2025-09-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Man måste ha ganska stora brister i hjärnverksamheten om man tror att man kan få rätt information mha någon chatbot.
Det går alldeles utmärkt att få rätt information med hjälp av exempelvis ChatGPT. Men man får ju förstås vara källkritisk och dubbelkolla vissa saker.
Citera
2025-09-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Jag bad AI sammanfatta den här tråden, och så här blev svaret.

Nu är inte tråden så lång, så det blir ju inget värt svar. Svaret blev nästan lika långt som tråden... Men i en tråd om ett brottsfall, eller någon kändis, eller så, som kanske är 100+ sidor, och AI fortfarande kan läsa en så lång tråd, så kanske det har någon nytta.

...

Vad händer om du försöker sammanfatta en väsentligt längre tråd? T.ex. Charlie Kirk-tråden som toppar aktuella ämnen?
Citera
2025-09-11, 17:44
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Vad händer om du försöker sammanfatta en väsentligt längre tråd? T.ex. Charlie Kirk-tråden som toppar aktuella ämnen?
Jag fick en sammanfattning som lyder:

Med tanke på hur mycket brus och upprepningar en så pass lång tråd brukar innehålla så tycker jag att sammanfattningen var helt okej.
Citera
2025-09-11, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag fick en sammanfattning som lyder:

Med tanke på hur mycket brus och upprepningar en så pass lång tråd brukar innehålla så tycker jag att sammanfattningen var helt okej.

Det här är ju skitskumt. Hur mycket jag än försöker, så svarar chatgpt bara att den inte kan komma åt sidan.

Har du gratisvarianten av chatgpt?
Citera
2025-09-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Hur tänker man när man ställer en sådan fråga? Och varför använder man chatbotar öht?

För att det faktiskt är enklare än att söka brett så länge man förstår deras brister.
Jag har lärt mig min AIs brister, och tro mig. Dom är mångt fler än hen vill erkänna.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det går alldeles utmärkt att få rätt information med hjälp av exempelvis ChatGPT. Men man får ju förstås vara källkritisk och dubbelkolla vissa saker.

Jag frågade min GPT och du har delvis rätt.

"Kan du ge ett svar kring hur trovärdig du är EGENTLIGEN är"

ChatGPT 5

"Jag är trovärdig som startpunkt, inte som slutgiltig källa.
– Jag kan ofta hitta fakta snabbt, förklara och sätta saker i kontext.
– Men jag kan också svamla, missa nyanser eller rentav hitta på när jag saknar info (det kallas “hallucination” i AI-världen).
– Därför är jag bäst att använda som en verktygslåda: låt mig samla, sammanfatta, formulera – men dubbelkolla alltid viktiga detaljer."

När jag sen bad ChatGPT 5 att kolla igenom ditt inlägg och svaret så ger hen mig två nya förslag på svar. Jodå. GPT är korkat, det är AI. Men om man lär sig hur man ska hantera den så kan det vara behjälplig.
Citera
2025-09-11, 18:59
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det här är ju skitskumt. Hur mycket jag än försöker, så svarar chatgpt bara att den inte kan komma åt sidan.

Har du gratisvarianten av chatgpt?
Jag använder dock Copilot, som i sin tur använder GPT-5.
Citera
2025-09-11, 19:35
Medlem
Citat:
Jag använder dock Copilot, som i sin tur använder GPT-5.

Jag provade copilot tidigare idag. Då fick jag felmeddelande. Provade nu igen, då gick det bra.

Det är väl ett fel som kommer och går, rätt och slätt.
Citera
2025-09-11, 20:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jag provade copilot tidigare idag. Då fick jag felmeddelande. Provade nu igen, då gick det bra.

Det är väl ett fel som kommer och går, rätt och slätt.
Jag har försökt flera gånger under dagen, har gått alldeles utmärkt. Men jag använder alltså Copilot i browsern snarare än den fristående varianten.
Citera
2025-09-11, 21:37
Medlem
Citat:
Jag har försökt flera gånger under dagen, har gått alldeles utmärkt. Men jag använder alltså Copilot i browsern snarare än den fristående varianten.

Du har rätt. Det verkar funka mycket bättre.
Citera
2025-09-11, 21:50
Medlem
zombie-nations avatar
Har fått källor från Flashback från Chatgpt yes. Något sparsamt förekommande ämne som FB fick vara hela svaret för.
Citera
2025-09-11, 23:21
Medlem
Jag testade med GROK och det fungerade bra. Först sammanfattade den bara första sidan men när jag bad om en sammanfattning av samtliga sidor i tråden så fick jag det. Men appen crashade men svaret låg i appen när jag kollade historiken.

Rätt roligt sätt att läsa större trådar märkte jag.
Citera
2025-09-12, 00:54
Medlem
Knappast.......s avatar
Jag bad ChatGPT analysera vad medlemmar generellt tycker om en viss person/trådens ämne. Det gjorde den, och alldeles utmärkt dessutom med länkar hit. Blev nyfiken på om det funkade och hur det tolkade medlemmarnas åsikter rent objektivt. Ganska kul att be den analysera vissa medlemmar. Även där gör den ett bra jobb.

Gratisversionen chat GPT5 open ai
Senast redigerad av Knappast....... 2025-09-12 kl. 01:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in