2025-09-13, 05:48
Medlem
Jag fattar inte varför Dr Alban heter som han gör. Han kommer från Afrika. Han är inte alban...

Sen läste jag en tidningsrubrik för ett antal år sen: "IS FINNS I SVERIGE". Då sa jag "Is i Sverige? Det kan inte stämma. Det är mitt i sommaren...".

Kan ni komma på liknande saker ni inte fattar?
Citera
2025-09-13, 06:02
Medlem
Jag minns när jag gick på gymnasiet att vi var på besök i en synagoga. Eftersom man måste ha något över huvudet där inne, fick vi hålla ett A4-papper över huvet när vi var där.

Då sa jag efteråt (eller om det var någon annan): "Är det enligt deras religiösa regler det måste vara ett A4-papper eller hade det gått bra med ett A3?".
Senast redigerad av Snobird 2025-09-13 kl. 06:25.
Citera
2025-09-13, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag fattar inte varför Dr Alban heter som han gör. Han kommer från Afrika. Han är inte alban...

Han heter Alban.
Citera
2025-09-13, 06:30
Medlem
En gång när jag var på apoteket frågade en kvinnlig expedit om jag "ville ha en påse eller om jag vill spara miljön?". Jag svarade att om hela jorden kommer sprängas om jag tar emot påsen så vill jag inte ha den. Hon skrattade men det slutade med att jag inte tog emot påsen...
Citera
2025-09-13, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Han heter Alban.

Men han är afrikan? Konstigt namn för en afrikan kan man tycka...
Citera
2025-09-13, 06:37
Medlem
Citat:
Men han är afrikan? Konstigt namn för en afrikan kan man tycka...

Finns väl massa namn i olika språk som betyder andra saker (ibland på andra språk). Det är väl inte så märkvärdigt?

Citat:
Ursprungligen postat av ChatGPT
Randy (vanligt i engelskspråkiga länder)
→ På brittisk engelska kan randy betyda "sexuellt upphetsad".

Fanny (förekommer i bl.a. Frankrike, Storbritannien och Sverige)
→ På brittisk engelska betyder fanny "slida" (vulgarism).

Pia (vanligt i Italien och Norden)
→ På rumänska kan pia betyda "marknad" eller "torg" – inte pinsamt, men udda som namn.

Siri (svenskt namn, numera känt via Apple)
→ På georgiska betyder siri "skull" eller "huvudskalle".

Lola (populärt i Spanien och engelsktalande länder)
→ På filippinsk/spansk slang (lola) betyder det "mormor/farmor".
Citera
2025-09-13, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Finns väl massa namn i olika språk som betyder andra saker (ibland på andra språk). Det är väl inte så märkvärdigt?

Siri? Hade du inte frågat saker till en tjej som hetat så? Typ om hon kan rekommendera bra restauranger i närheten och annat...
Citera
2025-09-13, 07:50
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Siri? Hade du inte frågat saker till en tjej som hetat så? Typ om hon kan rekommendera bra restauranger i närheten och annat...
Du tror inte de som heter så är rätt trötta på det skämtet? Bra sätt att framstå som en Aspie.
Citera
2025-09-13, 08:14
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Du tror inte de som heter så är rätt trötta på det skämtet? Bra sätt att framstå som en Aspie.

spelar väl ingen roll om den som heter så inte tycker det är roligt huvusaken är ju att man själv tycker det är kul
Citera
2025-09-13, 08:40
Medlem
Första gången någon, i en konversation på svenska, angav en e-postadress som "at" istället för "snabel-a" frågade jag hur [ætt] stavades.
Citera
2025-09-13, 09:50
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag gjorde en korkad grej här om dagen.

Jag skulle gå på visning för en lägenhet som jag anmälde mig till. Men tiden stod inte utskriven utan man skulle kontakta "säljaren". Så jag trodde att det var en mäklare och smsade om hon hade tid mellan 07:00-14:00.

Svaret jag fick var "det går bra med att vi träffas 07:00 för jag börjar jobbet 08:00".

Jag tänkte "Åh du milde! Hon är prostituerad!". Så jag skrev att jag fick förhinder snabbare än vad Bo Holmström sade lägg ut, lägg ut. Rädd som fan!

Men idag när jag kollade fastighetens hemsida så står det att de boende håller i visningen... hon ville nog bara ha visning gjord innan jobbet
Citera
2025-09-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014

Jag tror inte att Siri var särskilt vanliga åtminstone här i Sverige, innan det blev känt via iPhone. Jag tror det förekom men har aldrig träffat någon som heter så...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in