2006-09-03, 13:43
Medlem
I staden där jag bor har man lagt ut stora pengar på att skapa en symbol för staden som används vid välkomstskyltar, i marknadsföring osv. Själv tycker jag den är... underlig. Jag, och de kompisar jag talat med om denna symbol, får direkt andra tankar än "staden längst ner vid Vättern". Men det kanske bara är vi som tänker konstigt.

Vad tänker ni när ni ser symbolen? Är det ett bra sätt att marknadsföra Sveriges Jerusalem? Sossepampen och tillika kommunalrådet Peter Person hävdade att denna symbol kommer skapa uppmärksamhet långt utanför landets gränser. Själv undrar jag i så fall vilken sorts uppmärksamhet...

Kan ses på http://www.jonkoping.se/, i skrivande stund längst ner till vänster.
Citera
2006-09-03, 14:50
Medlem
Pads avatar
Det första som slog mig var att den i princip var en ripoff på Länsmuséets logga. Den finns att beskåda i snedställd beskuren variant längst upp till höger på hemsidan (www.jkpglm.se). Det är för övrigt samma symbol som pryder museirondellen.

Jag har hört fler som fått "helt andra" associationer till Jönköpingsloggan, så helt taget ur luften är det väl inte...
Citera
2006-09-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Det första som slog mig var att den i princip var en ripoff på Länsmuséets logga. Den finns att beskåda i snedställd beskuren variant längst upp till höger på hemsidan (www.jkpglm.se). Det är för övrigt samma symbol som pryder museirondellen.

Jag har hört fler som fått "helt andra" associationer till Jönköpingsloggan, så helt taget ur luften är det väl inte...

Jo, det stämmer ju. Länsmuseets "fjäderpenna" är ju ungefär samma form, tanken bakom är nog samma. Har faktiskt inte tänkt på det!

Men jag tillhör dem som får "helt andra" associationer...
Citera
2006-09-03, 19:11
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Jönköping är ju tändsticksstad så jag gissar att loggan okså kan föreställa en tändsticka.
Citera
2006-09-04, 14:22
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjäbb bjäbb
Jönköping är ju tändsticksstad så jag gissar att loggan okså kan föreställa en tändsticka.

Tror inte det var tanken. Det var nog bara en stjärna i södra änden av Vättern som fick den att bli som den blev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in