2025-09-09, 08:49
Medlem
Studsbolls avatar
Typiskt svenskt beteende. En man tar sig friheter som är oönskade och då säger kvinnan inget utan kollar istället om det finns på film och anmäler sedan. Normalt hade varit att om hon blivit arg att hon vänt sig om och gett honom en örfil och en utskällning. Svensken är svårt konflikträdd och tycker att allt ska anmälas och prövas i rätten. Både mannen och kvinnan är pajasar.
Citera
2025-09-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Kontext spelar väl någon jävla roll i alla fall. Titta på videon, det där borde verkligen inte vara straffbart.

Ändå är jag förvånad att tingsrätten friade, man kan bli dömd för mindre i Sverige.

Där håller jag med. Ett olämpligt beteende men inte straffbart.

Jag hade räknat med minst en månads fängelse
Citera
2025-09-09, 08:54
Medlem
Konstnarren5s avatar
Stackars "lilla" Minna ”förstod att det här kommer se konstigt ut”. Nej, det du insåg var att här fanns en chans att sticka ihop en lukrativ offerkofta och dra in både pengar och medial uppmärksamhet. Okynnesanmälningar, och falska anklagelser om sexuella övergrepp, våldtäkt mm, har blivit vår tids bisarra gig-ekonomi: man spelar kränkt, hoppas på skadestånd och ett SVT-inslag. Men när suggan är så översminkad att man tror hon är på väg till sitt eget bröllop, blir det svårt att ta gnället på allvar. Det här var aldrig en fråga om integritet – det var ett försök att casha in på indignation.

Ps. Skall man prata i telefon på arbetsplatsen? Var det verkligen ett arbetsrelaterat samtal till kollegan? Eller höll ni på och snackade skit på arbetstid? Ditt glansiga tryne ljuger.
Citera
2025-09-09, 09:04
Medlem
Det man egentligen borde utreda är varför en man får för sig att daska en tjej i baken är påkallat och därmed okej? Vad är vitsen? Är det mannens rätt?
Citera
2025-09-09, 09:08
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Normalt hade varit att om hon blivit arg att hon vänt sig om och gett honom en örfil och en utskällning.

Tänk efter nu.
Ditt råd till kvinnan att ge igen där och då på plats, är en mycket dåligt råd, förstår du inte det?

Om hon hade gjort så, då hade mannen fått alla möjligheter att anmäla henne för misshandel och hon hade med säkerhet blivit dömd. Händelsen finns ju inspelad.
Hon gjorde helt rätt som höll sig lugn och inte sänkte sig till samma låga nivå som mannen.

I demokratier skipar den enskilde individen inte rätt efter eget tycke. Öga för öga tand för tand gäller inte här.
Hur kommer det att se ut i samhället om varje enskild individ får skipa sin egen rätt utifrån egen uppfattning?
Det är många på Flashback som tycks ha svårt att förstå detta.
Senast redigerad av RFT 2025-09-09 kl. 09:15.
Citera
2025-09-09, 09:10
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Då vill jag ställa en fråga till dig.
Du anser uppenbarligen att det är en mans rättighet att ta sig denna frihet mot en kvinna.
Vilka andra friheter, anser du,
en man har rätt att ta sig mot en kvinna?

Varför nämner du bara en man som tar sig friheter mot en kvinna? Tycker du detta borde varit olagligt också om det gäller två män eller kvinna mot en man?

Om jag hade skrivit lagen så hade jag gjort det klart att om två personer känner varandra så har man rätt att ta på varandra vart man vill, tills den ena personen uttryckligen sagt att det inte är ok.

Om personen som blivit tillsagd gör det igen efteråt så kan man anmäla. Likaså om personen är en främling.
Citera
2025-09-09, 09:12
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag skulle gärna vilja ta denna fråga en nivå högre och undrar därför:
Är det detta vi vill lära våra tonårspojkar, att det är normalt att daska sina tjejkompisar eller klasskamrater i rumpan när man hälsar på dem?

Tingsrätten är väl ändå inte det enda sättet att reglera vad som är acceptabelt beteende i en social kontext? Eller ska allt olämpligt vara olagligt?
Citera
2025-09-09, 09:17
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Varför nämner du bara en man som tar sig friheter mot en kvinna? Tycker du detta borde varit olagligt också om det gäller två män eller kvinna mot en man?

Ja, självklart. Lagen är lika för alla.
Citera
2025-09-09, 09:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Tingsrätten är väl ändå inte det enda sättet att reglera vad som är acceptabelt beteende i en social kontext? Eller ska allt olämpligt vara olagligt?

Nej och det är ju just därför jag ställer frågan.
Vilken moral och vilken syn på det motsatta (och egna könet) vill vi bibringa den uppväxande generationen.
Och självklart är det lika fel om en tjej gör samma sak mot en kille.
Citera
2025-09-09, 09:26
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Nej och det är ju just därför jag ställer frågan.
Vilken moral och vilken syn på det motsatta (och egna könet) vill vi bibringa den uppväxande generationen.
Och självklart är det lika fel om en tjej gör samma sak mot en kille.

Inser du att ditt resonemang betyder att varenda vuxen människa i Sverige har blivit utsatt för sexuella övergrep hundratals gånger?
Citera
2025-09-09, 09:38
Medlem
Pripps0.0s avatar
Pinsamt löjligt att anmäla en sådan grej, det var ju dessutom någon hon kände sedan tidigare.

Helt otroligt att jag och andra kvinnor i min generation har överlevt egentligen.
Så fort vi kom i puberteten var killarna där och försökte taffsa, för att inte tala om vad som hände på krogen när man blev lite äldre.

Vi blev inte ett dugg traumatiserade, däremot lärde vi oss att sätta gränser och stå på oss. Det tillhör ju utvecklingen för både män och kvinnor. Funkar inte att springa till polis, media eller mamma och pappa så fort man tycker att livet blir lite obehagligt.
Citera
2025-09-09, 09:39
Medlem
Det här var förbanne mig det tramsigaste jag hört se'n jag konfirmerade mig.

Den här "Minna" borde lära sig att veta hut. Dessutom, ifall det här är hennes sätt att lösa konflikter visar hon väl att hon knappast är lämplig för sitt arbete som väktare.

Hur skall vi förresten ställa oss till kramandet?
För min del anser jag att det är en betydligt mer intim och i värsta fall mer integritetskränkande gest än en skämtsam dask på stjärten.
Men vänta nu, när det gäller kramandet, som tydligen pågått ett tag personerna emellan, vem är det då som ursprungligen "tagit sig rätt" att behandla den andra personen enligt egen lust och behag? Är det mannen eller kvinnan som tagit initiativ till kramandet? Har kramandet föregåtts av en uttrycklig fråga som: "Får jag ge dig en kram", "Är det okej att vi kramas när vi stöter ihop med varandra så här?, "Är det fortfarande okej att vi kramas eller har du ändrat dig sedan vi sågs sist, du är ju trots allt kvinna?"
Trams!
Senast redigerad av GregersWerle 2025-09-09 kl. 09:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in