2025-09-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theDude
Du låter som en ignorant Trump supporter som frossar i konspirationsteorier!

Gå tillbaka till din spelkonsol och fortsätt gurgla i dig ditt sockervatten jävla tomte!
Citera
2025-09-20, 17:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
https://x.com/JacobGudiol/status/1965447570492453129

"En riktigt dålig studie har fått en hel del rubriker de senaste dagarna där det påstås att sötningsmedel ska snabba på hjärnans åldrande."
Gudiol är fan sämst. Nutritionsvärldens Jerry Smith.

Han har exempelvis påstått att mättat fett och rött kött orsakar diabetes.
Citera
2025-09-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theDude
Du låter som en ignorant Trump supporter som frossar i konspirationsteorier!

Det va ett fantastiskt tungt argument du kommer med.
Är du 80år och senil?
Citera
2025-09-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Ordnar du ett stipendium åt mig då så jag har tid att sprida desinformation på industrins vägnar?
Förstår inte vad du menar. Det är väl aldrig okej att sprida desinformation, oavsett vem du sprider den till förmån för.

Jag har gett dig en länk till tusentals studier gällande aspartam, och du har all rätt i världen att falsifiera dessa studier, precis som alla andra.

Har full förståelse för att du är rädd för ämnet, men det är inte detsamma som att det är farligt.
Citera
2025-09-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår inte vad du menar. Det är väl aldrig okej att sprida desinformation, oavsett vem du sprider den till förmån för.

Jag har gett dig en länk till tusentals studier gällande aspartam, och du har all rätt i världen att falsifiera dessa studier, precis som alla andra.

Har full förståelse för att du är rädd för ämnet, men det är inte detsamma som att det är farligt.

Jag har inte samma förutsättning som DIG att sprida dina äckliga lögner. Dels för att jag ogillar lögner. Dels för att ingen får betalt för att sprida sanning. Lögn - och propagandister som du - har alltid en marknad.
Citera
2025-09-20, 18:18
Medlem
Citat:
Jag har inte samma förutsättning som DIG att sprida dina äckliga lögner. Dels för att jag ogillar lögner. Dels för att ingen får betalt för att sprida sanning. Lögn - och propagandister som du - har alltid en marknad.
Kan du påvisa någon lögn som jag har spridit, så är jag tacksam om du kan ta det istället för att bara anklaga mig generellt.

Jag vill naturligtvis inte ljuga, så om jag gör det, berätta och länka till "lögnen". Tack.
Citera
2025-09-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Gudiol är fan sämst. Nutritionsvärldens Jerry Smith.

Han har exempelvis påstått att mättat fett och rött kött orsakar diabetes.
Om du tror att det är han som påstått saker så har du helt missat hela hans poäng tror jag.
Citera
2025-09-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du påvisa någon lögn som jag har spridit, så är jag tacksam om du kan ta det istället för att bara anklaga mig generellt.

Jag vill naturligtvis inte ljuga, så om jag gör det, berätta och länka till "lögnen". Tack.

Du tror ju på allvar att det enda som har betydelse för livsmedelsrelaterad hälsa är kalorier in och ut.

Det är imbecillt.

Givetvis innebär inte det att motsatsen heller är sann.

Sanning i medicinska frågor är extremt svårt att utröna helt eller ens närma sig genom att som privatperson läsa vad man tror är "vetenskapliga rapporter".

Det enda man kan göra är att jämföra narrativ och göra argumentationsanalyser av självutnämnda experters utsagor.

När jag gör en sådan analys finner jag att det finns goda skäl att ifrågasätta rådande teorier kring hälsa och föda. Det kan vi också förstå genom att iakta långsiktiga trender över hälsotillstånd.

Livslängd är mindre relevant då vi har läkemedel som kan förlänga livet trots kroniska sjukdomar.

Jag förnekar inte att läkemedel kan rädda och förlänga liv. Men att äta hälsosamt kan definitivt förlänga livskvaliteten.

För att illustrera min poäng hänvisar jag till utvecklingen av hur stor del av befolkningen som har diabetes.
Citera
2025-09-20, 21:39
Medlem
Citat:
Du tror ju på allvar att det enda som har betydelse för livsmedelsrelaterad hälsa är kalorier in och ut.
Var har jag skrivit det?
Citat:
Det är imbecillt.
Sicken tur att jag inte påstått det då.
Citat:
Givetvis innebär inte det att motsatsen heller är sann.

Sanning i medicinska frågor är extremt svårt att utröna helt eller ens närma sig genom att som privatperson läsa vad man tror är "vetenskapliga rapporter".

Det enda man kan göra är att jämföra narrativ och göra argumentationsanalyser av självutnämnda experters utsagor.

När jag gör en sådan analys finner jag att det finns goda skäl att ifrågasätta rådande teorier kring hälsa och föda. Det kan vi också förstå genom att iakta långsiktiga trender över hälsotillstånd.

Livslängd är mindre relevant då vi har läkemedel som kan förlänga livet trots kroniska sjukdomar.

Jag förnekar inte att läkemedel kan rädda och förlänga liv. Men att äta hälsosamt kan definitivt förlänga livskvaliteten.

För att illustrera min poäng hänvisar jag till utvecklingen av hur stor del av befolkningen som har diabetes.
Vad vill du få fram? Jag förstår inte ett skit av vad du skriver ovan och vad det har med mig att göra.
Citera
2025-09-20, 23:27
Medlem
mingtians avatar
Det säger sig självt. Människan ska inte frossa, det är en av de sju dödssynderna. Självklart är det förknippat med livsfara, det berättade Jesus om man läser mellan raderna. Det vi ser nu är en del av den stora omstarten av världen där vi ska leva i harmoni med naturen och djuren.

20 kilo rött kött om året (det vi kan jaga för hand eller med enkla verktyg) , annars grönsaker, rotfrukter och vete som gäller.
Citera
2025-09-20, 23:41
Medlem
Citat:
Som sagt...
För fan, jag har inte sagt det du påstår. Lägg ner för helvete!
Citat:
Det är inte okej någonstans att du hittar på.
Citera
2025-09-21, 00:02
Medlem
Turbaas avatar
Studien och forskaren har blivit skarpt kritiserad för att studien är undermålig mm.

Ganska svårt när han har stora mat industrin att bråka med..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in