Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Tycker du raljerar lite för mycket om du vill ha en vettig diskussion, men det kanske du inte vill?
Förtalslagstiftningen har brister enligt mig. Jag tycker t.ex. att det är helt åt helvete att den där tjejen blir dömd för att hon upplyser andra om att en person är en dömd barnsexualbrottsling. Sanning och även offentligt tillgänglig information.
Däremot att utan bevis eller dom smutskasta någon som Cissi själv gjorde borde inte vara tillåtet.
Sen vet jag inte vad deras stämning mot staten avser. Men förtalslagstiftningen borde definitivt ses över.
Har ingen kärlek för brottslingar men ska det vara tillåtet att helt efter eget tycke och smak, för all evighet, aktivt sprida information om någon som sonat sitt brott mot samhället?
Det här handlar ju bara om gammal hederlig hämnd. Absolut, den här tjejen kommer ju hävda att hon gjorde det "för att värna andra så han inte kan göra samma sak mot någon annan" men i verkligheten är det ju BARA hämnd.
Men absolut, har man åsikten att ett brott är något man får ta konsekvenserna för i resten av sitt liv så förstår jag att man ogillar förtalslagarna.
Tror ordet man söker då är pöbelvälde. Med dagens sociala medier kommer det aldrig att fungera. Alldeles för många idioter som lätt kan kommunicera med andra idioter.