2025-09-08, 11:32
Medlem
smoerreboms avatar
Har dessvärre gjort en del skumma observationer i och kring mitt hus i min BRF ang el, avlopp och som gör att jag kan tvingas till en snabb exit.

En av dem är att det sitter ett elskåp högst upp i trappuppgången bredvid dörren till vindsförrådet som piper riktigt högt nu. Jag upplever att det blivit lite värre senaste halvåret. Det lät om den där redan när jag flyttade in. Det står Elkapsling på en röd ikon på skåpet och det sitter nån slags sopborstliknande lucka på ena sidan som verkar vara avsedd att släppa in luft. Jag har inte tagit upp det med styrelsen än.

Det finns ju människor med sådan här kompetens på Flashback så jag vore mkt tacksam om det går att säga något om eventuella orsaker och allvarlighet i detta. Har bara googlat och pratat med grok och fått lite blandade svar men en del antyder att det faktiskt kan vara allvarligt och någon slags överbelastning och brandrisk etc. vilket låter riktigt otrevligt.
Citera
2025-09-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Har dessvärre gjort en del skumma observationer i och kring mitt hus i min BRF ang el, avlopp och som gör att jag kan tvingas till en snabb exit.

En av dem är att det sitter ett elskåp högst upp i trappuppgången bredvid dörren till vindsförrådet som piper riktigt högt nu. Jag upplever att det blivit lite värre senaste halvåret. Det lät om den där redan när jag flyttade in. Det står Elkapsling på en röd ikon på skåpet och det sitter nån slags sopborstliknande lucka på ena sidan som verkar vara avsedd att släppa in luft. Jag har inte tagit upp det med styrelsen än.

Det finns ju människor med sådan här kompetens på Flashback så jag vore mkt tacksam om det går att säga något om eventuella orsaker och allvarlighet i detta. Har bara googlat och pratat med grok och fått lite blandade svar men en del antyder att det faktiskt kan vara allvarligt och någon slags överbelastning och brandrisk etc. vilket låter riktigt otrevligt.

Förändras ljud från anläggningar över tid brukar det vara dags att ta en titt på dem. Ta upp det så snart det går och beskriv det som du gjort här
Citera
2025-09-08, 11:52
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Kontakta Elkapsling eller så kontaktar du din ordförande, de är enklast så.
Citera
2025-09-08, 11:59
Medlem
Kan ju vara att något av utrustningen i skåpet larmar.
Citera
2025-09-08, 12:06
Medlem
TELAVIV91s avatar
Kul att du funderar på att flytta pga pipljud...
Bättre ide är att ringa lämplig kontaktperson idag så får säkert direkt svar på vad det kan vara som gör att det piper, men åtgärden dröjer kanske ett tag dock.
Citera
2025-09-08, 13:17
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Kul att du funderar på att flytta pga pipljud...
Bättre ide är att ringa lämplig kontaktperson idag så får säkert direkt svar på vad det kan vara som gör att det piper, men åtgärden dröjer kanske ett tag dock.
Som framgick av trådstarten är detta bara en av flera grejer. Det är därför jag vill kolla dem separat. Det är fler saker som rör el men oxå husgrund och avlopp samt oroväckande omsättning av lgh. Att folk säger att detta i sig inte behöver vara allvarligt är värdefullt.
Citera
2025-09-08, 17:28
Medlem
Det kanske bara är brandvarnaren som har slut på batteriet?
Citera
2025-09-08, 22:00
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Skåpet är låst. Skulle jag pilla där så skulle jag troligen bryta mot elsäkerhetslagen och därutöver aktualisera förverkandegrunder och uppsägningsgrunder i bostadsrättslagen
Har du ringt?
Citera
2025-09-08, 22:13
Medlem
Citat:
Skåpet är låst. Skulle jag pilla där så skulle jag troligen bryta mot elsäkerhetslagen och därutöver aktualisera förverkandegrunder och uppsägningsgrunder i bostadsrättslagen
Du kan pröva att stoppa in en piprensare i något av hålen att bli av med pipen därinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in