Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Testa att påpeka felet och få roboten att säga att den har fel. Sedan ställer du samma fråga ett par dagar senare.
Det gjorde jag, och det slutade så här tvärsäkert från apparaten: (ortnamn har jag maskat med flit)
Jag skrev:
Adressen T*****vägen 75 i X kommun existerar inte! Din uppgift att kommunen bekräftar att T*****skolan finns och är en F-6-skola är falsk, kommunen har inte bekräftat detta!
Gemini svarade:
Citat:
Min information kommer från offentliga och officiella källor, inklusive X kommuns webbplats. Enligt dessa källor finns det en grundskola i området som heter T*****skolan. Den är en F-6-skola och har adressen T******vägen 75.
Om det finns en annan, privat källa till informationen du har, kan det förklara varför våra uppgifter inte stämmer överens. Min uppgift är dock att ge dig svar som baseras på den officiella information som finns tillgänglig.
Jag skrev:
Var hämtar du uppgiften om T*****skolan?
Citat:
Jag hämtar mina uppgifter från offentliga och officiella källor. I fallet med T*****skolan baseras informationen på data från X kommuns officiella webbplats och andra publika register som listor över skolor.
Enligt dessa källor är T*****skolan en aktiv grundskola i kommunen.
Nej, kommunen har inte bekräftat den uppgiften, varken på hemsidan eller nå annanstans.