2025-09-14, 12:44
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Högerhänt.

Korsar vänsterarm överst.
Men höger tumme överst.

Något för statistikbitarna.

Samma här...

Pth/ptv då? Ptv så klart!
Citera
2025-09-14, 12:46
Medlem
Jag är högerhänt och vänsterfotat, när jag spelar golf måste jag ha vänstersväng av någon anledningen.
Citera
2025-09-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Vad har tråden med psykologi att göra?
För att kolla om du tänker med vänster eller höger hjärnhalva.
Citera
2025-09-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Högerhänt.

Korsar vänsterarm överst.
Men höger tumme överst.

Något för statistikbitarna.

Högerhänt
Högerarm överst
Vänster tumme överst

Verkar vara helt random. Det enda som stämmer är nog att varje individ alltid gör likadant varje gång.
Citera
2025-09-14, 13:42
Medlem
Hårvirvlarna går åt ett håll på norra delen av klotet och tvärtemot på södra.

Hur har ni det med vilken fot som är störst, vänster eller höger?
Citera
2025-09-14, 14:00
Medlem
Borasare1980s avatar
Jag brukar växla vilken arm jag korsar och jag varierar mig om jag har händerna innanför eller utanför armvecken. Känns lika naturligt vilket som. Men benen korsar jag däremot alltid höger över vänster. Tvärtom blir obekvämt, pungen hamnar liksom i kläm på nåt sätt.
Citera
2025-09-14, 14:13
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Högerhänt
Högerarm överst
Vänster tumme överst

Verkar vara helt random. Det enda som stämmer är nog att varje individ alltid gör likadant varje gång.
De flesta har nog ett dominant sätt att göra dessa saker på men jag anar att det är ett bedrägligt antagande att varje individ alltid gör likadant. Det är svårt att testa den hypotesen.

Jag är högerhänt och högerfotad.
Korsar höger ben över vänster.
Har vänster arm överst.
Har vänster tumme överst.
Spelar innebandy med vänsterfattning.
Är vänsteronanist.
Citera
2025-09-14, 14:16
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Jag är högerhänt och vänsterfotat, när jag spelar golf måste jag ha vänstersväng av någon anledningen.

Jag är också högerhänt och vänsterfotad. Föredrar också vänsterfattning när jag golfar, likadant med brännboll men skulle jag svinga ett tvåhandssvärd vore jag helt och hållet högerfattad konstigt nog. Boxning föredrar jag att vara southpaw och sparra mot andra southpaws. Möter jag nån som är ortodox föredrar jag dessvärre vara ortodox jag också vilket är synd för det hade kunnat vara fördel att vara southpaw i sånna lägen men då blir det att man går och trampar varandras fötter vilket jag inte gillar.
Senast redigerad av Borasare1980 2025-09-14 kl. 14:21.
Citera
2025-09-14, 14:42
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrannosaurusTex
Men ja va sjukt haha! Men sjukare är att du trär stumpan på vänstra foten först 😉

Då är jag lika "sjuk".😂🤣
Citera
2025-09-14, 14:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej alla!
Jag stod i min godan ro på jobbet och hade väl som ibland händer lite dötid och tristessen infann sig. Istället för att gå och göra något produktivt så föll det sig att jag stod rakt upp och ned med korsade armar. Vilket fick mig att tänka att

”undrar varför jag alltid korsar höger arm över vänster med höger hand medryckt i vänster armveck..?”

Så fort tanken kom var jag ju tvungen att prova andra hållet och fysatan va fel det kändes så jag bytte tillbaka direkt.

Vilket håll korsar ni? Beror det kanske på om man leftie eller rightie? Och varför känns det så SATANS fel när man byter?😂

Jag gör tvärtom med armarna men inte med benen.
Är tvåhänt.
Att det känns fel om man gör tvärtom beror självklart på vanan.
Citera
2025-09-14, 14:55
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Spännande! Jag sätter faktiskt vänster tumme överst.. jag kanske har en väldigt blandad personlighet då, hehe.

Återkom gärna, detta ska bli intressant 🤓

Goda nyheter! Jag har gjort "bytet" fyra-fem gånger, och märker redan hur naturligt det känns att hålla vänster arm överst istället. Man tror det inte, men hjärnan är förvånansvärt snabb på att plocka upp nya vanor.

Jag bytte en gång i förmiddags, då kändes det som ett svårt projekt. Men det är verkligen enkelt, och det går snabbt!

Jag rekommenderar starkt den här övningen, för att den ger en uppfattning om hur smart och föränderlig kroppen är - och att vanor går att bryta lättare än man tror.

Tips: stå framför spegeln andra gången, och försök notera hur du kommer in i korsläggningen. Upprepa på andra sidan.
Citera
2025-09-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Jag är också högerhänt och vänsterfotad. Föredrar också vänsterfattning när jag golfar, likadant med brännboll men skulle jag svinga ett tvåhandssvärd vore jag helt och hållet högerfattad konstigt nog. Boxning föredrar jag att vara southpaw och sparra mot andra southpaws. Möter jag nån som är ortodox föredrar jag dessvärre vara ortodox jag också vilket är synd för det hade kunnat vara fördel att vara southpaw i sånna lägen men då blir det att man går och trampar varandras fötter vilket jag inte gillar.

Min forward-slash i tennis är dock min vänster så detta är lite mer komplicerat än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in