2025-09-12, 06:59
Medlem
SaboMuggades avatar
Den amerikanske opinionsbildaren Charlie Kirk hyllas av SD:s EU-parlamentariker Charlie Weimers. Men någon tyst minut i EU-parlamentet blir det inte.
EU-parlamentet har tidigare bland annat haft en tyst minut för afrikanen George Floyd.

https://nordfront.se/ingen-tyst-minut-for-charlie-kirk-i-eu-parlamentet

Tankar?
Citera
2025-09-12, 07:01
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag tänker att EUparlamentet inte borde haft en tyst minut för några döda ickeeuropeer så är det konsekvent och bra.
Citera
2025-09-12, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag tänker att EUparlamentet inte borde haft en tyst minut för några döda ickeeuropeer så är det konsekvent och bra.
Floyd var inte europé, rätt så säker

O inte heller de flesta som EUparlamentet haft tyst minut för.

Ingen tyst minut för Ebba Åkerlund eller ens för något offer för terror i Europa alls direkt
Senast redigerad av LupesVulpus 2025-09-12 kl. 07:07.
Citera
2025-09-12, 07:11
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus

Ingen tyst minut för Ebba Åkerlund eller ens för något offer för terror i Europa alls direkt

Vet inte varför du läste in att jag ville ha en tyst minut för George Floyd, tyckte jag var tydlig? Men ok, det vanliga, tyst minut för folk du gillar men inte för andra.
Citera
2025-09-12, 07:16
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:

Jag är också rätt säker på att Floyd var svart och detta hände i Minneapolis?
Sen kanske de tysta minuterna för offren i Israel förra året, lixom när Tyfonen Haiyan drog fram över Filippinern var tillägnande alla européer som dog?
Citera
2025-09-12, 07:17
Medlem
Varför skulle man ha tyst minut för en amerikansk debattör? Det blir ganska skevt att jämföra med George Floyds fall som fick globalt genomslag.
Citera
2025-09-12, 07:26
Medlem
Kan ju inte ha tyst minut för varje offer. Då skulle de inte hinna annat. Den här Kirk hade jag inte ens hört om innan han blev skjuten. Att man höll en tyst minut för en brottsling som gjorde motstånd vid gripandet var naturligtvis helt vansinnigt. Ren PK.propaganda. Men känns som de dumheterna har minskat nu.
Citera
2025-09-12, 07:26
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillG
Varför skulle man ha tyst minut för en amerikansk debattör? Det blir ganska skevt att jämföra med George Floyds fall som fick globalt genomslag.

Så om massmedia och vänsterliberaler värdesätter det ena livet högre än det andra så bör det ske en tyst minut?
Vad hände med allas lika värde?

Sedan.
Mellan 1997 och 2005 dömdes George Floyd för åtta brott. (Och polisen tog han då han var misstänkt för ett brott)
Kirk var en debattör och politisk aktivist.
Är det inte rimligt att EU uppmärksammar yttrandefrihet framför en brottslig?
Citera
2025-09-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Vet inte varför du läste in att jag ville ha en tyst minut för George Floyd, tyckte jag var tydlig? Men ok, det vanliga, tyst minut för folk du gillar men inte för andra.
Min mening var att de inte är konsekventa, vilket du skrev de var. Så inte heller särskilt bra eller konsekvent

Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Jag är också rätt säker på att Floyd var svart och detta hände i Minneapolis?
Sen kanske de tysta minuterna för offren i Israel förra året, lixom när Tyfonen Haiyan drog fram över Filippinern var tillägnande alla européer som dog?
Jepp, jo.
Så var det

Så kan det nog varit menat att se ut, sedan om de verkligen var tillägnade alla de européer som dog faktiskt?
Det är annan fråga.
Kluven tunga o så, vem vet egentligen?
Citera
2025-09-12, 07:35
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Min mening var att de inte är konsekventa, vilket du skrev de var. Så inte heller särskilt bra eller konsekvent

Jepp, jo.
Så var det

Så kan det nog varit menat att se ut, sedan om de verkligen var tillägnade alla de européer som dog faktiskt?
Det är annan fråga.
Kluven tunga o så, vem vet egentligen?

Ja det låter rimligt!
När det var tyst minut för alla båtflyktingar som dött så var det nog ämnat de som dog på europeiskt vatten?
De som drunknade på internationellt vatten är nog mer en fråga för FN.
Citera
2025-09-12, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WillG
Det är naturligtvis mer rimligt med en tyst minut för en välkänd debattör som skjuts under ett offentligt framträdande med hundratals åskådare än en okänd person som omkom under ett polisingripande. Men vi förstår ju alla att det handlar om hudfärg: vit man = ingen tyst minut.

(Personligen tycker jag båda exemplen är lika löjliga och hela EU-projektet borde skrotas men det är en annan sak)
Citera
2025-09-12, 07:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Att man höll en för Floyd var under rubriken "mot rasism". Vad skulle man köra nu då, "för rasism"? Sen ska inte EU bli tystare.

"Parliament observed a minute's silence in memory of George Floyd and all victims of violence, racism and discrimination", https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/PV-9-2020-06-17_EN.html (Punkt 3).
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-09-12 kl. 08:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in