2025-09-14, 09:17
Medlem
Vitiss avatar
Som rubriken:
Har Rumänien uttalat sig gällande den ryska kränkningen av rumänskt luftrum?
Jag har bara läst Zelenskys uttalande i frågan.

Kränkningen av Natos luftrum på lördagen är oacceptabel, skriver Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) på X.

Uttalandet kommer efter att Ukrainas president Zelenskyj skrivit på X att ryska drönare varit inne i Rumäniens luftrum i 50 minuter.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...eccacf750c416e
Citera
2025-09-14, 11:24
Medlem
stilichos avatar
Det är ju en stor nyhet i Rumänien (läs till exempel här) och många militärer och tjänstemän har uttalat sig om olika detaljer och skeenden. Men om du menar ett officiellt uttalande från den rumänska regeringen eller presidenten så är det möjligt att det inte har kommit något sådant än.
Citera
2025-09-14, 11:54
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är ju en stor nyhet i Rumänien (läs till exempel här) och många militärer och tjänstemän har uttalat sig om olika detaljer och skeenden. Men om du menar ett officiellt uttalande från den rumänska regeringen eller presidenten så är det möjligt att det inte har kommit något sådant än.

Det är anmärkningsvärt.
Jag undrar vad tystnaden beror på.
Citera
2025-09-14, 11:58
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det är anmärkningsvärt.
Jag undrar vad tystnaden beror på.

Rimligtvis på att de inte har analyserat den krashade drönaren än. En drönare kom på avvägar (inte för första gången). Ingen blev skadad och inget förstördes. Det är dessutom helg. Jag ser inget särskilt anmärkningsvärt i att rumänerna inte slår på stora trumman över något sådant här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in