Citat:
Ursprungligen postat av
Elins92
Hur många år ska man jobba heltid för att få en någorlunda bra pension ...har jobbat heltid i 30år...
På de länkar som redan postats i tråden så kan du kolla på beräknad pension utifrån olika tidpunkter när du väljer att gå i pension.
Man kan då se när man så att säga kan maximera sin pension både utifrån att man jobbat ett antal år och att ju längre man väntar innan man går i pension så blir det mer fördelaktigt.
Det värsta problemet tror jag är att på något sätt ändå beräkna hur mycket är dessa pengar värda med tanke på inflation, ökade kostnader för boende och så vidare under en så lång period som 20-30 år.
Men det är komplicerat och beror förstås väldigt mycket på hur din nuvarande ekonomi ser ut.
T.ex om du äger din villa så lär dina bostadskostnader inte öka så mycket under de sista 20-30 åren av ditt liv, medan om du valt att bo i hyreslägenhet så fortsätter kostnaden att öka varje år med mellan 2% till 6%.
För min egen del trots att jag jobbat hela livet så blir pensionen bäst om jag går i pension vid 72 års ålder.