Tja, de partier som hejar på Israel är automatiskt borta (från min lista). Så där ryker KD & SD.
Alla partier som vill att jag ska betala överpris för kärnkraftsel i 40 år är också out. Där ryker hela Tidö, och KD & SD igen.
L är "lost in space", dessutom i sin egen underliga space, förstår inte hur nån kan rösta på dem överhuvudtaget. Så där ryker L, igen.
Vår lantbruksminister är regeringens mest korrumperade politiker, så hans parti är definitivt out. Bye, bye KD.
V har jag rent ingångsmässigt problem med, och också om de lyfter en del vettig politik så är det som gömmer sig där bakom inte nåt att hänga i julgranen. Ytterst osannolikt.
C imponerar under sin nya partiledare, också om jag inte gillar alla politiska förslag så har de, enligt mig, det mest sakliga förhållningssättet till politik av alla partier. Har aldrig röstat på C, men kanske den här gången...
MP verkar inte komma lös från sin flummighet, halva partiet består av sakliga, objektiva, kunniga politiker som ser vetenskapligt på världen. Det skulle behövas i ett land där en stor del av politiken består av fluff och ljug, dessutom uträknat av diverse tankesmedjor och partistrateger bara för att lura väljarna. Men den andra halvan av MP, herregud... Men om man ger fan i precis allt annat och röstar enligt de två största kommande problemen, klimatet och miljön, så kanske.
Och kvar är S. En outgrundlig koloss, som drivs av både unken politisk kolhosdogma och klok realpolitik. Litet oklart bara i vilka fall sossarna tar till det ena, eller det andra. Men stabiliteten i sig är en positiv egenskap, det finns inget stabilare parti i Sverige, inte ens nära. Och den inre maktkampen och karriärstegen i S är så lång och hård att alla som lyckats kravla sig upp till en position som potentiell minister är garanterat dugliga, och ibland betydligt bättre än så. Under Magda har de dessutom lyckats lyfta sig ur gamla hjulspår, vem hade t.ex. trott att det skulle vara S som fixade in Sverige i NATO? Och S är den naturliga politiska motvikten mot "Tidö-regeringen", som är den sämsta svenska regering jag kan komma ihåg. Så om det på valdagen känns som att "stabilitet" och "förändring (mot Tidö)" är det som smakar bäst, då skulle det kunna bli en röst på S.
Befolkningsblandningen bryr jag mig fan i. Allt annat har misslyckats totalt och "folkblandning" (som ju egentligen heter "integrering") har faktiskt lyckats här och där, i andra länder. Men, som sagt, för mig är det nog valfråga Ö, bland de sista på listan.
Så, för att svara på TS fråga: i rådande politiska läge kan det bli andra gången i mitt liv jag röstar på sossarna. Skulle säga att oddsen just nu är kring 30-40%.