smörgåsbordet. Nu finns inget kvar, bara total destruktion och undergång. Sanningen svider. Jalla.....
Citera
2025-09-24, 13:28
Medlem
fulvodkas avatar
Får man inte längre bära kläder med ACAB-tryck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in