Citat:
Ursprungligen postat av
FredochFrid
Han är faktiskt minister, och min första tanke var "jaja, som minister får man väl tåla sånt här", särskilt så med tanke på att aktivisterna kan ha anhöriga som faktiskt dött nere i Gaza, där nuvarande regering som det enda landet i EU hävt bistånd till UNRWA och fortsatt bedriva vapenhandel.
Som det har poängterats förr här i tråden så tycker jag det är mycket konstigt hur han kan vandra omkring själv hem i mörkret, utan vakter m.m., hans roll borde väl innebära någon prioriterad säkerhetsklassning eller liknande.
Dessutom tycker jag han skötte det väldigt osnyggt, han hade kunnat stanna och "debattera" med dem, bemöta dem med sina fakta, övertygelser i frågan, m.m. Istället för arrogant filma sig själv såhär.
I Sverige har ministrar och politiker historiskt sett kunnat röra sig rätt fritt. Nu har det dock tillkommit en klick aggressiva och påträngande grupperingar i samhället vilka inte kan uppföra sig civiliserat. Så nu blir det nog tvunget med mer bevakning av våra politiker. Trist. Och dyrt.
Den sakpolitiska frågan om Gaza hör inte till ämnet egentligen. Oavsett vilka övertygelser man har ska man kunna behärska sig i samhällsrummet. Vi har lämnat stenåldersstadiet sedan länge och sådana som vill tjafsa, skrika och terrorisera andra, istället för att sakligt ta debatter (på lämpliga ställen), skulle nog trivas bättre i något av alla kaosländer som finns i världen. Vi ska givetvis inte acceptera Mellanösternmentalitet och medeltidsfasoner i vårt land. Det är osvenskt. Det finns en anledning till att Mellanöstern är samma shithole nu liksom det varit sedan århundraden tillbaka. De har problem med att ta det lugnt och tänka rationellt. Istället agerar de på känslor och impulser. Då fungerar inte ett land bra.
Mycket bra att minister Bohlin filmade. Då kan alla se och bedöma "råmaterialet" och själva bilda sig en uppfattning om hur den aktuella situationen verkligen var. Vi kan väl säga som så att den inte utföll till Palestinarörelsens fördel....