• 1
  • 2
2025-09-07, 09:56
Medlem
Gjorde en otäck upptäckt igår när jag använde instagram som jag är en ganska flitig användare av. Följer ca 200st och de flesta är konton som gör mat-videos och postar recept samt vänner och familj. Har under 100 följare jag själv och postar mest naturbilder utan text, ingen profilbild, ingen profiltext.

Det som har blivit väldigt läskigt på senaste är förslagen på de personer man kanske känner som kommer upp i flödet och hur instagram kan plussa ihop att man känner varandra. Jag ger ett exempel, som var det läskigaste. En granne jag hade för 5 år sedan fick jag upp. Vi hade inga gemensamma följare/följer och har inte honom som vän på någon annan meta-app, inte hans nummer eller email sparat i telefonen. Hur kunde instagram få fram honom?

Ett annat exempel är en mycket avlägsen släkting som jag tittat på när jag varit inne i ancestry och lekt. Då dyker denna upp på instagram någon dag senare, inga gemensamma följare/följer och har aldrig träffat människan.

Så sjukt och vill nästan ta bort instagram nu.

Hur kan detta ske?
Citera
2025-09-07, 10:04
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Gjorde en otäck upptäckt igår när jag använde instagram som jag är en ganska flitig användare av. Följer ca 200st och de flesta är konton som gör mat-videos och postar recept samt vänner och familj. Har under 100 följare jag själv och postar mest naturbilder utan text, ingen profilbild, ingen profiltext.

Det som har blivit väldigt läskigt på senaste är förslagen på de personer man kanske känner som kommer upp i flödet och hur instagram kan plussa ihop att man känner varandra. Jag ger ett exempel, som var det läskigaste. En granne jag hade för 5 år sedan fick jag upp. Vi hade inga gemensamma följare/följer och har inte honom som vän på någon annan meta-app, inte hans nummer eller email sparat i telefonen. Hur kunde instagram få fram honom?

Instagrams ägare meta vet förstås med stor säkerhet att ni bott grannar då ni ofta kopplat up er från närliggande adresser.

Citat:
Ett annat exempel är en mycket avlägsen släkting som jag tittat på när jag varit inne i ancestry och lekt. Då dyker denna upp på instagram någon dag senare, inga gemensamma följare/följer och har aldrig träffat människan.

Så sjukt och vill nästan ta bort instagram nu.

Hur kan detta ske?

Det här motbevisar ju ditt påstående. Du säger att du aldrig ens träffat människan men att instagram tror att du känner denne.
Citera
2025-09-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Instagrams ägare meta vet förstås med stor säkerhet att ni bott grannar då ni ofta kopplat up er från närliggande adresser.

Det här motbevisar ju ditt påstående. Du säger att du aldrig ens träffat människan men att instagram tror att du känner denne.
Ja, jag är släkt med den. Men aldrig träffats och vi har inget gemensamt. Det läskiga är att det kom bara dagar efter att jag registrerat mig hos ancestry.
Citera
2025-09-07, 10:33
Medlem
HBTKuks avatar
Jag tycker inte den är ett dugg bra på det.
Citera
2025-09-07, 11:10
Medlem
bluntcunts avatar
Citat:
Ja, jag är släkt med den. Men aldrig träffats och vi har inget gemensamt. Det läskiga är att det kom bara dagar efter att jag registrerat mig hos ancestry.
Är det verkligen så läskigt? Du svarar ju själv på varför personen kom upp som förslag.
Citera
2025-09-07, 11:48
Medlem
Har för mig att Instagram även lägger fram de som spanat in din profil som förslag så din granne kan högst troligt ha stalkat dig. Nån får rätta mig om jag har fel.
Citera
2025-09-07, 12:00
Medlem
Negerflyktings avatar
Ja, jag har en fullständigt opersonlig IG, där jag en gång vart femte år lägger upp en bild på ett nytt armbandsur och där de användare jag följer är klockhandlare och vissa vintagebutiker. Själv har jag typ fem följare, i stort sett bara kinesiska konton som säkert är botar.

Har aldrig sökt efter eller följt några privatpersoner, definitivt inga svenska.

Ändå.

Ändå får jag ofta upp förslag på konton tillhörande tjejer jag dejtade för fem till femton år sedan. För tre telefoner och två bostadsadresser sedan.

Sjukt.
Citera
2025-09-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerflykting
Ja, jag har en fullständigt opersonlig IG, där jag en gång vart femte år lägger upp en bild på ett nytt armbandsur och där de användare jag följer är klockhandlare och vissa vintagebutiker. Själv har jag typ fem följare, i stort sett bara kinesiska konton som säkert är botar.

Har aldrig sökt efter eller följt några privatpersoner, definitivt inga svenska.

Ändå.

Ändå får jag ofta upp förslag på konton tillhörande tjejer jag dejtade för fem till femton år sedan. För tre telefoner och två bostadsadresser sedan.

Sjukt.

Med största sannolikhet så är dina tidigare telefonnummer knutet till din Meta-profil.

En annan sak är bekantas bekanta. Man kanske har gemensamma vänner så de kommer ju upp ibland - dvs inte helt random men varje gång man varit på en fest/kalas där dessa personer är på också (man kanske träffar personen 4-5 gånger om året) så dyker de alltid upp - och jag gissar att platsen används.
Citera
2025-09-07, 12:20
Medlem
ppp333s avatar
Kan det vara så att om man registrerar sig med ett telefonnummer etc som i sin tur är kopplat på något vis till äldre telefonnummer och ens namn ...sedan kopplas de som söker efter en till ens "anonyma" konto.
Jag är själv helt okunnig i sånt här "datoriskt" men jag ser en person som jag känt som.själv har ett konto med hittepånamn dyka upp, en person som jag tror kan tänkas vilja kolla efter mig, därför undrar även jag kring detta.
Citera
2025-09-07, 12:21
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Med största sannolikhet så är dina tidigare telefonnummer knutet till din Meta-profil.

En annan sak är bekantas bekanta. Man kanske har gemensamma vänner så de kommer ju upp ibland - dvs inte helt random men varje gång man varit på en fest/kalas där dessa personer är på också (man kanske träffar personen 4-5 gånger om året) så dyker de alltid upp - och jag gissar att platsen används.
Det kan förklara det jag undrat över.
Citera
2025-09-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avy
Har för mig att Instagram även lägger fram de som spanat in din profil som förslag så din granne kan högst troligt ha stalkat dig. Nån får rätta mig om jag har fel.
Det vore väldigt osannolikt. Hur kan grannen ha hittat mig. Heter inte mitt namn, är privat, ingen pb eller biografi.

Citat:

Ändå.

Sjukt.
Det är verkligen sjukt! Sjukare än mina stories. Det är läskigt att de kan koppla det på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Ah, platstjänsten kanske gör att man får upp varandra som förslag... det vill jag stänga av isåfall.
Citera
2025-09-07, 13:13
Medlem
Hrass avatar
Citat:

Ändå.

Sjukt.
Har du Facebook?

Jag har också ett "anonymt" instagramkonto där jag får upp personer som jag verkligen känner IVL, men där skulle till och med jag kunna pussla ihop kopplingen. Har ju snokat en hel del, följer några gemensamma konton, haft geografisk närhet, osv. Viktar man ihop allt är det inte så konstigt. Minst like många av de som kommer upp tänker man ju "vem fan är det där?", de reagerar man ju inte på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in