Citat:
Ursprungligen postat av
Fangface
Men så länge invandrare inte VILL assimileras så blir det ju så.
Vad exakt är det du menar med assimilering? Visst, de ska acklimatiseras till det svenska samhället till den grad att de jobbar, betalar skatt, och generellt bättrar samhället. Men vad det gäller språkbruk, religion, firandet av högtider, osv. så ska det vara fritt spelrum.
Citat:
Jag hoppas både du och jag är överens om att det samhälle vi har i Sverige är bättre än det i t.ex. Syrien. Om då syrier lever som dom gjorde i sitt hemland så blir ju områden med många syrier sämre för svenskar än ett helsvenskt område. Enkel logik.
Anledningen till att många länder är sämre än Sverige är inte på grund av befolkningen, utan på grund av generationer av bristfälligt styre. Sen är ju vissa problem, som t.ex. hederskultur (som är menat att avvärja brott och utnyttjade av en viss släkt för att kompensera för statens begränsade brottsbekämpningsförmåga) direkt kopplade till det, och det bör vi aktivt avvärja tidigt i integrationsprocessen.
Citat:
Ett helsvenskt område blir då såklart attraktivare och dyrare, dvs "fint", för svenskar. Samtidigt som det andra exemplet blir attraktivare för de som vill leva vidare som på medeltiden. Man ska ju inte tro att alla invandrare vill leva med svenskar, för många är mer "rasistiska" än vad vi är (det anses ju rasistiskt att vilja bo med likasinnade).
Rasism är mer vanligt hos invandrare. Men det är för samhället har fokuserat på att motverka majoritetsbefolkningen rasism i större grad under en längre tid. Men generellt så tror jag att invandrare är mer rasistiska mot andra grupper av invandrare än svenskar, och många invandrare vill bo bland svenskar. Som exempel så har jag jobbat med en marockan som skrytigt om hur hans bostadsrättsförening bara bestod av svenskar.
Sen tror jag inte svenskar bryr sig särskilt mycket om etniciteten hos sina grannar. Utan det viktiga är att de är lugna på kvällarna och inte lockar dit råttor med sopor utanför dörren.
Citat:
Att alla (dvs svenskar) ska "dra sitt strå till stacken" och medvetet göra sitt liv sämre är nog att begära för mycket. Det är väl därför sossarna vill förstöra alla "fina" områden genom att börja tvångsblanda.
Jag tror att det är gynnsamt i längden. Som sagt, segregation leder till utanförskap och fördomar och det kommer skada samhället i betydligt större utsträckning än att någon unge i en överklass familj bjuder hem någon med namnet Mohammed.