• 1
  • 2
2025-09-12, 11:52
Medlem
Anatoliys avatar
https://www.borlangetidning.se/2025-...-fortalsdomar/
Citat:
Saga var 13 år när hon våldtogs av en vän till familjen. När mannen kom ut från fängelset så varnade hon för honom på Facebook – och dömdes för förtal. Nu stämmer Saga och fyra andra förtalsdömda kvinnor svenska staten, med Cissi Wallin från Förtalsstödet i spetsen.
Det verkar som att kvinnor som åtalas för att utan underlag ha anklagat män för våldtäkt och övergrepp, vill undvika risken att åtalas för att utan underlag anklaga män för det värsta tänkbara. Förra gången Cissi försökte med detta så kom hon nästan undan, och sedan dess har Sverige moderniserat sina system i frågan så kvinnor vågar inte längre i lika stor utsträckning ljuga om detta. Men nu stämmer någon organisation med Cissi i spetsen alltså svenska staten, dom vill verkligen kunna påstå vad som helst om folk men slippa ansvar, som vanligt.

Kommer Cissi lyckas denna gång? Vem i svenska staten kommer troligtvis bli anklagad för att ha tagit någon på pattarna när dom gick i högstadiet och hängs ut? Jag gissar på Rolf Johaugsen.
Citera
2025-09-12, 12:00
Medlem
RiverStyxs avatar
Det känns som om den där Saga hade haft ett bättre case om hon inte beblandat sig med ljug-Cissi utan gjort sin egen stämningsansökan.

Om Saga bevisligen blivit våldtagen och dömts för förtal för hon varnat för frisläppandet av en dömd våldtäktsman kan man ju åtminstone sympatisera, även om hon trots sina unga år får finna sig i att man inte kan hänga ut folk hur som helst heller.

Men Cissi... jag vet inte var man ska börja. Hon är FORTFARANDE bitter över att inte Virtanen fixade in henne på Aftonbladet trots att hon sög hans kuk just för att göra mediekarriär.
Citera
2025-09-12, 12:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy

Det verkar som att kvinnor som åtalas för att utan underlag ha anklagat män för våldtäkt och övergrepp, vill undvika risken att åtalas för att utan underlag anklaga män för det värsta tänkbara. Förra gången Cissi försökte med detta så kom hon nästan undan, och sedan dess har Sverige moderniserat sina system i frågan så kvinnor vågar inte längre i lika stor utsträckning ljuga om detta. Men nu stämmer någon organisation med Cissi i spetsen alltså svenska staten, dom vill verkligen kunna påstå vad som helst om folk men slippa ansvar, som vanligt.

Kommer Cissi lyckas denna gång? Vem i svenska staten kommer troligtvis bli anklagad för att ha tagit någon på pattarna när dom gick i högstadiet och hängs ut? Jag gissar på Rolf Johaugsen.
Tycker du raljerar lite för mycket om du vill ha en vettig diskussion, men det kanske du inte vill?

Förtalslagstiftningen har brister enligt mig. Jag tycker t.ex. att det är helt åt helvete att den där tjejen blir dömd för att hon upplyser andra om att en person är en dömd barnsexualbrottsling. Sanning och även offentligt tillgänglig information.

Däremot att utan bevis eller dom smutskasta någon som Cissi själv gjorde borde inte vara tillåtet.

Sen vet jag inte vad deras stämning mot staten avser. Men förtalslagstiftningen borde definitivt ses över.
Citera
2025-09-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tycker du raljerar lite för mycket om du vill ha en vettig diskussion, men det kanske du inte vill?

Förtalslagstiftningen har brister enligt mig. Jag tycker t.ex. att det är helt åt helvete att den där tjejen blir dömd för att hon upplyser andra om att en person är en dömd barnsexualbrottsling. Sanning och även offentligt tillgänglig information.

Däremot att utan bevis eller dom smutskasta någon som Cissi själv gjorde borde inte vara tillåtet.

Sen vet jag inte vad deras stämning mot staten avser. Men förtalslagstiftningen borde definitivt ses över.

Har ingen kärlek för brottslingar men ska det vara tillåtet att helt efter eget tycke och smak, för all evighet, aktivt sprida information om någon som sonat sitt brott mot samhället?

Det här handlar ju bara om gammal hederlig hämnd. Absolut, den här tjejen kommer ju hävda att hon gjorde det "för att värna andra så han inte kan göra samma sak mot någon annan" men i verkligheten är det ju BARA hämnd.

Men absolut, har man åsikten att ett brott är något man får ta konsekvenserna för i resten av sitt liv så förstår jag att man ogillar förtalslagarna.

Tror ordet man söker då är pöbelvälde. Med dagens sociala medier kommer det aldrig att fungera. Alldeles för många idioter som lätt kan kommunicera med andra idioter.
Citera
2025-09-12, 12:46
Medlem
Två saker kan vara sanna på samma gång.

1. Sveriges förtalslagstiftning är grotesk. Det har visat sig många gånger nu. Lamotte, Ebba Busch med flera döms för att de citerat offentliga handlingar om vad kriminella människor gjort. Och i det här fallet är det ju ännu värre om en ung flicka döms för att ha varnat för pedofilen som våldtog henne. Det är ju rent djävulskt. "Förtalslagstiftningen" MÅSTE ändras.

2. Cissi Vallins trovärdighet ligger på noll.
Citera
2025-09-12, 13:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2025-09-12, 13:25
Medlem
HolgerDjups avatar
https://www.dn.se/sverige/varnade-fo...es-for-fortal/

Saga Antonsson var 13 år när hon våldtogs av en familjevän. När han kommit ut från fängelset varnade hon för honom på Facebook – och dömdes för grovt förtal.

Nu stämmer hon svenska staten, tillsammans med fyra andra förtalsdömda kvinnor.
Citera
2025-09-12, 13:27
Medlem
Artikeln är lite konstigt skriven. Var i Europakonventionen bryter Sverige emot när det gäller förtalslagstiftningen? Jag skulle gärna vilja veta.

Sen kan man diskutera utformningen av svensk förtalslagstiftning. Det finns fördelar och nackdelar med hur den ser ut nu. Hur som helst det hela härstammar från germanska del ar rätten genom vikingarna. Heder är viktigt. Att förstöra någons heder även om sant kan vara straffbart.
Citera
2025-09-12, 15:36
Medlem
Konstnarren5s avatar
Man kan absolut hävda att staten gör rätt i att försvåra förtal – annars urartar offentligheten snabbt i en digital skampåle där "rättvisa" förväxlas med primitiv hämnd. Att tillåta obegränsat uthängande, även om något är sant, innebär att straffet aldrig tar slut och att pöbeln får sista ordet istället för rättsstaten.
Citera
2025-09-12, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy

Jag tror inte Cissi ljuger om att hon blivit våldtagen men sannolikheten är nog stor att hon förlorar i domstolen.
Sanningen är inte det som räknas nu utan om det ska räknas som förtal eller inte
Senast redigerad av TrolletOchgrodan 2025-09-12 kl. 16:27. Anledning: Uppdatering.
Citera
2025-09-12, 17:47
Medlem
KlappMungons avatar
Ska vi ha skamstraff så måste de beslutas och verkställas av rättsväsendet.

Annars finns ingen likhet inför lagen. Den ene döms till 6 månaders fängelse, den andra får 6 månaders fängesle och sitt sociala liv totalförstört.

Skall det vara tillåtet att "hänga ut" brottslingar så måste vi hänga ut alla på samma sätt.
Citera
2025-09-12, 17:50
Medlem
BewilderedHulders avatar
Sanningen är relativ i Norden.

Ve dig om du talar sanning ....

Utser mig själv till holy fool
Senast redigerad av BewilderedHulder 2025-09-12 kl. 17:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in