• 1
  • 2
2025-09-10, 15:54
Medlem
Colosss avatar
När det finns plats i högerfilen & det inte går att köra om för man har bilar framför sig måste man då ligga kvar & vara en del av problemet?
Citera
2025-09-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
När det finns plats i högerfilen & det inte går att köra om för man har bilar framför sig måste man då ligga kvar & vara en del av problemet?

På motorväg kör man normalt om på vänster sida, ja. Finns vissa undantag dock, tät köbildning eller om körfältsvisare säger nåt annat t.ex.
Definitionen på tät köbildning då? Pass.

Men om vi antar att det inte är nog tätt i "din" situation, så är nog svaret att du får "ligga kvar och vara en del av problemet".
Citera
2025-09-10, 16:04
Medlem
Citat:

Du har alltid väjningsplikt när du byter fil.
Citera
2025-09-10, 16:12
Medlem
Citat:

Måste och måste. Nej, är där plats i högerfilen så får du gå ut i högerfilen, eller uttryckt annorlunda: om du kan gå ut i höger körfält utan att göra avkall på din väjningsplikt så får du det.

Det du däremot inte bör göra där är att köra om de som är i vänsterfilen.

Däremot är ju frågan om du är en del av problemet? Njae, det skulle jag inte säga, anledningen till att du inte kan köra om är ju för att där är bilar framför dig och det problemet försvinner ju inte för att du lämnar vänsterfilen.

Sen om det är så så bör du vara medveten om att när du väl gått ut i högerfilen så kan du ge dig f*n på att någon kommer stänga varju lucka i vänsterfilen och du får sätta upp den där omkörningen på nästkommande femårsplan.

Sen är det ju frågan om du får ligga i vänsterfilen och köa för att köra om. Det är ju lite av en tolkningsfråga där då. Håller du på och aktivt kör om? Även om du ligger i kön för att få köra om?
Citera
2025-09-10, 16:19
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Du har alltid väjningsplikt när du byter fil.

Finns en del som verkar tro att vänsterfilen har väjningsplikt när de ligger i högerfilen & bilar kommer på påfarten
Citera
2025-09-10, 16:26
Medlem
Citat:
Man SKA hålla till höger oavsett hur många filer det finns.
Det är de som envisas med att ligga i mitten- eller vänsterfilen som bromsar upp trafikflödet, orsakar irritation och ökar risken för olyckor.
Citera
2025-09-10, 17:34
Medlem
Brantforss avatar
Citat:

Det beror på hur lång tid det tar innan du får fritt för omkörning.

Det är ju inte ovanligt att långtradare skyndar sig ut i vänsterfilen framför en när man ligger på omkörning. I helvete att jag går in i högerfilen då, jag ligger bakom lastbilen i vänsterfilen tills denne flyttar på sig. Blinkersvätska är fan inte gratis!
Citera
2025-09-10, 18:12
Medlem
Citat:
Finns en del som verkar tro att vänsterfilen har väjningsplikt när de ligger i högerfilen & bilar kommer på påfarten

Sen finns det alltid en skyldighet att underlätta för varandra. Att blåsa på som en idiot utan ett problem i världen i vänsterfilen när det är påfarter och skit är bara hjärndött.
Citera
2025-09-10, 19:42
Medlem
Bra tråd – det här är ett allt mer irriterande fenomen. Kanske beror det på att folk allt oftare kör med farthållare, kanske på att de kör elbilar; hur som helst: de kör alldeles för sakta i vänsterfilen. Ligger där i 110 eller 115 km/h, segar sig om långtradarna, ibland i kilometer efter kilometer, med en växande kö bakom. Antingen har de ingen koll i backspgeln alls, eller också tycker de bara att de minsann har Rätt att köra om, för att de kör 2 km/h fortare än långtradaren. Idioter!
Konsekvensen: folk börjar köra om i den tomma högerfilen, vilket givetvis är ännu mer idiotiskt...
Citera
2025-09-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Sen finns det alltid en skyldighet att underlätta för varandra. Att blåsa på som en idiot utan ett problem i världen i vänsterfilen när det är påfarter och skit är bara hjärndött.

Klarar man inte av att i högerfil släppa in en bil från en påfart utan att göra en kamikazesväng in i vänsterfilen ska man fan inte ha körkort.
Citera
2025-09-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Klarar man inte av att i högerfil släppa in en bil från en påfart utan att göra en kamikazesväng in i vänsterfilen ska man fan inte ha körkort.

Nej, men alla bör vara medvetna om att knasiga situationer kan uppstå vid påfarter, oavsett vilken fil man ligger i. Ni i vänsterfilen har ju inget gudomligt medgivande till att alla ska akta sig.
Citera
2025-09-10, 22:05
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Sen om det är så så bör du vara medveten om att när du väl gått ut i högerfilen så kan du ge dig f*n på att någon kommer stänga varju lucka i vänsterfilen och du får sätta upp den där omkörningen på nästkommande femårsplan.

Håller du på och aktivt kör om? Även om du ligger i kön för att få köra om?

När jag har bil framför mig men vi är påväg om högerfilen så håller avstånd spelar ingen roll om en bil går ut framför bara den går tillbaka till högerfilen när den kan eller håller med i tempot så förlorar jag ingenting på det

Går jag ut i vänster filen kör jag om kan jag inte köra om så är jag kvar i högerfilen.

Vänsterfilen är full & avståndet är en sekund. Kan ha fem bilar i vänster filen fram till nästa bil i högerfilen.
Senast redigerad av Coloss 2025-09-10 kl. 22:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in