• 1
  • 2
2025-09-07, 13:40
Medlem
Tjena, Flashback!

Har nyligen påbörjat min första termin på samhällsvetarprogrammet. Mitt inne i insparken och snart även dags för den första tentan. Kändes jättekul tills jag fick lite ledig tid att fundera på.
Jag tycker att programmet känns väldigt flummigt. Lärarna känns som några stereotypiska akademiker som bara är inom akademin eftersom de inte fick något annat jobb. Jag var medveten om att just dessa typer av ämnen kan leda till att man får kämpa sig in på arbetsmarknaden och att även då kan man hamna på ett jobb som t.ex. ligger långt bort osv.
Jag är 22 år gammal och kommer från en industriort i mellersta Sverige. Har tidigare kört bla. lastbil och jobbat på en bilskrot. Ganska tråkiga jobb i längden, men jag tycker ändå att det var ganska bekvämt med knegarjobb, där mycket blir att kännas väldigt familjärt, speciellt om man har bra kollegor.
Min ambition var väll egentligen att få något jobb på kommunen i hemstaden, ingenting med supermycket prestige, men som inte innebär att man måste slita ut kroppen.
Känner väll inte att jag har jättemycket gemensamt med de som faktiskt verkar plugga samhällsvetenskapliga ämnen, utan jag saknar det drivet och ambitionen som många inom bla. min klass verkar ha.
Jag vet att det är många på detta forum som har varit i ganska liknande situationer och även många som har bra koll på hur bla. Arbetsmarknad ser ut.

Jag har därför några frågor åt er.
Hur ser arbetsmarknad och framtidsutsikten för samhällsvetare ut i Sverige? Och isånnafall, är det verkligen värt att lägga 3 år av studier på detta?
Är det någon som har varit i situationer som där det känns ungefär som det jag beskriver, isånnafall, vad gjorde ni?

Jag vill verkligen inte bli som de som har höga studiekostnader och tvingas ta irrelevanta skitjobb, bara för att utbildningen som de gick visade sig suga. Finns kortare utbildningar i min hemkommun som garanterat leder till jobb, så funderar nästan på om man ska gå någon sådan istället.

Är sjuk, därför är min text inte så bra som den hade kunnat vara. Tack för överseendet
Citera
2025-09-07, 13:50
Medlem
Om du är medveten om att utbildningen leder till att du får kämpa dig till jobb, varför började du då? Tre år på CSN är 400 000. I övrigt är det omöjligt att rådgöra dig, du har kanske en driftig personlighet, som landar dig ett jobb direkt efter examen. Det vet du bara själv.
Citera
2025-09-07, 13:57
Medlem
Vansterpartiets avatar
Om du tycker bilskrot och lastbil med härliga kollegor som inte är skitnödiga är tråkigt kommer du nog vilja skjuta dig själv när du hamnar på ett kommunjobb som handläggare och alla dina kollegor är frigida kvinnor runt klimakteriet. Fy fan vilket öde, sliter hellre ut kroppen än psyket i så fall.

Skulle gått något kvalificerat inom mer praktiska sektorer istället, då slipper du slitet men har fortfarande normala kollegor. Väg, vatten, infrastruktur, bygg osv.
Senast redigerad av Vansterpartiet 2025-09-07 kl. 14:00.
Citera
2025-09-07, 14:21
Medlem
Jag tycker att samhällsvetenskap som ämne är skitkul och kursen i sig verkar ju väldigt rolig.
Men jag har ganska snabbt insett att min framtisplan med ett jobb på kommun där jag faktiskt får känna att jag gör något bra och nyttigt är naivt.
Är ju teknikintresserad så man kanske skulle kolla på yrkeshögskolans utbildningar istället.
Jag tycker ju ändå att det är bättre att jag börjar funderar på detta redan nu, istället för, som många andra, först börjar fundera på deras utbildningsval efter 2 eller 3 år!
Citera
2025-09-07, 14:28
Avstängd
Gå tillbaka till arbetsplatsen, börja jobba 50% och läs sedan 50% tekniska ämnen. Sen när du läst matte ett par år kan du börja lära dig vad du vill online, samtigt som du arbetar, och på så sätt hittar du det du verkligen vill jobba med i framtiden, utan att förlora en massa inkomst och dessutom ta på dig skulder.
Citera
2025-09-07, 16:18
Medlem
OneTaps avatar
man behöver väl inte gå nån universitets utbildning för o få kalla sig samhälls vetare :P hoppa av utbildningen o starta egen firma o ta uppdrag som konsult istället. medan resten flummar runt på lektioner kan du bygga upp ett varumärke o kontakt nät från dag ett :P
Citera
2025-09-07, 16:26
Medlem
pn222jws avatar
Prova att plugga stenhårt så att du får högst eller näst högst betyg på en delkurs eller ett moment. Du kommer att få mer prestige av medstudenterna och lärarna. Praktiska jobb kan du ändå. Avsluta hursomhelst inte mitt i en termin. Samhällsvetenskap är intressant, som du skriver, och en bra start för att bli civilekonom eller jurist.
Citera
2025-09-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toasits
Tjena, Flashback!

Har nyligen påbörjat min första termin på samhällsvetarprogrammet. Mitt inne i insparken och snart även dags för den första tentan. Kändes jättekul tills jag fick lite ledig tid att fundera på.
Jag tycker att programmet känns väldigt flummigt. Lärarna känns som några stereotypiska akademiker som bara är inom akademin eftersom de inte fick något annat jobb. Jag var medveten om att just dessa typer av ämnen kan leda till att man får kämpa sig in på arbetsmarknaden och att även då kan man hamna på ett jobb som t.ex. ligger långt bort osv.
Jag är 22 år gammal och kommer från en industriort i mellersta Sverige. Har tidigare kört bla. lastbil och jobbat på en bilskrot. Ganska tråkiga jobb i längden, men jag tycker ändå att det var ganska bekvämt med knegarjobb, där mycket blir att kännas väldigt familjärt, speciellt om man har bra kollegor.
Min ambition var väll egentligen att få något jobb på kommunen i hemstaden, ingenting med supermycket prestige, men som inte innebär att man måste slita ut kroppen.
Känner väll inte att jag har jättemycket gemensamt med de som faktiskt verkar plugga samhällsvetenskapliga ämnen, utan jag saknar det drivet och ambitionen som många inom bla. min klass verkar ha.
Jag vet att det är många på detta forum som har varit i ganska liknande situationer och även många som har bra koll på hur bla. Arbetsmarknad ser ut.

Jag har därför några frågor åt er.
Hur ser arbetsmarknad och framtidsutsikten för samhällsvetare ut i Sverige? Och isånnafall, är det verkligen värt att lägga 3 år av studier på detta?
Är det någon som har varit i situationer som där det känns ungefär som det jag beskriver, isånnafall, vad gjorde ni?

Jag vill verkligen inte bli som de som har höga studiekostnader och tvingas ta irrelevanta skitjobb, bara för att utbildningen som de gick visade sig suga. Finns kortare utbildningar i min hemkommun som garanterat leder till jobb, så funderar nästan på om man ska gå någon sådan istället.

Är sjuk, därför är min text inte så bra som den hade kunnat vara. Tack för överseendet

Att plugga behöver inte vara fel. Men samhällsvetare är helt fel. Öppnar inga dörrar till jobb.

Var glad att du inser det redan nu och inte om 3 år.

Ett tips är att gå in på:
https://arbetsformedlingen.se/platsbanken

Fyll där i Samhällsvetare och se hur mycket träffar du får. Just nu får man 5 träffar i hela landet. Inte det man vill ha när man lägger ned 3 års studier.

Man bör gärna sikta på områden som i alla fall ger 100+ skulle jag säga.
Senast redigerad av flashbackdasen 2025-09-07 kl. 17:16.
Citera
2025-09-07, 19:04
Medlem
Yinool0401s avatar
Min erfarenhet av utbildning om det inte spetskompetens du införskaffar är att det är överflödigt med skolan .

Är Civ Ek själv men tycker det var bortkastade år.
Citera
2025-09-07, 19:51
Medlem
Frisims avatar
Jag hade inte belånat mig för att pluggat samhällsvetenskap. Om du har pengar över och inte tar CSN är det en annan femma, då kan man följa intressen på ett annat sätt. Sen lär ju samhällvetarprogramet vara fyllt av söta töser...

Fattar helt att du inte vill slita ut kroppen. Jag hade kört något inom YH som är steget upp ur den värsta gyttjan, mättekniker kanske, eller eltekniker?

Slutade själv på fabriken i din ålder och pluggade till lärare. Nu åtta år in på karriären längtar jag tillbaka till ett mera fysiskt jobb, börjat gå kvällskurs till elektriker. Helvete vad man blev fet snabbt när jobbet vart mer stillasittande.
Citera
2025-09-07, 20:24
Medlem
Okej, tänker göra mig själv en tjänst och lyssna på er. Det känns aningen skamligt att "Ge upp" såhär fort. Men jag tänker helst inte slösa bort 3 år av mitt liv och bli skuldsatt bara för att kunna säga att jag minsann fick min examen i ett program som ger mig möjlighet att jobba som biblotekarie. Jag vet att är man ambitiös inom dessa ämnen, så kan man nå långt. Men jag vill inte det. Jag vill ha ett nice jobb som möjliggör köp av villa osv. Inte mycket mer än så iaf.
Har kollat på YH-Utbildningar, men ikväll så blir det att sätta ihop ett CV och söka jobb där hemma
Citera
2025-09-07, 20:52
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Jag hade inte belånat mig för att pluggat samhällsvetenskap. Om du har pengar över och inte tar CSN är det en annan femma, då kan man följa intressen på ett annat sätt. Sen lär ju samhällvetarprogramet vara fyllt av söta töser...

Fattar helt att du inte vill slita ut kroppen. Jag hade kört något inom YH som är steget upp ur den värsta gyttjan, mättekniker kanske, eller eltekniker?

Slutade själv på fabriken i din ålder och pluggade till lärare. Nu åtta år in på karriären längtar jag tillbaka till ett mera fysiskt jobb, börjat gå kvällskurs till elektriker. Helvete vad man blev fet snabbt när jobbet vart mer stillasittande.
Nej, absolut inte mättekniker.
Tog examen våren då pandemin började, och den arbetsmarknaden har kraschat totalt om man ser till jobbannonser.
Tittade väldigt frekvent efter jobb de första åren. Sökte allt i Västernorrland och Västerbotten, och hörde förstås av mig till alla relevanta företag jag kunde finna även om de inte hade annonser ute. Ingen anställde mig, med hänvisning till att jag saknar arbetslivserfarenhet (vilket några månaders LIA, några månaders sommarvikariat och några månader som extralärare i ämnet tydligen inte räknas som).

Söker man just nu så ser det ut att finnas c.a 10-20 annonser i hela Sverige. Förra året hittade jag kanske 7.
Flera av dem är till explicit seniora tjänster eller arbetsledande roller. Resterande kräver högst sannolikt flera års erfarenhet som anställd i yrket, och är ointresserade av nyexade.

Det är dock ett schysst och varierat yrke med variation mellan fält och kontor om man väl blir anställd.

Elektriker är väl typ relativt schysst dock, är utbildad till det också.
Tog länge innan jag hittade praktikplats (är långt in i vuxenlivet och har flertalet utbildningar och tekniska kompetenser att peka på, annars hade det nog blivit nej där också).
Läste färdigt alla kurser och hade som plan att ta all praktik i slutet jämte heltidsjobb, men några veckor in så insåg jag att jag kan inte rättfärdiga att gräva diken och vada I lera (gick på högspänning) gratis i flera månader, för att därefter kliva in på under 20k brutto I ett år, och därefter sakta eventuellt klättra upp till lönen jag redan har inom personlig assistans. Det tar ungefär 3 år (med studierna inräknat) att komma upp i lönen en outbildad heltidsarbetare har inom hemtjänsten utan OB, om man inte har tur och hittar en arbetsgivare som känner för att slänga extra pengar på en.
De riktiga pengarna kommer när du blir auktoriserad och kan driva eget, eller återigen, är duktig på att sälja in dig och hittar en arbetsgivare som betalar mer än kollektivavtalet kräver.
Eller flyttar till Norge, de betalar rövmycket för elektriker.
Industrin har jag för mig, åtminstone initialt, betalar bättre än installatörsavtalet också.

Så det är bara ett reservkort jag har, ifall brukaren trillar av pinn. Men studierna var väldigt lätta, för det mesta. Gick ofta läsa ut en kursbok på en eftermiddag (som all annan gymnasieliteratur, utom natur & matte) och sedan rulla tummarna tills det var labb och tenta fyra veckor senare. Men då hade jag redan tidigare pysslat med el & data på hobbynivå I många år, de yngre tyckte det var svårt.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-09-07 kl. 21:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in