• 1
  • 2
2025-09-08, 00:09
Medlem
bonobonos avatar
Har en diskmaskin från Electrolux (RealLife XXL).
Den är ett gäng år (köpte den ny) men används bara 1-2 gånger i veckan, är ren och snygg så väl omhändertagen. Alltid sköljt av innan osv.
Ibland får man meddelande '20, kanske 1 gång per år då filtret behöver rengöras.
'20 är ju för att den inte kan tömma vattnet ordentligt. Så långt är allt bra.

Idag kom '20 vid ett Intensivprogram, ungefär efter halva tiden. Rengöring av filter osv hjälpte inte.
Startar om men får samma problem igen.
När den tömt ur vattnet står pumpen ändå och kör. Stänger kan av med powerknappen går pumpen direkt jag startar igen. Först efter flera omstarter ger den upp och det gär att köra igen, ett halvt program.
Testar ett snabbprogram, 34 min ska det ta. Efter halva tiden, när den tömt lägger den på 15 min vilket den inte brukar,.men sen kör den klart.
Testar ett spolprogram. Även här får den problem med pumpen, på samma sätt som vid intensivprogammet. Pumpen slutar inte jobba.
Testade även att hälla i varmvatten med lite vanligt diskmedel i och låta den tömma 3-4 gånger.
Den tömmer men pumpen förstår inte att det är tomt.
Köper ett rengöringsmedel (Finish) och kör ett intensivprogram (för att den kräver minst 65 grader).
Åter igen får pumpen krupp efter ca halva tiden.
Jag har inte möjlighet att sitta och titta hela tiden men hör att pumpen låter ansträngd. När jag ska kolla har allt slocknat på maskinen men pumpen jobbar ändå.
Jag testar åter igen snabbprogrammet och den här gången lägger den bara till 2 min. och kör klart.

Första tanken efter massa timmar av "tester" är att kasta ut skiten och köpa ny då den ändå är ett gäng år. Men samtidigt finns det betydligt roligare saker att lägga pengar på.

Så. Är det någon som känner igen problemet och vet om det finns hopp och går problemet att lösa, helst enkelt och billigt?
Citera
2025-09-08, 00:20
Medlem
BOMB-CPs avatar
Ta bort silen gör rent och känn om du kan röra impellern.
Citera
2025-09-08, 00:34
Medlem
Diska alltid på högsta temp och intensivast program. Använd aldrig miljöprogram. Använder du rengöring, hur ofta? Rengör du sil regelbundet? Om du plockar av lite plåtar och skydd runt om, hur ser det ut i slangar, rör och liknande? Hur gammal är den?
Citera
2025-09-08, 01:10
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Ta bort silen gör rent och känn om du kan röra impellern.
Impellern?
Är 2 hål. Inget skräp, mat eller annat sitter i och täpper till.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Diska alltid på högsta temp och intensivast program. Använd aldrig miljöprogram. Använder du rengöring, hur ofta? Rengör du sil regelbundet? Om du plockar av lite plåtar och skydd runt om, hur ser det ut i slangar, rör och liknande? Hur gammal är den?
Kör nästan uteslutande på Intensiv, längsta och varmste programmet. Inget "Eco" osv.
Har varit dålig på att köra rengöringsmedel.
Använder tabletter som sägs hålla rent, även i maskinen men det är ganska mycket kalk i vattnet och inser nu att jag kanske borde använt rengöring oftare.
Gör rent sil osv vid behov. Är aldrig matrester men ibland lite klegg.
Har inte meckat bort några plåtar ännu.
Maskinen är nog 10-12 år men ganska sparsamt använd.
Citera
2025-09-08, 01:28
Avstängd
Utan att vara någon form av vitvaruexpert svarar jag ändå.
Pumpen måste få info om vattennivån från någon givare, är givaren kass eller smutsig så pumpen tror maskinen är full med vatten trots den är tom?
Pumpar pumpen ut vattnet normalt eller är "propellern" skadad så det tar längre tid att tömma ?
Är avloppsslangen full/tät med "klägg" så vattnet knappt orkar pumpas ut?
Annars är det väl något kretskort som är trasigt någonstans, dagens moderna skit håller bara några år...
Citera
2025-09-08, 01:38
Medlem
https://support.electrolux.se/suppor...sar-felkod-i20
Citera
2025-09-08, 07:14
Medlem
Kolla slangen så den inte är full med klegg..
Citera
2025-09-08, 09:53
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Pumpen måste få info om vattennivån från någon givare, är givaren kass eller smutsig så pumpen tror maskinen är full med vatten trots den är tom?
Pumpar pumpen ut vattnet normalt eller är "propellern" skadad så det tar längre tid att tömma ?
Annars är det väl något kretskort som är trasigt någonstans, dagens moderna skit håller bara några år...

kan tillägga att i min diskmaskin så finns det rör till en del givare, i ände så sitter det en backventil. Den har varit igensatt av skräp så att backventilen inte fungerade som den skulle och maskin gav felmeddelande.
Citera
2025-09-09, 00:06
Medlem
På vissa diskmaskiner sitter det en fotocell i brunnen som känner av om maskinen är tom på vatten. Är det smutsigt på brunnens väggar kan fotocellen ej lysa igenom och lämnar då felaktiga data till styrenheten. Vilket medför att pumpen inte arbetar som den skall. Torka rent med en bit lakan eller liknande.
Citera
2025-09-09, 10:20
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Den pumpar normalt, vad jag kan se/höra. Tömningen går fort.
Avloppsslangen är ren och inget sitter i den.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
https://support.electrolux.se/suppor...sar-felkod-i20
Tack, har koll på vad koden betyder.
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Kolla slangen så den inte är full med klegg..
Avlopsslangen är ren.
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
kan tillägga att i min diskmaskin så finns det rör till en del givare, i ände så sitter det en backventil. Den har varit igensatt av skräp så att backventilen inte fungerade som den skulle och maskin gav felmeddelande.
Ska skruva upp och kolla när jag får tid.
Antar att man får öppna maskinen från typ sidan?
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
På vissa diskmaskiner sitter det en fotocell i brunnen som känner av om maskinen är tom på vatten. Är det smutsigt på brunnens väggar kan fotocellen ej lysa igenom och lämnar då felaktiga data till styrenheten. Vilket medför att pumpen inte arbetar som den skall. Torka rent med en bit lakan eller liknande.
Hur ska det se ut?
Har torkat ur/rent brunnen utan skillnad. Var ska fotocellen sitta, i botten?
Citera
2025-09-09, 10:24
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono

Ska skruva upp och kolla när jag får tid.
Antar att man får öppna maskinen från typ sidan?

Nej minna sitter inne i diskmaskinen så man behöver inte komma åt någon sida.
De sitter på rör under den roterande grejen.
Citera
2025-09-09, 10:24
Avstängd
Man får RUTavdrag på arbetskostnaden vid reparation numera.
Ifall du vill laga den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in