Citat:
Ursprungligen postat av
Kattkabel
Jag har fastnat i en tankeloop som jag inte kommer ur.
Tänk om jag münchhausar mina tvång och regler? Att jag upprätthåller allt på låtsas och egentligen kan sluta när som helst. Men som innebär att jag därför inte slutar, för att jag vill låtsas. Och så går det runt.
Jag tänker att känslan av att inte vilja utföra tvångsbeteenden eller följa egenuppsatta regler, men ändå fortsätta är en del av det hela?
Frågan är alltså om det är möjligt att lura sig själv att man har tvång? Hur vet man om det är på riktigt eller påhittat?
Nej man kan inte hitta på tvång, då är det inget tvång. Om du upplever att du har tvångsbeteende så är det något som "tvingar sig på dig" och inget du gör frivilligt. Det är förmodligen någon som gaslightat sönder dig som fått dig att tro något annat. Kan du inte sluta med ditt tvångsbeteende så är det på riktigt, oavsett om anledningen till att du inte kan sluta är för att du "inte vill".
Kan du inte så kan du inte. En del av sjukdomsbilden med tvångsbeteenden är väl att du själv
vill ha tvångsbeteendet där? På samma sätt som en ätstörd person
vill svälta sig? Eller som någon med beroendeproblematik
vill knarka? Eller har jag fel? Det är
inte munchausen, som är ett klassiskt och överanvänt begrepp för att förminska någons problem.