2025-09-16, 10:48
Medlem
SnowboarMusiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldBlueTooth
Det verkar onekligen som att MGM hade ett politiskt motiv, givet hans relation med en transperson och utifrån saker han enligt familjen sagt om Kirk. Det fanns väl även budskap på kulorna man hittade?
Mordet kan absolut leda till fler våldsdåd på båda sidor. Vi har ju redan haft tex dubbelmordet på demokratparet i Minnesota men jag tror att det här mordet har skapat en större hämndlystnad då Kirk hade fler extrema anhängare.

Polariseringen och ett våldsförhärligande samhälle har skapat detta. Och då finns det gott om polariserande krafter på båda sidor.

När det kommer till våldsretorik så finns det sådant inom båda "läger", men om man tittar på välkända och etablerade representanter så är det nog främst högern som haft en våldsam retorik.
I USA ser vi tex Trump lägga ut en AI-bild på sig själv i Apocalypse Now stil "Chipocalypse Now" som inte bara förhärligar napalmbombandet av civila i Vietnam utan också indirekt hotar att militären ska agera mot civilbefolkningen i Chicago. Trump har en lång historik om våldsam retorik, där han sagt att man ska misshandla folk som häcklar honom, han har sagt "I'd like to punch him in the face" om en som störde ett Trump-rally, han har förespråkat hämnd etc.
Här i Sverige har vi Ebba Busch som ju sagt att polisen borde öppna eld mot demonstranter.
Kirk var för publika avrättningar, ansåg att militären borde ockupera liberala städer och sa att transpersoner var styggelser.

I alla dessa exempel så kan man hålla med eller tycka annat än dessa politiska röster, men det man ändå måste hålla med om är att våldsam retorik skapar ett våldsamt samhälle. När presidenten av ett land har den typen av retorik så måste man ändå se det som att han till viss del rättfärdigar våld gentemot de som tycker annorlunda.

Det finns gott om radikala på vänstersidan som har en våldsam retorik, men jag har inte sett någon med så hög ställning som Trump i USA eller Busch i Sverige föra samma typ av retorik.

Det är missvisande att kolla på hur enstaka individer pratar och vad det är som händer i helhet.

Vänstern behöver inte "extrem retorik" då de har media som förmedlar det för dem konstant i små mängder. Högern har inte detta, som t.ex. filmer som alltid har undertonen "höger dåligt, vi måste döda dem" (Hollywood WW2 filmer m.m.) och tidningar som konstant skriver att "högern måste bort" m.m. Samtidigt som sociala medier har varit under vänster policy och censurerat mycket från höger.

Denna konstanta visuella bild att använda våld är mycket mer ingraverad hos vänstern än för högern. Vänstern har alltid trot på att våld är ett måste i slutändan, högern har bara haft den som en "ifall det inte lämnar oss" medel.
Citera
2025-09-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Ok. Men Clint Malarchuk, fd ishockeymålvakt fick ena carotid-artären helt uppskuren av en skridsko samt den interna halsvenen halvt uppskuren(finns video på youtube bland annat). Han ställde sig upp på knä direkt efter incidenten trots att det forsade blod ur halsen. Han fick förrvisso hjälp efter ca 12 sek att stoppa blödningen efteråt genom "pinching" av en alert sjukvårdare och klarade sig. Men han blev aldrig medvetslös. Lite därför jag undrar varför Charlie Kirk såg ut att tuppa av på några millisekunder efter kulan penetrerade halsen.

Det är lite skillnad mellan att bli skjuten och få en sena avskuren av en skridsko. Iryna zarurska var tex vid medvetande i ca runt en minut till efter att ha blivit knivhuggen av negern i halsen på pendeltåget men där fick hon ingen hjälp med att stoppa blödningen.
Hade hon fått hjälp av någon av de närmaste personerna så hade chansen till överlevnad ökat betydligt. Troligtvis hade hon fått svårt att överleva ändå men chansen hade funnits iaf.
I kirks fall så träffade kulan garanterat en nackkota och utgångshålet syns inte i videon överhuvudtaget men det är större än ingångshålet. Kulan orsakade ett kraftigt blodtrycksfall och han förlorade medvetandet efter några tiondelar av en sekund. På den tiden hann han inte ens uppfatta att han har blivit skjuten.
Citera
2025-09-16, 13:38
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Men blodtrycksfallet blir högst påtagligt när en 30-06 sliter rakt igenom halspulsådern, det var inte mycket blod kvar i hjärnan efter någon sekund. Gejsern av blod som sprutade rakt ut ur hans hals är en liten ledtråd till vad som hände!

Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Att den andra carotiden är hel hjälper inte i det akuta läget eftersom kollateralcirkulationen är för långsam för att kompensera. Blodtrycket kraschar helt på en eller två sekunder eftersom det kommer så mycket blod så snabbt. Död var han nog efter ett två minuter eller något men han tuppade av direkt på grund av blodtrycksfallet (sedan kan givetvis vagus-reflexen ha slagits ut men inte nödvändigtvis för att nerven träffades direkt).

Citat:
Ok. Men Clint Malarchuk, fd ishockeymålvakt fick ena carotid-artären helt uppskuren av en skridsko samt den interna halsvenen halvt uppskuren(finns video på youtube bland annat). Han ställde sig upp på knä direkt efter incidenten trots att det forsade blod ur halsen. Han fick förrvisso hjälp efter ca 12 sek att stoppa blödningen efteråt genom "pinching" av en alert sjukvårdare och klarade sig. Men han blev aldrig medvetslös. Lite därför jag undrar varför Charlie Kirk såg ut att tuppa av på några millisekunder efter kulan penetrerade halsen.

Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det är lite skillnad mellan att bli skjuten och få en sena avskuren av en skridsko. Iryna zarurska var tex vid medvetande i ca runt en minut till efter att ha blivit knivhuggen av negern i halsen på pendeltåget men där fick hon ingen hjälp med att stoppa blödningen.
Hade hon fått hjälp av någon av de närmaste personerna så hade chansen till överlevnad ökat betydligt. Troligtvis hade hon fått svårt att överleva ändå men chansen hade funnits iaf.
I kirks fall så träffade kulan garanterat en nackkota och utgångshålet syns inte i videon överhuvudtaget men det är större än ingångshålet. Kulan orsakade ett kraftigt blodtrycksfall och han förlorade medvetandet efter några tiondelar av en sekund. På den tiden hann han inte ens uppfatta att han har blivit skjuten.

Hittade, i mitt tycke, en intressant teori på YouTube som kanske hjälper er i diskussionen.

Kulan ser ut att ha träffat övre delen av Charlies skyddsväst där den splittrades. Därefter gick den som rikoschett vidare in i halsen. En splittrad kula kan göra större skada än en direktträff. Om detta är sant blir det lättare att förstå hur allt gick så snabbt.

Bara en teori som sagt. Vi får se vad utredningen ger för resultat.

Länk:
Charlie Kirk - What Really Happened? Did Body Armor Contribute?
https://youtu.be/y6zPjo5Vogc?si=z3UDUaMxp3tT7dL3
Citera
2025-09-16, 13:57
Medlem
hennevilljagknullas avatar
har bara sett 2 videor av mordet, någon som har nån annan?
Måste finns rätt många där man ser honom i närbild i hög kvalitet och hur vakterna drar bort honom efteråt.
Citera
2025-09-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Hittade, i mitt tycke, en intressant teori på YouTube som kanske hjälper er i diskussionen.

Kulan ser ut att ha träffat övre delen av Charlies skyddsväst där den splittrades. Därefter gick den som rikoschett vidare in i halsen. En splittrad kula kan göra större skada än en direktträff. Om detta är sant blir det lättare att förstå hur allt gick så snabbt.

Länk:

Är alla du citerade dumma i huvudet eller vad?
Inte bara förlorade han blod snabbt men utan en stor orsak till att han drar upp armarna sådär som vid en hjärnskada är att tryckvågen från en så stor och snabb kula orsaka skador.
Ni kan ju börja med att kolla ballistiska tester när dom skjuter en geleklump med en sådan kula.
Citera
2025-09-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten

Länk:

Så vad krävs det för kamera för att kunna filma en kula ?
Citera
2025-09-16, 14:22
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Är alla du citerade dumma i huvudet eller vad?
Inte bara förlorade han blod snabbt men utan en stor orsak till att han drar upp armarna sådär som vid en hjärnskada är att tryckvågen från en så stor och snabb kula orsaka skador.
Ni kan ju börja med att kolla ballistiska tester när dom skjuter en geleklump med en sådan kula.

Ingångshålet blir inte så stort om det är en direktträff och det mesta av blödningen sker normalt i utgångshålet inte ingångshålet. Ser vi något utgångshål? nej..

Tycker allt tyder på någon typ av rikoschett eller skott från annan vinkel. Hur förklarar du t.ex att hans t-shirt flyger upp till kindhöjd?

Tryckvåg runt en projektil som flyger genom luft är försumbar, så det är inte heller ett alternativ.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2025-09-16 kl. 14:37.
Citera
2025-09-16, 15:15
Medlem
Citat:
Ingångshålet blir inte så stort om det är en direktträff och det mesta av blödningen sker normalt i utgångshålet inte ingångshålet. Ser vi något utgångshål? nej..

Tycker allt tyder på någon typ av rikoschett eller skott från annan vinkel. Hur förklarar du t.ex att hans t-shirt flyger upp till kindhöjd?

Tryckvåg runt en projektil som flyger genom luft är försumbar, så det är inte heller ett alternativ.

Fy fan, du verkar också lika efterbliven.
En richochet kan va lika kraftful som utan richochet så det spelar egentligen ingen roll om kula tog i skottsäkra västen först eller inte.

Här kan du kolla lite mer där dom testar just detta:
https://www.youtube.com/watch?v=AKhT4QDSqKw
Citera
2025-09-16, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det är ju inte heller bara dom synliga skadorna som påverkar medvetande. Man kan ju stoppa huvudet i en hink och be polaren slå så hårt han kan med ett basebollträ så kanske man är någonstans i närheten. Jag postade en film tidigare med vad som händer i slowmotion på ett block ballistiskt gel vid träff av en 30-06. Dom flesta har säkert sett det innan. Det finns också filmer när man skjuter på djur i slowmotion. Som jag dock inte postat.. Hela kroppen vibrerar kraftigt. Det va dock mer för att motbevisa snacket om att han måste ha en väst för att tröjan ska kunna röra på sig.

Blir man skuren i halsen så är det bara där skadan tar, precis som du säger. Med ett gevärsskott så blir det ju en hel del andra energier som bedövar hjärna och nerver säkerligen. Helt andra krafter.

Kan man tuppa av efter en smäll mot skalle lär man säkerligen kunna göra det av ett gevärsskott nära hjärnan också.
Citera
2025-09-16, 15:34
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fy fan, du verkar också lika efterbliven.
En richochet kan va lika kraftful som utan richochet så det spelar egentligen ingen roll om kula tog i skottsäkra västen först eller inte.

Här kan du kolla lite mer där dom testar just detta:
https://www.youtube.com/watch?v=AKhT4QDSqKw
Är det rikoschett precis som jag tror så förklarar det ju allt mer ingångshålet som är större avsaknad av utgångshålnetc. Men det jag ifrågasatte var ju att det var en direkt träff i halsen. Varför läser du inte det jag skriver? Det är du som framstår som efterbliven som inte kan tolka text.

Det debatteras dock om Kirk hade skottsäker väst eller inte..vissa säger att han inte hade det. Själv tycker jag det är otydligt på bilderna.
Citera
2025-09-16, 15:40
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Det är ju inte heller bara dom synliga skadorna som påverkar medvetande. Man kan ju stoppa huvudet i en hink och be polaren slå så hårt han kan med ett basebollträ så kanske man är någonstans i närheten. Jag postade en film tidigare med vad som händer i slowmotion på ett block ballistiskt gel vid träff av en 30-06. Dom flesta har säkert sett det innan. Det finns också filmer när man skjuter på djur i slowmotion. Som jag dock inte postat.. Hela kroppen vibrerar kraftigt. Det va dock mer för att motbevisa snacket om att han måste ha en väst för att tröjan ska kunna röra på sig.

Blir man skuren i halsen så är det bara där skadan tar, precis som du säger. Med ett gevärsskott så blir det ju en hel del andra energier som bedövar hjärna och nerver säkerligen. Helt andra krafter.

Kan man tuppa av efter en smäll mot skalle lär man säkerligen kunna göra det av ett gevärsskott nära hjärnan också.

Lite skillnad på ballistisk gel och en tröja som inte sitter fast i kroppen. Man ser ju tydligt hur tröjan lyfts upp ifrån kroppen, sånt kan inte förklaras med någon chockvåg om han blivit träffad direkt i halsen. Och hur förklarar du det som ser ut som ett ingångshål i tröjan?

Skadorna från chockvågen sker inne i kroppen. Hade han blivit träffad med en direkt träff mot halsen från ett gevär hade dock haft ett litet ingångshål och det mesta av blodet sprutar ut ur utgångshålet bak som hade varit mycket större än ingångshålet
Senast redigerad av Regeringsbildare 2025-09-16 kl. 15:42.
Citera
2025-09-16, 15:49
Medlem
Citat:
Är det rikoschett precis som jag tror så förklarar det ju allt mer ingångshålet som är större avsaknad av utgångshålnetc. Men det jag ifrågasatte var ju att det var en direkt träff i halsen. Varför läser du inte det jag skriver? Det är du som framstår som efterbliven som inte kan tolka text.

Det debatteras dock om Kirk hade skottsäker väst eller inte..vissa säger att han inte hade det. Själv tycker jag det är otydligt på bilderna.

Om det var en richochet eller inte har jag ingen åsikt om men jag säger att det inte spelar nån roll heller då en richochet kan vara precis lika kraftfull som en kula som tar direkt.
Han måste i princip ha haft skottsäker väst på sig för det känns stört omöjligt att det hade blivit richochet annars, en träff rakt i bröstet med en sån kul richochettar knappast.
Kulor kan göra det om dom träffar grövre ben men det har du ju inte i bröstet sådär, revben är nog för svaga för att richochetta.
Senast redigerad av hennevilljagknulla 2025-09-16 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in