• 1
  • 2
2025-09-06, 21:17
Medlem
Mondhers avatar
Det snackas ofta inom psykologin om att starka känsloutbrott beror på en "öm tå". Alltså en gammal erfarenhet eller händelse som satt spår i oss, medvetet eller omedvetet. När någon råkar nudda vid den punkten triggas vi, och reaktionen blir starkare än vad situationen i sig egentligen motiverar.

Men är det verkligen så enkelt? Är alla som tappar det egentligen "offer för sitt förflutna"?

Jag är tveksam. Ibland verkar det snarare handla om:

Folk som helt enkelt har kort stubin.

Dålig impulskontroll och noll självdisciplin.

Stress, sömnbrist eller andra yttre faktorer som gör att man blir irriterad på allt.

Att vissa faktiskt tycker det är "okej" att skrika och skälla, för de är vana vid det hemifrån.

Är det verkligen rimligt att psykologisera sönder allt och skylla utbrott på gamla trauman och "ömma tår"? Kanske är vissa bara arga människor, punkt.

Är utbrott nästan alltid kopplade till något djupt och olöst, eller är det att göra det för enkelt för folk? Bör man förstå – eller ställa krav på självkontroll?
Citera
2025-09-06, 21:52
Medlem
Det där ät kanske/nog rätt i en del fall,
MEN man kan även drabbas hårt av maktmissbruk och då är det inte ett dugg konstigt om man blir förbannad...
Citera
2025-09-06, 22:13
Avstängd
BOMB-CPs avatar
Varierar såklart från person till person och det ena utesluter inte det andra, det kan vara en kombination av många faktorer.
Citera
2025-09-06, 22:28
Medlem
GastonLeMans avatar
Jag har ingen öm tå!
Men jag lackar ur när någon medvetet försöker förnedra mig eller nån som ger sig på någon annan som inte kan försvara sig.

Det är väl normalt att inte ta skit av nån översittare, det är så i min värld i alla fall.

Jag är inte på något sätt en bråkstake, men det finns gränser som jag inte accepterar att folk överskrider.
Citera
2025-09-06, 22:46
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Jag har ingen öm tå!
Men jag lackar ur när någon medvetet försöker förnedra mig eller nån som ger sig på någon annan som inte kan försvara sig.

Det är väl normalt att inte ta skit av nån översittare, det är så i min värld i alla fall.

Jag är inte på något sätt en bråkstake, men det finns gränser som jag inte accepterar att folk överskrider.

Det kan du väl inte veta? Hur mycket av ditt liv kommer du ihåg? En 5% kanske? Hur kan du vara så säker att i dom andra 95% du inte blivit både förnedrad eller att någon gav sig på dig när du inte kunde försvara dig?
Citera
2025-09-06, 22:59
Avstängd
BOMB-CPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det kan du väl inte veta? Hur mycket av ditt liv kommer du ihåg? En 5% kanske? Hur kan du vara så säker att i dom andra 95% du inte blivit både förnedrad eller att någon gav sig på dig när du inte kunde försvara dig?
Om man blir förnedrad eller påhoppad så lär man komma ihåg det.
Citera
2025-09-06, 23:08
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Om man blir förnedrad eller påhoppad så lär man komma ihåg det.

Nej. Absolut inte alla gånger. Försöker du säga att du kommer ihåg allt som hände dig när du var 12 år? Hur mycket av det året kommer du ihåg? Eller menar du att du inte blev påhoppad alls det året?
Citera
2025-09-06, 23:31
Bannlyst
Nej vissa människor kan inte reglera sina känslor. Det är bara lättkränkta
Citera
2025-09-06, 23:45
Avstängd
BOMB-CPs avatar
Citat:
Nej. Absolut inte alla gånger. Försöker du säga att du kommer ihåg allt som hände dig när du var 12 år? Hur mycket av det året kommer du ihåg? Eller menar du att du inte blev påhoppad alls det året?
Grejen med en öm tå är ju att den satt spår att man kommer ihåg.
Citera
2025-09-07, 03:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Glömmer aldrig en oförrätt. Än i dag minns jag de jag fick stryk av i skolan.

TS. Finns vissa punkter, "dont go there"
Citera
2025-09-07, 05:07
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Genom sig själv känner man andra!
Du påstår att jag minns 5% av mitt liv.

Det säger mer om dig än mig!
Citera
2025-09-07, 07:01
Medlem
EnflygandeKos avatar
Vissa människor saknar empati /sympati och impulskontroll. Se bara dådet där en ukrainsk kvinna blev knivmördad på tåget av en svart man.

https://9gag.com/gag/aXPdNmP

helt sjukt samhälle vi lever i , inte bara i Sverige . Men hela världen verkar hamnat i en psykos.

Samt känns som det blir allt mer vanligare att oprovocerade dödliga attacker sker mot vita.
Senast redigerad av EnflygandeKo 2025-09-07 kl. 07:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in