2025-09-06, 18:20
Medlem
Hur många år ska man jobba heltid för att få en någorlunda bra pension ...har jobbat heltid i 30år...
Citera
2025-09-06, 18:39
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Hur många år ska man jobba heltid för att få en någorlunda bra pension ...har jobbat heltid i 30år...

Logga in på https://www.minpension.se/ och kolla hur det ser ut med din pension.
Citera
2025-09-06, 18:53
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det beror ju på en mängd faktorer. Huruvida du har tjänstepension, vilken lön du har, när du planerar att gå i pension, huruvida du sparat privat etc.

Men finns att se prognos på www.minpension.se
Citera
2025-09-06, 19:00
Medlem
Citat:

På de länkar som redan postats i tråden så kan du kolla på beräknad pension utifrån olika tidpunkter när du väljer att gå i pension.

Man kan då se när man så att säga kan maximera sin pension både utifrån att man jobbat ett antal år och att ju längre man väntar innan man går i pension så blir det mer fördelaktigt.

Det värsta problemet tror jag är att på något sätt ändå beräkna hur mycket är dessa pengar värda med tanke på inflation, ökade kostnader för boende och så vidare under en så lång period som 20-30 år.

Men det är komplicerat och beror förstås väldigt mycket på hur din nuvarande ekonomi ser ut.

T.ex om du äger din villa så lär dina bostadskostnader inte öka så mycket under de sista 20-30 åren av ditt liv, medan om du valt att bo i hyreslägenhet så fortsätter kostnaden att öka varje år med mellan 2% till 6%.

För min egen del trots att jag jobbat hela livet så blir pensionen bäst om jag går i pension vid 72 års ålder.
Citera
2025-09-06, 19:11
Medlem
Citat:
De första 25 åren i livet hoppar vi över i kalkylen tills vidare eftersom de flesta lever på sina föräldrar eller pluggar. Arbetar man så är det ofta

Du har jobbat från 25-årsåldern och efter 30 år så är du 55. Medellivslängden i din åldersgrupp är nästan 85 år så du ska leva 30 år till. För att du redan nu skulle kunna gå i pension skulle du behövt betala in halva din lön till pensionen.

Tänk att du ska plocka ut 20 000 kr I månaden under 20 år mellan 65-85 år. Du behöver då spara 10 000 i månaden under 40 år från 25-65 år. Nu vet jag inte hur gammal du var när du började arbeta på riktigt. Tänker att avsättningen på pensionen motsvarar inflationen.
Citera
2025-09-06, 19:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Det finns flera artiklar som visar att det påverkar inte pensionen så mycket om du jobbat heltid hela livet eller varit sjukskriven, arbetslös mm.
Man måste pensionsspara för att få upp en hög pension.

Har du redan sparat månadsvis och investerat, kanske köpt en bostad och sålt och gjort en vinst, så kan du pensionera dig efter 30 år.
Citera
2025-09-06, 19:28
Medlem
Jag jobbar till 61, sen får det vara bra! Får fullt tillräckligt i pension för att inte behöva jobba längre än så
Citera
2025-09-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det finns flera artiklar som visar att det påverkar inte pensionen så mycket om du jobbat heltid hela livet eller varit sjukskriven, arbetslös mm.

Har du redan sparat månadsvis och investerat, kanske köpt en bostad och sålt och gjort en vinst, så kan du pensionera dig efter 30 år.

Om du är i ett låglöneyrke så stämmer det. Har man lite bättre lön och tjänstepension, då blir det betydligt mer skillnad

En bra lösning är ett förhållande med någon som måste jobba 10 år längre än en själv
Citera
2025-09-06, 20:09
Medlem
Citat:

Hur mycket har du sparat privat? Det är egentligen det som gör skillnad.

Har inget sparat så spelar det inte så stor roll hur länga du jobbat. Pensionen kommer inte vara någon höjdare.
Citera
2025-09-06, 20:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

Stämmer. Jag har träffat många äldre kvinnor som känner att de blev lurade på att vara mammor. De hade alltid fått höra att man måste arbeta heltid hela livet, för man måste tänka på sin pension. Absolut inte vara hemma mer än den officiella föräldraledigheten. Så de stressade halvt ihjäl sig under småbarnsåren, och var tvungna att dra upp gråtande barn som bara ville sova och släpa dem till dagis i ottan. Ibland blev det skilsmässa just för att paren inte orkade med livspusslet, det blev bara stress och bråk av familjelivet.

...och idag kompletterar de upp med garantipension + bostadstillägg ändå, de får inte en krona mer än om de skulle ha varit hemma några år och sedan jobbat halvtid i ytterligare några år, familjelivet skulle ha fungerat och barnen skulle ha fått en SÅ mycket bättre start i livet. De är bittra.
Citera
2025-09-06, 21:08
Medlem
Ärligt talat tror jag med den här inflationen har få råd att gå i pension.
Citera
2025-09-06, 21:55
Medlem
ormbitens avatar
Politikerna har ju ordnat till det helt åt helvete så att en jäkla massa människor som inte bidrar ska försörjas.
Snart lär folket få jobba in i döden.
Pensionsnivån i det här jävla landet är ett skämt.
Det vill till att man ser till att spara i egen lada om man ska slippa jobba hela livet.
Att förlita sig på pensionssystemet lär bli en stor besvikelse för många i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in