2025-09-07, 17:42
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det är ofta dom som har invandringsbakgrund som är normalast i skallen.
Det är mest vänsterhjon och några senila nassar som bryr sig om någon ska kalla sig svensk eller inte.

Vi normala utgår från det som kallas sunt förnuft

Sunt förnuft är exkluderande och inte förenligt med rätta värdegrunder.
Citera
2025-09-07, 20:31
Medlem
VillBaraChillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jo du kan mycket väl vara svensk om du känner för det. Men inte etnisk svensk. Finns kulturellt sinnade svenskar med utländsk bakgrund som är mer svenskar än etniska svenskar. Den senare gruppen företräds i huvudsak av journalister inom mainstreammedia.

Kulturell svensk är jag, det är svårt att neka när hela min familj kallar mig för svennen. Men jag är inte svensk. Svenskhet handlar om blod, folkgrupp. Jag ingår inte i den svenska folkgruppen. Mina förfäder var inte bönder som härjade i Baltikum under fritiden, soldater i krigarkungarnas armé som stupade i Tyskland, sågverksarbetare i Stockholm eller folk som klippte ransoneringskort under beredskapstiden. De var fårbönder i Balkan.
Citera
2025-09-07, 20:41
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Väldigt många tolkade kommentaren på precis det sätt som jag gjorde. Många tycker det är uppenbart att Stegrud inte är tillfreds med att två personer med utländsk bakgrund debatterar svensk kulturkanon på tv.

Frågan är alltså om du och "väldigt många" andra har den intellektuella kapaciteten att förstå att kommentaren går att tolka på olika vis?
Citera
2025-09-07, 20:55
Medlem
senhackarens avatar
Det kommer dom göra. Många är nog sura för att SD har en svag lågbegåvad ledare som inte ens kan prata riktig svenska. Äuäuäu. Hör man bara från Jimmie. Är Jimmie svensk?
Citera
2025-09-08, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillBaraChilla
Jag är född här men mina föräldrar är bosnier. Jag är blond, blåögd, har avlångt ansikte med smal näsa, talar inavlad småländska, har gjort värnplikt, hejar på landslaget, har ett svenskt namn och äter sill på midsommar. Jag är inte svensk. Det handlar om blodet. Jag är inte bosnier heller. Jag är ingenting.

Jag kommer fortsatt rösta på SD för att jag vill att mina framtida barn ska växa upp i ett svenskt Sverige.

Hoppas du på att SD i framtiden ska belöna dig för ditt stöd? Att de ska se genom fingrarna, glömma att du är bosnier och behandla dig som en riktig svensk? Tror du att du kommer få tillhöra om du bara anstränger dig lite mer och samtidigt pissar på "dåliga invandrare" (typ muslimer)?
Citera
2025-09-08, 13:48
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Tror du på allvar alla svenskar lever och tänker likadant?

Det är stor skillnad mellan hur en VD i Danderyd och en ensamstående undersköterska lever och tänker.
Nej, men vi har varit ett homogent samhälle med liknande värderingar. Visst har det funnits brottslighet, men finns ingen likhet med dagens brottslighet. Det är oftast första och andra generationens invandrare/flyktingar som står för den stora delen där. Du behöver bara titta in i ett fängelse, och kom inte dragande med fattigdom, det har funnits fattiga i Sverige under alla tider.
Citera
2025-09-08, 14:23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ja, falsk. Lawen Redar och Parisa Liljestrand är båda "skötsamma invandrare" ändå störde det uppenbarligen Stegrud att de debatterade svensk kulturkanon på tv.

Störde ? Hon har ju inte gjort någon värdering. Hon konstaterar något.
Inget fel i det.

Det är ju allas försök att få det till något som det inte var.

Om Lawen Redar och Parisa Liljestrand diskuterat Samisk kultur så hade det ju varit
världskrig i Sametinget och på SVT.
Citera
2025-09-08, 17:24
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej, men vi har varit ett homogent samhälle med liknande värderingar. Visst har det funnits brottslighet, men finns ingen likhet med dagens brottslighet. Det är oftast första och andra generationens invandrare/flyktingar som står för den stora delen där. Du behöver bara titta in i ett fängelse, och kom inte dragande med fattigdom, det har funnits fattiga i Sverige under alla tider.

Nu svarade du och pratade om något helt annat än vad jag kommenterade. Men så är det när man är en hjärndöd bot
Citera
2025-09-08, 19:35
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Tror du på allvar alla svenskar lever och tänker likadant?

Citat:
Nu svarade du och pratade om något helt annat än vad jag kommenterade. Men så är det när man är en hjärndöd bot
Nej jag svarade på din undran om alla svenskar lever och tänker likadant. Vi var en gång ett homogent samhälle, även om vissa stod ut. Tyvärr är vi inte detsamma i dag.

De välintegrerade utlänningarna vill inte ha hit problemen från deras länder och all världens andra avlopp. Så å de är inte lurade. Det är liksom ingen som vill skicka hem Hanif Bali till exempel (nu är han ju inte SD) men ändå.
Citera
2025-09-08, 21:09
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Men är det inte så SD ser på invandrare? Så länge blatten håller sig på mattan tolereras han men om han mopsar upp sig mot herrefolket, ja, då kommer rassen fram. Hur många politiker med invandrarbakgrund har inte Richard Jomshof bett "åka hem"? Det är ju uppenbart att SD aldrig kommer tycka invandrare har lika rätt till Sverige oavsett hur väl de uppför sig.

Aldrig hört SD säga det ordet är ett typiskt vänsterord…
Citera
2025-09-09, 15:27
Medlem
VillBaraChillas avatar
Citat:
Hoppas du på att SD i framtiden ska belöna dig för ditt stöd? Att de ska se genom fingrarna, glömma att du är bosnier och behandla dig som en riktig svensk? Tror du att du kommer få tillhöra om du bara anstränger dig lite mer och samtidigt pissar på "dåliga invandrare" (typ muslimer)?

Jag kommer aldrig bli svensk och jag är inte bosnier, det har jag sagt. Jag kommer aldrig tillhöra den svenska nationen. Jag förväntar ingen "belöning", jag vill bara det som är bäst för mig, mina barn och Sverige. Jag kommer nöjas när mina barn kan ha en säker uppfostran utan att bli hotad av gängkriminella i skolan, eller när Palestinaaktivister inte jagar politiker eller när det inte skjuts eller sprängs varenda jäkla dag.
Citera
2025-09-09, 19:12
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej jag svarade på din undran om alla svenskar lever och tänker likadant. Vi var en gång ett homogent samhälle, även om vissa stod ut. Tyvärr är vi inte detsamma i dag.

De välintegrerade utlänningarna vill inte ha hit problemen från deras länder och all världens andra avlopp. Så å de är inte lurade. Det är liksom ingen som vill skicka hem Hanif Bali till exempel (nu är han ju inte SD) men ändå.

Sverige har aldrig varit homogent förutom etniskt. Alltid varit motsättningar mellan samhällsgrupper, olika mentaliteter, vanor, kultur och det homogena var endast etniskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in