Citat:
Ursprungligen postat av
Anybodykiller
Så stilen går ut på att se ut som 7 svåra år?
Man behöver ju inte gilla det man ser såklart men stilen utgår i avståndet från konsumtionssamhället och ”snabbmode”. Till skillnad mot mode som definieras av snabba, oftast säsongsbetonade förändringar, fokuserar stilen på hantverk kvalitet och långsiktighet.
Estetiken är ju såklart ganska utmärkande och såklart inte för alla med sina tunga tyger, rådenim och läder.
Anledningen att folk inte vill se det som en subkultur i Sverige är
, dels att den inte är stor här i landet lagom där man inte bör avvika från H&Ms skyltfönster och dels för att människor inte anser att den är tillräckligt oppositionell till sin natur. Rent kultursociologiskt kanske den inte är det heller utan mer är ett enthusiast-community, men det kan man nog säga om många av de övervintrade subkulturerna idag som skinheads eller punkare t.ex.
Rugged- och Herritage är en väldigt levande subkultur runt om i Europa, både online och offline, med mässor, events och specialbutiker. Den opponerar sig mot konsumtionssamhället även om den inte är en revolutionär subkultur som t.ex. punken var på sin tid.
Min fråga var om och var communityt finns i Sverige. Jag är helt trygg i min uppfattning om huruvida den är en subkultur eller inte och är inte här för att debattera det. Jag inser dock att det här inte längre är ett forum där man kan ställa frågor utan att behöva diskutera med tyckare och uttråkade provokatörer. Jag letar på andra ställen.