• 1
  • 2
2025-09-11, 21:20
Medlem
Är det någon här som har lärt sig köra bil på en 2v intensivkurs? Chansen att fejla på körprovet måste vara gigantiskt med tanke på sådan liten trafikvana man får? Som jag har förstått det så kör man bil 1 vecka och pluggar 1 vecka. Med detta sagt tycker jag ändå de flesta av oss kör ganska lugnt. Med undantag såklart.
Citera
2025-09-11, 21:26
Känner en person som fixade det, 0 förkunskaper.

Enligt honom klarade en klar majoritet teoriprov och uppkörning. Dom körde minst ett pass varje dag.

Om man orkar och är mottaglig att lära sig bör det funka. Har sett att det går att klämma in 25 körlektioner.
Citera
2025-09-11, 21:34
Medlem
Alla normalbegåvade bör klara uppkörningen efter två veckors intensivkurs i en mindre Svensk stad.
Citera
2025-09-11, 21:44
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Är det någon här som har lärt sig köra bil på en 2v intensivkurs? Chansen att fejla på körprovet måste vara gigantiskt med tanke på sådan liten trafikvana man får? Som jag har förstått det så kör man bil 1 vecka och pluggar 1 vecka. Med detta sagt tycker jag ändå de flesta av oss kör ganska lugnt. Med undantag såklart.
Finns dom som klarat körkortet och kört tusen år utan att ens kunna framföra ett fordon och man undrar hur dom fick sitt kort.
Citera
2025-09-11, 21:45
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Jag körde intensivkurs på två veckor, fixade kortet men hade kört en hel del mil privat innan.
Man körde minst en lektion per dag, ofta fler och när det inte var körning så pluggade man teori.

Tog körkortet för över 30 år sen ska tilläggas.
Citera
2025-09-11, 22:36
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Eh, det är klart det går med en intensivkurs(!)

Jag körde upp privat och hade 3mån övningskörning med farsan någon kväll i veckan - då 1988 fick man börja övningsköra när man var 17år och 9mån.

Körde upp dagen efter 18-års dagen i sumpan, förmodligen Sveriges "svåraste" trafikmiljö, och tog det direkt.

Så det är klart att två veckors intensivkurs där man inte gör nåt annat än övningskör funkar.
Citera
2025-09-12, 06:17
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Är det någon här som har lärt sig köra bil på en 2v intensivkurs?
Tanken med en intensivkurs är att du ska ha mycket erfarenhet sen innan, och att trafikskolan bara finslipa dig inför uppkörningen.

Citat:
Chansen att fejla på körprovet måste vara gigantiskt med tanke på sådan liten trafikvana man får?
Visserligen. Men när du väl har börjat köra kan du inte sluta, annars blir pengarna bortkastade. Så det är väl egentligen så att trafikskolorna använder detta som ett säljartrick för att lura in folk. Du ska givetvis inte räkna med att klara det på två veckor om du inte suttit bakom ratten innan.

Citat:
Som jag har förstått det så kör man bil 1 vecka och pluggar 1 vecka. Med detta sagt tycker jag ändå de flesta av oss kör ganska lugnt. Med undantag såklart.
Du har ju två dagar undanlagda för riskkurserna, och i Risk 2:an behöver du grundläggande körvana.

Har du begränsad körvana och om du inte kör hemma så räkna med att lägga ungefär två månader på att ta körkort om du kör någorlunda intensivt.
Senast redigerad av Tidvind 2025-09-12 kl. 06:20.
Citera
2025-09-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag körde intensivkurs på två veckor, fixade kortet men hade kört en hel del mil privat innan.
Man körde minst en lektion per dag, ofta fler och när det inte var körning så pluggade man teori.

Tog körkortet för över 30 år sen ska tilläggas.
Då är det ju en annan sak när du hade kört privat sedan tidigare.

Jag körde enbart genom körskola. Inte intensivkurs men ca 25 lektioner behövdes. Gick jättebra.
Citera
2025-09-12, 07:28
Medlem
Körläraren raggade dock på mig så vi hade en liten relation sen. Men det är en annan historia. Jätteduktig på att lära ut iallafall!

Jag fattar däremot inte hur privat körning kan vara tillåtet. Menar den personen är både outbildad och kan inte göra ett dugg. En körlärare kan tvärnita om man råkar göra något fel. Körskola är jättebra.
Citera
2025-09-12, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modax
Känner en person som fixade det, 0 förkunskaper.

Enligt honom klarade en klar majoritet teoriprov och uppkörning. Dom körde minst ett pass varje dag.

Om man orkar och är mottaglig att lära sig bör det funka. Har sett att det går att klämma in 25 körlektioner.
Tog han för automatare då eller manuell? Automat är ju lite fusk
Citera
2025-09-12, 07:35
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaa92
Tog han för automatare då eller manuell? Automat är ju lite fusk

Manuell
Citera
2025-09-12, 08:46
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om man är normalintelligent och har normal koordinationsförmåga så fixar man det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in