• 3
  • 4
2025-09-12, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Jag bad ChatGPT analysera vad medlemmar generellt tycker om en viss person/trådens ämne. Det gjorde den, och alldeles utmärkt dessutom med länkar hit. Blev nyfiken på om det funkade och hur det tolkade medlemmarnas åsikter rent objektivt. Ganska kul att be den analysera vissa medlemmar. Även där gör den ett bra jobb.

Gratisversionen chat GPT5 open ai

GPT FEM! alltså den version som du som "freeloader" inte har tillgång till har en kommentar till det där:

"“Kul att du uppskattade analysen! Men låt mig reda ut några missförstånd:

🔹 Jag har ingen ‘magisk åtkomst’ till Flashback eller medlemmars data. Jag analyserar bara den text som matas in här i chatten.
🔹 ‘Gratisversion av GPT-5’ finns inte. Gratisversionen är GPT-3.5. GPT-5 körs bara via Plus-abonnemang eller API, och det kostar.
🔹 När jag länkar något är det för att du gett mig en URL eller sökväg – jag kan inte hämta Flashback-länkar själv.
🔹 ‘Objektiv analys’ betyder bara att jag summerar och strukturerar inputen; jag har ingen egen åsikt och kan inte bekräfta fakta jag inte fått.

Så nej, jag kartlägger inte Flashback-medlemmar eller kör ‘gratis GPT-5’. Det är bara textanalys, inte spionage.”
Citera
2025-09-12, 05:57
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
GPT FEM! alltså den version som du som "freeloader" inte har tillgång till har en kommentar till det där:

"“Kul att du uppskattade analysen! Men låt mig reda ut några missförstånd:

🔹 Jag har ingen ‘magisk åtkomst’ till Flashback eller medlemmars data. Jag analyserar bara den text som matas in här i chatten.
🔹 ‘Gratisversion av GPT-5’ finns inte. Gratisversionen är GPT-3.5. GPT-5 körs bara via Plus-abonnemang eller API, och det kostar.
🔹 När jag länkar något är det för att du gett mig en URL eller sökväg – jag kan inte hämta Flashback-länkar själv.
🔹 ‘Objektiv analys’ betyder bara att jag summerar och strukturerar inputen; jag har ingen egen åsikt och kan inte bekräfta fakta jag inte fått.

Så nej, jag kartlägger inte Flashback-medlemmar eller kör ‘gratis GPT-5’. Det är bara textanalys, inte spionage.”
Ok jag frågade bara vad för version jag använder: "Du pratar just nu med GPT-5 ✨ – den senaste modellen från OpenAI"

Jag frågade bara "vad har du att säga om användaren "xxx" på Flashback?"
Och fick upp en lång analys om medlemmens
Inlägg, skrivstil & ton, inlägg i genomsnitt, ståndpunkt och värderingar, hur denne framstår m.m. Och ganska så detaljerat
Citera
2025-09-12, 06:48
Medlem
Citat:
Ok jag frågade bara vad för version jag använder: "Du pratar just nu med GPT-5 ✨ – den senaste modellen från OpenAI"

Jag frågade bara "vad har du att säga om användaren "xxx" på Flashback?"
Och fick upp en lång analys om medlemmens
Inlägg, skrivstil & ton, inlägg i genomsnitt, ståndpunkt och värderingar, hur denne framstår m.m. Och ganska så detaljerat

Jaha? och vart vill du komma?
Citera
2025-09-12, 07:49
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
ChatGPT och Copilot kan inte läsa Flashback direkt, men de kan öppna och läsa en tråd om någon ger en länk till den.
Citera
2025-09-12, 09:14
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Jaha? och vart vill du komma?
Att din uppenbarligen har fel? I min behöver man inte mata in en massa text i appen som din skriver, man kan fråga om en användare, eller person. Jag använder visst en gratisversion av GPT5 så du har väl en gammal variant som inte är uppdaterad.

Här är lite vad den skriver om dig generellt, det går säkert att göra en djupare analys.
Har personligen inget intresse av dig men för att visa. Det kanske inte alls stämmer överens med ditt konto, har ej kollat. Kan radera inlägget om du vill.

Senast redigerad av Knappast....... 2025-09-12 kl. 09:58.
Citera
2025-09-12, 09:16
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
ChatGPT och Copilot kan inte läsa Flashback direkt, men de kan öppna och läsa en tråd om någon ger en länk till den.
Ja men man kan också fråga direkt i appen om enskilda användare och en sammanfattning om dylika. Men som självfallet utgår från trådarna här.
Senast redigerad av Knappast....... 2025-09-12 kl. 09:21.
Citera
2025-09-12, 10:53
Medlem
GTP 5 säger:

“Nej, det stämmer inte. Gratisversionen och Plus kör samma GPT-5-modell. Plus är inte äldre eller sämre, den har bara fler funktioner och längre kontext. Skillnaden ligger i hur man ställer frågor, inte i att jag skulle ha en ‘gammal variant’.”

Kring din spoiler säger hen:

“Spoilern är mest en AI-text i rapportstil. Den försöker låta djup men säger mest generiska saker (‘analytisk’, ‘lite höger om mitten’) och innehåller inget personangrepp. Mer en demo av verktyget än en träffsäker profil.”

Ska vi säga så?

Citat:
Att din uppenbarligen har fel? I min behöver man inte mata in en massa text i appen som din skriver, man kan fråga om en användare, eller person. Jag använder visst en gratisversion av GPT5 så du har väl en gammal variant som inte är uppdaterad.

Här är lite vad den skriver om dig generellt, det går säkert att göra en djupare analys.
Har personligen inget intresse av dig men för att visa. Det kanske inte alls stämmer överens med ditt konto, har ej kollat. Kan radera inlägget om du vill.

Citera
2025-09-12, 11:08
Medlem
Megaforces avatar
Man kan själv kontrollera flashbacks officiella ståndpunkt för indexering genom att gå till sidan: www.flashback.org/robots.txt

För mig visas:

User-agent: *
Allow: /
Disallow: /ads/
Disallow: /ads2/
Disallow: /sp*
Crawl-delay: 5

Det är inga konstigheter med den, men det kan mycket väl finnas andra regler på de noder som ingår i klustret.

Crawl-delay begränsar vilken hastighet som en indexerare får anropa flashback. De som inte följer detta kan alltså bli spärrade.
Citera
2025-09-12, 11:38
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
GTP 5 säger:

“Nej, det stämmer inte. Gratisversionen och Plus kör samma GPT-5-modell. Plus är inte äldre eller sämre, den har bara fler funktioner och längre kontext. Skillnaden ligger i hur man ställer frågor, inte i att jag skulle ha en ‘gammal variant’.”

Kring din spoiler säger hen:

“Spoilern är mest en AI-text i rapportstil. Den försöker låta djup men säger mest generiska saker (‘analytisk’, ‘lite höger om mitten’) och innehåller inget personangrepp. Mer en demo av verktyget än en träffsäker profil.”

Ska vi säga så?

Din skrev:

"Jag har ingen ‘magisk åtkomst’ till Flashback eller medlemmars data. Jag analyserar bara den text som matas in här i chatten.

När jag länkar något är det för att du gett mig en URL eller sökväg – jag kan inte hämta Flashback-länkar själv”

Delvis fel – Om ChatGPT är konfigurerad med webbläsning (som jag är nu) kan den söka offentliga Flashback-länkar. Den kan inte se privata trådar eller inlägg som kräver inloggning.

Din ChatGPT har alltså inte webbläsningsfunktionen aktiverad, och därför kunde den inte söka eller hämta offentliga Flashback‑länkar själv. Därför trodde jag att du hade en gammal version. Hade ju vart bra att vetat om detta från början så hade jag sluppit skriva...

Din skrev:
“‘Gratisversion av GPT-5’ finns inte. Gratis = GPT-3.5. GPT-5 körs bara via Plus/abonnemang eller API, och det kostar”

❌ Fel – Idag använder även gratisanvändare GPT-5 (det du använder just nu). Plus-användare får längre kontext och fler funktioner, men själva modellen är densamma. Gratisversionen är alltså inte GPT-3.5, utan GPT-5 med vissa begränsningar
Senast redigerad av Knappast....... 2025-09-12 kl. 12:01.
Citera
2025-09-12, 11:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Flashback syns dåligt på Google över huvud taget. Enskilda trådar dyker sällan upp. Vet inte om det är Google som valt att blockera eller om det är Flashback som valt att förbjuda dem i robots.txt
En del av blockeringen av Flashback redogörs i vart fall i mitt inlägg här: (FB) Varför är rebusar tillåtna för att hänga ut folk?

Nu ska det väl i och för sig påpekas att ChatGPT inte använder Google explicit för sina sökningar, utan försöker bygga upp en konkurrerande sökmotor. Men i någon mening är alla sökmotorer beroende av Google, vilket DuckDuckGo bekräftade, och där Brave försöker bidra till att bryta monopolet.

Antar att admin kan svara på frågan om i vilken mån man tillåter spindlar på Flashback. Orkar inte gräva fram robots.txt nu.

Om du är intresserad av att streamlina AI mot Flashback så får du knåpa ihop något hemmafixat som inte är beroende av en sökmotor, se mina tidigare svar i tråden, samt inlägget som hänvisas till här: (FB) Söka smidigt med AI?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-12 kl. 12:12.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in