2025-09-13, 19:39
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det svåra här är väl att man måste klura på vad för faktorer man ska räkna på, vi vet människans begränsningar rätt väl under förutsättning att det inte sker genetiska förändringar. Staven däremot är svårare att räkna på vad dess begränsningar är då det inom stavhopp är tillåtet att utveckla staven, göra den längre och ändra vilka material den är byggd av och så vidare. Säkert kanske även ansatslängden som man får för att springa fram också en faktor som kan ändras.

Vi har skor, material på marken och så vidare.

Kanske även att man inför något annat material vid handgreppet och den kraft som då kan uppstå när man stöter sig från staven över hindret vid det allra sista momentet.

Rent tekniskt sett så tror jag det blir staven som begränsar och den kan ju faktiskt bli hur avancerad som helst.

Varför skulle man inte kunna utveckla en stav som "skjuter" upp en 50m?

Det jag menar är att det blir ganska mycket spekulationer. Kanske man når bättre slutsatser om man begränsar sig till dagens förhållanden?
Det är nog lite som Akilles och sköldpannan. Om gränsen, teoretiskt, skulle vara 10 meter så tror jag ändå att det är möjligt att hoppa 10m och en cm.
Citera
2025-09-13, 21:06
Medlem
Dels har man ju rörelseenergin från själva ansatsen som Nerdnerd och andra skrivit om, men på slutet av hoppet kan ju hopparen med stöd av staven i marken använda muskelkraft och "skjuta" sig uppåt också.

Hur stor kan en sån kraft tänkas vara? Tänker att Duplantis tar minst 80 kg i bänk fast detta är ju inte bänk direkt, men accelerationen? Så litet osäkert.

Dessutom kan ju höjdhopparen förskjuta sin tyngdpunkt litet.

Edit: max borde dock vara att man når höjden med tyngdpunkten av kroppen enligt rörelseenergin och att man med muskelkraft tar sig upp en halv kroppslängd ungefär så man kan vika kroppen över ribban
Senast redigerad av Chokladmums 2025-09-13 kl. 21:10.
Citera
2025-09-13, 23:10
Medlem
Läste nyss, Kjell Isaksson hoppade 5,55 1972 så det har ökat en del.
Citera
2025-09-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
"Staven får vara gjord i valfritt material. Stavens längd och diameter är också valfria."
https://www.stavhopp.se/regler/

Borde väl gå att tillverka en stav, om inte idag, så i framtiden som är gjort i ett material som ger en jävla "fjäder, katapult" effekt så man flyger iväg väldigt högt upp i luften, varför inte typ 20-30m
Tror inte det fungerar. Om du fjädrar / katapultar 20-30m upp i luften med hjälp av staven, ska du ha en stav som blir 20-30m lång också?

Eller så jag antar att du skulle släppa staven efter att du slungats iväg? Hur ska du då hamna rätt för att passera över och förbi ribban? Du slungas ju antagligen upp och faller sen ner igen innan ribban.

Idag flyttar de ju sig 40-70 cm framåt /vrider kroppen framåt och över ribban med hjälp av händerna på staven när de är högst upp. För att det ska fungera måste staven ha stöd mot marken/ den sk lådan.

Om man nu inte lyckas katapulta sig snett uppåt framåt, det kanske går men inte tillåtet antar jag.
Senast redigerad av DjungelJumbo 2025-09-13 kl. 23:33.
Citera
2025-09-13, 23:26
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nja, det är ju inte lagrad energi i staven som sprätter upp Mondo, den måste ha noll energi när hoppet börjar. Det är energi som han själv fyller den med under upphoppet. Så därför gäller Termodynamikens lag och någon fysiker i tråden borde kunna räkna ut max teoretiskt hopp.

Vid jordytan. Sedan kan man fuska och hoppa i Mexico city med tunnare luft och lägre G-kraft. Eller varför inte på månen. Redan nu borde mondo klara 10 meter på månen i någon lättviktsrymddräkt.

Fast världsrekord kan man väl inte slå på månen?
Citera
2025-09-14, 00:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Fins det någon annan friidrott där idrottsmannen kan VÄLJA om han sätter världsrekord? För att han är så överlägsen. När publiken inte VET om han gör sitt bästa? Jag känner nästan bara till Duplantis och Bubka som kunnat detta.

Det är ändå respekt att göra något som ingen av 8 miljarder människor någonsin gjort. Så naturligtvis är varje rekord av dem en extrem prestation.
Nja, Gunnar Hägg garanterade världsrekord.
Men då valde han förstås ganska obskyra distanser med ganska gamla rekord.
Men ändå, det skulle göras.
Citera
2025-09-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Ja så är det med stavarna 2025, men du måste tänka Science Fiction med stavar av material år 3025
med helt nya egenskaper mot vad vi har idag som t-1000 i Terminator 2.

Jag tänker mig en stav av ett matrial som ger en "fjäder katapult" effekt och att staven gör hela jobbet med att "slunga" upp hopparen i luften när den böjs, som en sån där kungsfjäder alltså av ett nytt matrial som böjs någorlunda lätt men som sedan utvecklar en väldig kraft när den vill räta ut sig.

Ah, du tänker dig en evighetsmaskin egentligen?
Citera
2025-09-14, 08:49
Medlem
Gosifs avatar
Ibland tycker jag att Mondo hoppar över bommarna så antagligen 6.50 minst? Intressant att ingen annan har tagit efter strategin att glida in staven i lådan istället för att träffa bortre väggen i lådan direkt.
Citera
2025-09-14, 09:49
Medlem
h = v^2 / ( 2 x 9.82)

Springer man 12 m/s så räcker rörelseenergin till 7.3 meter.

Vid 11 m/s är höjden nere på 6.2 meter.
Citera
2025-09-14, 10:13
Medlem
Citat:
Det är ju ännu värre på 1950-talet, när de tvingades landa i en sandgrop och hoppa med granstav. Från 6 m bryter man nog benet i sandgrop.

Stavhopp är väl sporten med mest %-skillnad i rekord mellan män och kvinnor? Det kan jag inte förklara men har något med materialet att göra rimligen, som antagligen är anpassat efter män.

Och givetvis att män springer snabbare och är mer kraftfulla än kvinnor. Du ska ju slutligen egentligen ”bara” omsätta rörelseenergi i form av fart till lägesenergi (höjd).
Citera
2025-09-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag tänker om man kunne klättra upp på pinnen men det kanske man inte får?
Men det är väl pinnen och farten som avgör antar jag. . Fjädrande skor åxå så gissar jag på 10 meter , eller nån snurr teknik kanske turna round stil.
10,20 meter ca med den tekniken
.
Me.n som nån sa så får man jämföra med vad den som springer fortast på 59 meter kanske, om den kunde hoppa åxå men såklart springa med en pinne kanske inte alls lika iofs

Om man tänker på höjdhopp så ser man väl att stav hopparna hoppar över med magen som dom gjorde förr i höjdhopp, så då kanske dom kan hoppa över med ryggen nedåt som i höjdhopp, går det?

Det är en intressant skillnad, men jag tror inte man kan jämföra på det sättet. Stavhopparna använder i slutmomentet sina händer och passerar ribban med fötterna först, vilket ju uppenbarligen inte höjdhopparna gör. Men däri ligger förklaringen varför stavhopparna förmodligen aldrig kommer att passera ribban som höjdhopparna gör.
Citera
2025-09-14, 11:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semizone
Enligt mina beräkningar, ca 6.55 meter.
Visa i detalj!

Jag tror någon räknade ut att människan aldrig kan springa 100m snabbare än 9.4 sekunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in