• 1
  • 2
2025-09-11, 23:53
Medlem
fittslems avatar
Efter många dagar av värme och fint väder som överträffar det man kan förvänta sig av September så var det återigen dags för lite pissväder.
Jag hade klätt upp mig och var redo för att ge mig ut på en sittning med ett par vänner.
Efter som att det regnade ute så beväpnade jag mig med ett paraply. Tanken slog mig att skippa detta värdelösa verktyg (jag kommer till det senare) och istället maskera mig, dra upp luvan på min jacka och helt enkelt gå som en eskimå till sittningen.
Eftersom att jag hade klätt upp mig, kammat håret och helt enkelt ville bevara den fina "touchen" som jag så omsorgsfullt fixat till när jag väl stod där i mitt badrum så kändes paraplyet som ett bättre alternativ.

Jag behövde nu gå cirka 500 meter till stället där vi skulle mötas. Jag fällde upp paraplyet med ett knapptryck, det är det vackra med Class Olssons billiga paraplyer. Man trycker på en knapp och skiten fälls upp. Man känner sig nästan lite mäktig
när man kliver ut från porten och avfyrar av kanonen, det vill säga paraplyet som fälls ut. Det känns nästan som att få utlösning. Det är härligt!

Nu kommer jag till saken. Regn betyder ofta vind. Och vind och paraplyer går inte ihop. Jag har många gånger förbannat mig över detta då jag under mitt medellånga liv hunnit avverka X-antal paraplyer till vind-gudens krafter.
Man går mot destinationen, paraplyet skyddar mot regnet men rätt som det är så kommer en kraftig vind, paraplyet drar lite i en, man försöker parera vinden i dess riktning men hinner inte det och
förvandlas till en utåtvänt kaktusliknande värdelöst missfoster samtidigt som man likt en riddare med sköld fortfarande försöker rädda situationen samtidigt som man är en seglare som seglar i motsatt riktning.

Detta skedde återigen, jag gav återigen upp på detta värdelösa verktyg, drog upp luvan och mottog regnet som en kämpe.

Men dessa paraplyer, då vi rent matematiskt slarvigt kan konstatera att Regn ofta är lika med Vind och därav gör paraplyerna obrukbara.
Så började jag fundera på om man kan göra paraplyet bättre. Jag förstår mycket väl att enligt fysikens lagar så hade man potentiellt "slungats" iväg om man hade burit ett riktigt robust paraply.

Men jag tänker mig att det måste gå att förbättra paraplyet.

Kanske kan skarpa hjärnor här på flashback komma fram till hur man tillverkar ett bra och robust paraply som fungerar även i "vindliga situationer" utan att bli för otympligt?

Jag har en 3d-skrivare och en liten verkstad hemma och funderar på att anta denna utmaning med att tillverka ett mer robust och bättre paraply.

Frågeställning:
- Tror ni det är möjligt?
- Åsikter och rekommendationer?
Citera
2025-09-12, 00:35
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
(.....). Regn betyder ofta vind. Och vind och paraplyer går inte ihop. Jag har många gånger förbannat mig över detta då jag under mitt medellånga liv hunnit avverka X-antal paraplyer till vind-gudens krafter.
Man går mot destinationen, paraplyet skyddar mot regnet men rätt som det är så kommer en kraftig vind, paraplyet drar lite i en, man försöker parera vinden i dess riktning men hinner inte det och
förvandlas till en utåtvänt kaktusliknande värdelöst missfoster samtidigt som man likt en riddare med sköld fortfarande försöker rädda situationen samtidigt som man är en seglare som seglar i motsatt riktning.(......)

Men dessa paraplyer, då vi rent matematiskt slarvigt kan konstatera att Regn ofta är lika med Vind och därav gör paraplyerna obrukbara.
Så började jag fundera på om man kan göra paraplyet bättre. (....)

Men jag tänker mig att det måste gå att förbättra paraplyet.(.......)

Frågeställning:

Ja bara montera ca 4 linor exempelvis i reflexmaterial eller något fint från paraplyets yttre kanter ned till handtaget.

För tillverkare kan de ju förstärka de paraply-armar som ska hålla linorna och de kan exempelvis vara ringar upptill och nedtill och hakar på linorna, så sätts de fast vid vind, annars kan de finnas snurrade vid handtagets övre del. Snygga linor som kan köpas separat eftersom de kanske tappas emellanåt och färre paraplyn slängs och miljön skonas från onödigt avfall.
Citera
2025-09-12, 00:37
Medlem
Bör kunna ha luftkanaler så vind tar sig igenom men inte. Vatten
Citera
2025-09-12, 01:48
Medlem
kalkryggars avatar
Kan kanske vara så att det inte är paraplyet och det är du som är värdelös. Jag har spatserat många turer med paraflax och rejäla vindar. Det gäller bara att parera det lite finurligt så klarar sig paraflaxet och användaren klarar sig med helt skydd och utan väta. Jag har aldrig i hela mitt liv haft sönder ett paraflax.

Men jag vet också att det finns en variant som är byggd så att den klarar att vrängas. Jag vet nämligen en tjej som hade ett sånt. Hon visade hur det fungerade genom att helt sonika bara knycka till det så det hamnade i fel läge som det gör när det blåser.

Lösningen var så simpel att hon bara drog/böjde rätt seglet så var det bra igen. Hon sa att vinden hade vrängt tyget fel många gånger och hon hade bara böjt rätt det.

Så lösningen finns. Men jag vet bara inte var man kan köpa det. Eftersom jag inte behöver det (jag är ju inte värdelös).
Senast redigerad av kalkryggar 2025-09-12 kl. 01:51.
Citera
2025-09-12, 01:59
Medlem
Den kan vara klurig. När det blåser för mycket kommer regnstället fram så jag förstår din frustration. Dock har jag ett riktigt bra som kostade lite mer men tungt och robust. Tung vind tar den iallafall men inte lika mycket och går inte sönder.
Jag funderar på om inte det hade varit möjligt gllande din konstruktionside att ha ett paraply som inte är helt spännt i ändarna, utan att toppen är utdraget som ett vanligt paraply, men att det sen hänger genomskinliga "gardiner" ner runtom en. Det borde hindra vinden från att ta tag i den utsträckta delen. Eller? Kanske inte så estetiskt men eventuellt för den modetrotsande praktiskt lagda.
Citera
2025-09-12, 02:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Efter många dagar av värme och fint väder som överträffar det man kan förvänta sig av September så var det återigen dags för lite pissväder.
Jag hade klätt upp mig och var redo för att ge mig ut på en sittning med ett par vänner.
Efter som att det regnade ute så beväpnade jag mig med ett paraply. Tanken slog mig att skippa detta värdelösa verktyg (jag kommer till det senare) och istället maskera mig, dra upp luvan på min jacka och helt enkelt gå som en eskimå till sittningen.
Eftersom att jag hade klätt upp mig, kammat håret och helt enkelt ville bevara den fina "touchen" som jag så omsorgsfullt fixat till när jag väl stod där i mitt badrum så kändes paraplyet som ett bättre alternativ.

Jag behövde nu gå cirka 500 meter till stället där vi skulle mötas. Jag fällde upp paraplyet med ett knapptryck, det är det vackra med Class Olssons billiga paraplyer. Man trycker på en knapp och skiten fälls upp. Man känner sig nästan lite mäktig
när man kliver ut från porten och avfyrar av kanonen, det vill säga paraplyet som fälls ut. Det känns nästan som att få utlösning. Det är härligt!

Nu kommer jag till saken. Regn betyder ofta vind. Och vind och paraplyer går inte ihop. Jag har många gånger förbannat mig över detta då jag under mitt medellånga liv hunnit avverka X-antal paraplyer till vind-gudens krafter.
förvandlas till en utåtvänt kaktusliknande värdelöst missfoster samtidigt som man likt en riddare med sköld fortfarande försöker rädda situationen samtidigt som man är en seglare som seglar i motsatt riktning.

Detta skedde återigen, jag gav återigen upp på detta värdelösa verktyg, drog upp luvan och mottog regnet som en kämpe.

Så började jag fundera på om man kan göra paraplyet bättre. Jag förstår mycket väl att enligt fysikens lagar så hade man potentiellt "slungats" iväg om man hade burit ett riktigt robust paraply.

Kanske kan skarpa hjärnor här på flashback komma fram till hur man tillverkar ett bra och robust paraply som fungerar även i "vindliga situationer" utan att bli för otympligt?

Jag har en 3d-skrivare och en liten verkstad hemma och funderar på att anta denna utmaning med att tillverka ett mer robust och bättre paraply.

Frågeställning:

Kupolparaply (dome umbrella) kan vara mer vindhärdigt. Men blåser det för mycket flyger du iväg med det.
Citera
2025-09-12, 02:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Frågeställning:

Köp ett riktigt paraply istället för billiga teleskop-skit från slaskolle så ska du se att det klarar vinden bättre.
Och lär dig vinkla paraplyet mot vinden.

Citat:
Ursprungligen postat av An0nym3s
Bör kunna ha luftkanaler så vind tar sig igenom men inte. Vatten

Dete finns varianter med "vindhål" i toppen (ie dubbla lager tyg i toppen med ett hål i det under och det övre som "lock" över så det skapas en vindkanal).

Typ detta https://www.oakley.com/en-se/product/FOS901673
Senast redigerad av Sereena 2025-09-12 kl. 02:35.
Citera
2025-09-12, 03:02
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese

Jag funderar på om inte det hade varit möjligt gllande din konstruktionside att ha ett paraply som inte är helt spännt i ändarna, utan att toppen är utdraget som ett vanligt paraply, men att det sen hänger genomskinliga "gardiner" ner runtom en. Det borde hindra vinden från att ta tag i den utsträckta delen.

Intressant.
Hur långa genomskinliga? Hur nära ansiktet kommer dom? Hur sitter dom fast? Avtagbara? Hur fästa ihop dom så inte passerande människor blir träffade av de genomskinliga? Dragkedja? Knappar? Resår? Och vilken extra vikt skulle det bli fullt med regndroppar på? Lagom för att inte paraplyet skulle vända sig uppåt eller för tungt för att även äldre ska orka bära paraplyet?
Men skulle då även kunna kombineras som lite armträning för de som behöver.
Det låter som att det skulle skydda kläderna mot det blåsande regnet, en prototyp borde göras och provas och sedan bör den finnas tillgänglig att köpas i butikerna eller på nätet.

Min idé är lite enklare och kräver mindre material, men skyddar ju inte kläderna mer än paraplyets storlek, bara ca 4 linor jämt fördelade över paraplyets yttre kanter till handtaget i vilket material som helst och skulle även kunna vara som ledlampslingor eller med budkap eller reklamslogan från företag på.

Och fungerar jag har redan provat för många många år sedan.
Citera
2025-09-12, 07:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ja paraplyer har sina begränsningar men jag älskar dem ändå!

Det finns ju betydligt robustare paraplyer än de rangliga teleskopvarianterna. De där små "reseparaplyerna" är en kompromiss. De får ses som en nödlösning som är lätt att alltid ha med sig.

Sen är det en konstform att att använda paraply. Både att undvika att sticka ut ögonen på människor man möter och att parera för vinden. Inte alla behärskar den svåra konsten!

Det finns också olika varianter på sk vindresistenta designer som är mer eller mindre lyckade. Googla!
Citera
2025-09-12, 08:13
Medlem
*large snip*
Citat:
det är det vackra med Class Olssons billiga paraplyer

Ingen insikt här?
Är det fel på uppfinningen, eller det faktum att du köper billig dynga, som gjorde att frisyren blev skit?

Till ämnet, en lösning för handikappade som inte inser när vädret är fel för paraply:
Ta ett järnrör, lagom längd. Svetsa på stänger (fyrkant eller u-profil) som går från toppen, och snett neråt, lagom längd. Skär till plywood i lagom storlek, borra och skruva alt popnita fast plywood på stängerna.

Okej, fallerar på "otympligt".
Men vi kan ju anta att vi har två ytterligheter här, ditt Classe-ply och mitt Ply-ply. Därimellan finns svaret. Eller köp en sydväst, eller hellre: stanna hemma och titta på Rederiet.

Om inte det heller är ett alternativ, så är svaret redan givet: Paraplyet havererade när "pinnarna" åkte bakåt pga vinden. Så, förhindra det. Grövre pinnar, i-profil-stänger? Kopplingen mellan skaft och pinnar är i princip ett hål i pinnen och en sprint.
Citera
2025-09-12, 09:00
Medlem
Vädret/klimatet är olika på olika platser. I vissa städer fungerar paraply hyfsat bra, men jag har bott/bor i två städer där försök att använda paraply är fullstänigt meningslöst: Bergen och Trelleborg.
Citera
2025-09-12, 09:12
Medlem
Graavargs avatar
Det finns mer vind-kapabla paraplyer runt om i världen, en rätt vanlig modell i asiatiska städer är ett halvboll-format paraply med mindre diameter (ofta av genomskinlig plast så man kan se vart man går ).

I England har jag sett paraplyer som är raka motsatsen, platta och stora och som består liksom av två paraplydelar ovanpå varandra, ett mindre ovanpå och ett större under. Med en luftspalt/kanal emellan som släpper igenom/ut vindpustar. Konstruktionen är av stål och de väger som fan, men ingen risk att de skulle blåsa sönder. Och vid behov kan man antagligen använda för att slå ihjäl ett anfallande vildsvin, eller nåt.

Men personligen anser jag att det rent logiskt är en idiotisk tanke att köra med paraply när det blåser. Också om man kan hålla huvudet och axlarna torra så finns det ju ingen jävla chans att inte bli våt på nedre delen av kroppen, eftersom regnet helt enkelt "regnar snett" och blåser in under paraplyet. Så jag föredrar (en lång) regnrock...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in