2006-09-03, 16:52
Medlem
SuperMarios avatar
Hyr en fastighet där vi har en trekammarbrunn. Det verkar ha varit lite si och så med tömningen av denna brunn innan vi flyttade in i bostaden. Kikade ned i brunnen i somras, då hyresvärden verkade vara lite nervös, och det visade sig att brunnen var full/översvämmad.

Beställde då slamtömning, och dom var där och tömde skiten. Sedan lämnades en lapp där det stod något i stil med:

"Uppmärksamma följande: Fel på infiltrationsfilter. Infiltrationsfiltret "rinner baklänges". Kan ha påverkats av hög grundvattennivå."

Efter tömningen kontrollerade jag brunnen igen, och då såg det bra ut. Man såg tydliga kammare, så som det skall se ut. Tre separata kammare som separeras genom väggar. Allt frid och fröjd alltså, och hyresvärden har i princip ignorerat den där lappen som slamtömmarna lämnade. - "Vi avvaktar och ser vad som händer", tyckte hyresvärden.

Kontrollerade brunnen igår, nu ca 2 månader efter tömningen, och då ser det förjävligt ut igen. Allt ligger i en enda stor goja, och man ser alltså inte tre tydliga kammare längre. Antar att det är något allvarligt fel på brunnen? Innebär detta ett större ingrepp nu, dvs att man eventuellt måste gräva vid brunnen och rätta till något?
Citera
2006-09-04, 09:42
Medlem
Pudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
"Uppmärksamma följande: Fel på infiltrationsfilter. Infiltrationsfiltret "rinner baklänges". Kan ha påverkats av hög grundvattennivå."

Jo, det lär vara ett större ingrepp att fixa det hela. Infiltrationsrören(t) är rör som leder bort vattnet till omgivningen. Det är ofta perforerade rör som sprider ut vattnet till en större yta. Nu vet jag inte hur det ser ut på plats men en gissning är att röret är fäst i brunnens underkant, och brunnen borde vara några meter djup, så mycket gräva blir det.

Sen kan röret också vara skadat, tex kan en fog ha gått upp med följd att jord har skölts in i röret och täpt till filtren, eller så kan en rot ha perforerat röret med samma följd.

/P
Citera
2006-09-04, 11:09
Medlem
Megaforces avatar
Högt grundvatten kan också bero på att det sker för mycket infiltration och att det inte finns någon naturlig avrinning. T.ex pga igensatt dränering eller dike som inte fungerar. Kanske man byggt någon väg i området som förändrat grundvattennivån? Vilket typ av infiltrationsfilter är det? Enbart rör är inte så vanligt idag, oftast är det någon form av sandbädd eller dyl. I nyare installationer är det vanligt med tvådelade sandbäddar där den ena används medan den andra "vilar dvs skiten bryts ned". Kanske man glömt växla bädd med följd att bädden blivit igensatt?

Trekammarbrunnar är dessutom sällan tillräckliga för dagens behov med dagliga duschar mm. En familj med två ungdomar som duschar varje dag kan få vilken trekammarbrunn som helst att ge upp..

Man bör överväga anslutning till kommnalt avlopp om möjligheten finns och det är isåfall hyresvärdens problem..
Citera
2006-09-04, 20:22
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Låter som om det kommit skit med ut i infiltrationen. Det där är tyvärr inte ett helt lätt problem att fixa. Vad har du för typ av infiltration? Grundvattennivån är inte nåt som plötsligt stiger en meter...
Citera
2006-09-04, 23:06
Medlem
SuperMarios avatar
Jag vet faktiskt inte vad det är för sorts infiltration, eller vad som ligger bakom felet. All info jag har är meddelandet som lämnades vid dörren efter slamtömningen. Hyresvärden verkar inte heller ha någon koll på detta, men det blir som sagt var värdens problem.

En annan sak; När man flyttar in i bostaden, är det inte hyresvärdens ansvar att se till att brunnen är tömd? Nu fick en tömning av brunnen genomföras tidigare än beräknat, pga att tidigare hyresgäst inte tömt den. Jag vägrade givetvis att betala hela notan, men har erbjudit mig att betala hälften. Inte för att en tömning är så dyr (runt 1000 kr), men det är ju en ren principsak. Hyresvärden menade på att jag skulle betala hela, men accepterade när jag motsatte mig detta. Dock har jag inte hört av honom efter denna diskussion, då jag även påtalade det återkommande problemet med brunnen. Jag vet inte hur det kommer att sluta...
Citera
2006-09-05, 15:30
Medlem
herdens avatar
Alltså, slamtömmaren tar ju inte hänsyn till när det flyttar in och ut folk i huset. De lunkar på i sin takt (kanske en gång per år).

Har du några ventilationsrör som sticker upp ur marken nedanför 3-kammarbrunnen eller är det helt slätt. Det kanske finns en sandfångsbrunn att kolla hur det ser ut i. Det borde ju gå bra att via den eller via rören alt. via trekammarbrunnens utlopp i så fall skicka in en trädgårdsslang och se vart vattnet tar vägen, om det kommer tillbaka.

Har du otur så var marken så väldränerad när man la ner infiltrationen så att man inte gjort något utlopp utan litar på den naturliga avrinningen. Har du sand/grus i marken runt i kring så kan det ju vara så. Är det lerbacke lär väl det hela sluta i ett dike.
Citera
2006-09-05, 20:07
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Alltså, slamtömmaren tar ju inte hänsyn till när det flyttar in och ut folk i huset. De lunkar på i sin takt (kanske en gång per år).

Har du några ventilationsrör som sticker upp ur marken nedanför 3-kammarbrunnen eller är det helt slätt. Det kanske finns en sandfångsbrunn att kolla hur det ser ut i. Det borde ju gå bra att via den eller via rören alt. via trekammarbrunnens utlopp i så fall skicka in en trädgårdsslang och se vart vattnet tar vägen, om det kommer tillbaka.

Har du otur så var marken så väldränerad när man la ner infiltrationen så att man inte gjort något utlopp utan litar på den naturliga avrinningen. Har du sand/grus i marken runt i kring så kan det ju vara så. Är det lerbacke lär väl det hela sluta i ett dike.

Borde man inte tömma brunnen efter sig, när man flyttar? Jag menar, inte vill jag åka på en tömning när jag bott i bostaden i ett par veckor. Ska jag behöva betala för andras skit? Tidigare har det varit tömning vartannat år, nu är det ändrat till varje år. När jag flyttar härifrån, tänker jag göra rätt för mig och ringa efter tömning.

Ser inga rör som sticker upp. Vet inte hur dränerat det är, eller hur infiltrationen fungerar här. Det enda jag ser, är ett brunnlock. När jag öppnar brunnlocket och kikar ned, ser jag bara en massa skit. Ser inga kammare i brunnen längre, det är helt enkelt översvämmat.
Citera
2006-09-06, 09:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
En annan sak; När man flyttar in i bostaden, är det inte hyresvärdens ansvar att se till att brunnen är tömd? Nu fick en tömning av brunnen genomföras tidigare än beräknat, pga att tidigare hyresgäst inte tömt den. Jag vägrade givetvis att betala hela notan, men har erbjudit mig att betala hälften. Inte för att en tömning är så dyr (runt 1000 kr), men det är ju en ren principsak.

Om det inte står i hyreskontraktet att du ansvarar för tömning och dess kostnader så ingår dessa kostnader i hyran och din hyresvärd skall därför stå för dessa kostnader. Kontakta gärna hyresnämnden så reder de ut dessa begrepp för dig.
Citera
2006-09-07, 21:38
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om det inte står i hyreskontraktet att du ansvarar för tömning och dess kostnader så ingår dessa kostnader i hyran och din hyresvärd skall därför stå för dessa kostnader. Kontakta gärna hyresnämnden så reder de ut dessa begrepp för dig.

Det där låter ju högintrassant! Skall genast kontollera både kontrakt och kontakta hyresnämnden. Tack för tipset..!

EDIT: Får nog stå för slamtömningen i fortstättningen.

4 §

Hyresgästen skall själv ombesörja och bekosta alla på fastigheten löpande utgifter, såsom uppvärmning, elström, VA-avgifter, sophämtning, sotning, snöskottning, trädgårdsskötsel, telefon etc.
Citera
2006-09-09, 11:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Det där låter ju högintrassant! Skall genast kontollera både kontrakt och kontakta hyresnämnden. Tack för tipset..!

EDIT: Får nog stå för slamtömningen i fortstättningen.

4 §

Hyresgästen skall själv ombesörja och bekosta alla på fastigheten löpande utgifter, såsom uppvärmning, elström, VA-avgifter, sophämtning, sotning, snöskottning, trädgårdsskötsel, telefon etc.

Om det stod så även i tidigare hyresgästs kontrakt så har du rätt att kräva denne på ersättning för denna slamtömning. Det är ungefär samma rätt som denne har när denne kan kräva dig på ersättning för kvarvarande olja i en fastighets oljetank när denne flyttar och du flyttar in och "övertar" oljan.

Ta kontakt med hyresvärden för förmedling av ditt krav.
Citera
2006-09-10, 22:35
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om det stod så även i tidigare hyresgästs kontrakt så har du rätt att kräva denne på ersättning för denna slamtömning. Det är ungefär samma rätt som denne har när denne kan kräva dig på ersättning för kvarvarande olja i en fastighets oljetank när denne flyttar och du flyttar in och "övertar" oljan.

Ta kontakt med hyresvärden för förmedling av ditt krav.

Har hyresvärden någon skyldighet att se till att tömning sker i samband med att en hyresgäst flyttar ut? Eller det finns inga sådana åtaganden från hyresvärdens sida? Detta sköts alltså hyresgäster emellan?
Citera
2006-09-11, 10:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Har hyresvärden någon skyldighet att se till att tömning sker i samband med att en hyresgäst flyttar ut? Eller det finns inga sådana åtaganden från hyresvärdens sida? Detta sköts alltså hyresgäster emellan?

Nej, det är hyresgästernas sak. Alla rörliga kostnader som specifieras i hyresavtalet som hyresgästens åtagande hanteras och regleras av hyresgästerna sinsemellan. Men hyresvärden måste lämna ut t.ex kontaktuppgifter, ny adress osv som så behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in