2025-09-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Berätta mer än gärna hur

Tja, kan man tjäna typ 15-20 efter skatt och bor hemma så är 100k verkligen noll problem att spara ihop. Sparar du 8300 i månaden så är du där
Citera
2025-09-15, 17:47
Medlem
Lämna panten till som verkligen behöver den dvs alkisarna.
Citera
2025-09-15, 18:01
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Berätta mer än gärna hur
Inte konstigare än att ha ett jobb och leva spartanskt likt en student.
Citera
2025-09-15, 18:01
Medlem
Ekonomiskt driven tidigt - bra.
Strategi för att bygga kapital? Totalt värdelös strategi.

Bättre att starta företag, sommarjobba, ta ett extra jobb eller något liknande.
Citera
2025-09-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Ekonomiskt driven tidigt - bra.
Strategi för att bygga kapital? Totalt värdelös strategi.

Bättre att starta företag, sommarjobba, ta ett extra jobb eller något liknande.

Starta företag i Sverige är dödsdömt. Företagskulturen är t om så fientlig att 97% av landets företagare är beroende av statliga kunder eller bidrag.
Citera
2025-09-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Barn får arbete i Sverige, dock med lättare arbetsuppgifter. Hade varit bättre att ex. jobba i trädgården för några hundringar av sina farsa eller nåt.

Fanns ingen farsa med trädgård.

Framgår i artikeln att han och hans bror blev familjehemsplacerade när deras ensamstående mamma blev sjuk (när han var sju år).

Det var därför han började samla pant. Han ville inte bo hos främmande människor.
Citera
2025-09-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Starta företag i Sverige är dödsdömt. Företagskulturen är t om så fientlig att 97% av landets företagare är beroende av statliga kunder eller bidrag.

Det finns inget bättre sätt att snabbt få upp totalinkomsten till höga nivåer. Men detta förutsätter att man vet vad man gör. Panta burkar slår inte att driva företag... det måste du nog ändå förstå.
Citera
2025-09-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Det finns inget bättre sätt att snabbt få upp totalinkomsten till höga nivåer. Men detta förutsätter att man vet vad man gör. Panta burkar slår inte att driva företag... det måste du nog ändå förstå.

Läste du vad jag precis skrev? Företag i Sverige går inte runt utan statliga medel och statliga kunder så som landsting, kommuner,regioner etc. Ett gott exempel är hantverkarna som lever på rot/rut från staten, men det kräver också att du hittar kunder för jobben.
Citera
2025-09-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Läste du vad jag precis skrev? Företag i Sverige går inte runt utan statliga medel och statliga kunder så som landsting, kommuner,regioner etc. Ett gott exempel är hantverkarna som lever på rot/rut från staten, men det kräver också att du hittar kunder för jobben.

Jag pratar om att bygga rikedom. Företagare kommer alltid att behövas och att det skulle vara dödsdömt på så sätt att det inte är en smart väg att gå för att bygga kapital finns det ingen anledning att tro utan starka belägg.

Jag finner dock inte denna diskussion särskilt intressant. Det känns som en rätt meningslös diskussion.
Citera
2025-09-15, 19:24
Medlem
Rubriken lät imponerande, men 100.000 på 13 år låter ändå ganska beskedligt och huset kostade 450.000 kr så han lånade ändå till huset som alla andra.

Men iallafall, att vara fosterbarn eller vad han var och börja redan vid 7 års ålder kämpa för att kunna flytta till eget hus är ett driv som kanske är lite ovanligt ändå?
Citera
2025-09-15, 19:31
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Helt klart imponerande, tror inte folk vet hur mycket slit det är att gå och leta burkar hela tiden.

När jag var 16 skulle man ha sommarjobb men det ville inte jag och föräldrarna tjatade som satan att jag skulle börja tjäna pengar.
Tränade cykling på den tiden och var ute varje dag och letade burkar i stan och längs vägarna.

På helgen var det ofta extra bra och cyklade jag 1mil åt ett håll och sen tillbaka igen så kunde jag ha ungefär 50 burkar i påsen.
Hade inga utgifter heller då min mat var gratis och cykeln inte kostade nåt att cykla, ingen bensin ellerså som på en bil eller moppe.

Vad jag minns tjänade jag just över 3000kr den sommaren.
Tror att det inte är så jättesvårt att tjäna 15k på ett helt år genom att panta burkar.
Sparar man 15k i 10 år kan man helt klart köpa något av värde och sedan sälja med vinnst.
Citera
2025-09-15, 20:04
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Tja, kan man tjäna typ 15-20 efter skatt och bor hemma så är 100k verkligen noll problem att spara ihop. Sparar du 8300 i månaden så är du där

Aa om man har ett sånt kneg och om föräldrarna inte jiddrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in