2025-10-08, 09:43
Medlem
Alltså varför är light-drycker med aspartam så heliga? Det är fruktansvärt kul att se exempelvis kroppsbyggare försvara dem med sina liv på social medier. Dom hänvisar alltid till studier när dom ska försvara sitt levnadssätt, exempelvis sitt höga proteinintag, "vetenskapliga studier visar detta, tyst".
Men varje gång det dyker upp nåt kring dessa drycker så vägrar dom ta in det. Dom säger det är välstuderat vilket stämmer, men studier över många år tar tid och nya resultat ska väl inte ignoreras?
Nu kom det en studie om eventuell leverpåverkan, obs har ej läst studien bara sammanfattningen.

“Our study shows that LNSSBs were actually linked to a higher risk of MASLD, even at modest intake levels such as a single can per day. These findings challenge the common perception that these drinks are harmless and highlight the need to reconsider their role in diet and liver health, especially as MASLD emerges as a global health concern.”

https://ueg.eu/a/378

För mig känns det bara logiskt att det mesta i lagom dos är okej, sålänge vi ej pratar heroin etc. Men dom som skryter om att dom dricker 2-4 liter Pepsi Max om dagen.. Jag ställer mig frågande till det.
Jag dricker Pepsi Max ofta till helgen så jag är ej emot det, det är idiotförklarandet av folk som ifrågasätter det som jag tycker är löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in