2025-09-06, 00:35
Medlem
Existerar det en rugged- och herritage style community i Sverige?
Vissa kommer nog hävda att det inte är en subkultur men det är det i allra högsta grad.
Jag har goda kontakter med den i både Tyskland och Nederländerna men har haft svårt att hitta den i Sverige. Finns den? Vart isf?
Citera
2025-09-06, 01:01
Medlem
TheGretaResets avatar
Ser ut att bara vara en modetrend (googlade) än substabs.

Typiskt för dagens män som skall ha skägg men kan inte ens byta däck.
Citera
2025-09-06, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Ser ut att bara vara en modetrend (googlade) än substabs.

Typiskt för dagens män som skall ha skägg men kan inte ens byta däck.

Till skillnad mot dem som måste googla nåt de inte vet nåt om, bilda sig någon form av åsikt och sen uttrycka den? Förstår ärligt inte varför man måste kommentera saker man inte vet något om.
Citera
2025-09-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkeTurner
Existerar det en rugged- och herritage style community i Sverige?
Vissa kommer nog hävda att det inte är en subkultur men det är det i allra högsta grad.
Jag har goda kontakter med den i både Tyskland och Nederländerna men har haft svårt att hitta den i Sverige. Finns den? Vart isf?

Är det inte bara ett mode? Vad gör denna community i Tyskland och Nederländerna? Pratar om kläderna de har på sig? De allra flesta subgrupper har väl någon annan form av uttryck eller intresse än bara det estetiska?
Citera
2025-09-06, 20:56
Medlem
Köp dig ett par selvedge jeans (upprullade förstås), red wing kängor, en tjock overshirt i ull eller vaxad canvas, odla ett skägg och sätt på dig en mössa. Sedan tar du kontakt med andra som ser likadana ut. Det bör inte ta lång tid innan du får vänner och får ge/ta penis.
Citera
2025-09-07, 06:50
Medlem
Anybodykillers avatar
Så stilen går ut på att se ut som 7 svåra år?
Citera
2025-09-07, 10:36
Medlem
Eftersom det är uppenbart att fb bara består av folk som måste uttala sig om saker de inte vet nåt om eller bara vill provocera så anade jag från början att det här inte är stället att gå till för att föra en nyanserad, intelligent och civiliserad diskussion. Det var ett försök iaf. Flashback kommer mest troligt snart bara bestå av underutvecklade incels som har åsikter baserade på chatgpt eller wikipedia.
Citera
2025-09-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Så stilen går ut på att se ut som 7 svåra år?

Man behöver ju inte gilla det man ser såklart men stilen utgår i avståndet från konsumtionssamhället och ”snabbmode”. Till skillnad mot mode som definieras av snabba, oftast säsongsbetonade förändringar, fokuserar stilen på hantverk kvalitet och långsiktighet.
Estetiken är ju såklart ganska utmärkande och såklart inte för alla med sina tunga tyger, rådenim och läder.

Anledningen att folk inte vill se det som en subkultur i Sverige är
, dels att den inte är stor här i landet lagom där man inte bör avvika från H&Ms skyltfönster och dels för att människor inte anser att den är tillräckligt oppositionell till sin natur. Rent kultursociologiskt kanske den inte är det heller utan mer är ett enthusiast-community, men det kan man nog säga om många av de övervintrade subkulturerna idag som skinheads eller punkare t.ex.

Rugged- och Herritage är en väldigt levande subkultur runt om i Europa, både online och offline, med mässor, events och specialbutiker. Den opponerar sig mot konsumtionssamhället även om den inte är en revolutionär subkultur som t.ex. punken var på sin tid.

Min fråga var om och var communityt finns i Sverige. Jag är helt trygg i min uppfattning om huruvida den är en subkultur eller inte och är inte här för att debattera det. Jag inser dock att det här inte längre är ett forum där man kan ställa frågor utan att behöva diskutera med tyckare och uttråkade provokatörer. Jag letar på andra ställen.
Citera
2025-09-07, 11:59
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Man behöver ju inte gilla det man ser såklart men stilen utgår i avståndet från konsumtionssamhället och ”snabbmode”. Till skillnad mot mode som definieras av snabba, oftast säsongsbetonade förändringar, fokuserar stilen på hantverk kvalitet och långsiktighet.
Estetiken är ju såklart ganska utmärkande och såklart inte för alla med sina tunga tyger, rådenim och läder.

, dels att den inte är stor här i landet lagom där man inte bör avvika från H&Ms skyltfönster och dels för att människor inte anser att den är tillräckligt oppositionell till sin natur. Rent kultursociologiskt kanske den inte är det heller utan mer är ett enthusiast-community, men det kan man nog säga om många av de övervintrade subkulturerna idag som skinheads eller punkare t.ex.

Rugged- och Herritage är en väldigt levande subkultur runt om i Europa, både online och offline, med mässor, events och specialbutiker. Den opponerar sig mot konsumtionssamhället även om den inte är en revolutionär subkultur som t.ex. punken var på sin tid.

Min fråga var om och var communityt finns i Sverige. Jag är helt trygg i min uppfattning om huruvida den är en subkultur eller inte och är inte här för att debattera det. Jag inser dock att det här inte längre är ett forum där man kan ställa frågor utan att behöva diskutera med tyckare och uttråkade provokatörer. Jag letar på andra ställen.
Aha, nu har jag googlat stilen lite mer. Jag har alltid uppfattat stilen som en sorts midwest Americana. Tankarna går till de som sysslar med hotrods, bobbers, äldre pickuper, BBQ och skäggvård. Det är där jag sett de personerna och här på landet inom skogsbruket, vissa bilevent eller på skjutbanan.

Jag har dock inte sett det som en grupp eller subkultur men det kanske det är.

Jodå, jag känner igen kängorna, flanellerna och den typen av rå-denim tyg. De påminner lite om hipsters eller jeppar men de är inte så urbana.
Citera
2025-09-09, 22:28
Medlem
Citat:

Öh? Du verkar ju själv vara tveksam till om kulturen är utbredd i Sverige, och ändå blir du sur över att du inte får svar inom något enstaka dygn av insatta i ämnet. Ge det lite tid, för bövelen. Är det något flashback är extra bra på så är det ju just att det går att hitta folk med udda specialintressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in