2025-09-05, 21:13
Hej alla!

Jag har nyligen hört talas om SimpleLogin och funderar på att bli medlem där. Jag undrar varför det kan vara fördelaktigt att använda en tjänst som SimpleLogin istället för min riktiga e-postadress.

Jag har läst att det kan hjälpa till att skydda min integritet och minska risken för spam, men jag skulle gärna vilja höra era tankar och erfarenheter.

Vilka fördelar har ni märkt av när ni använder SimpleLogin?

Har ni haft några negativa erfarenheter med att använda en alias-tjänst?

Finns det några specifika funktioner som ni tycker är särskilt användbara?

Tack på förhand för era insikter!
Citera
2025-09-06, 07:50
Jag använder Apples tjänst som fungerar på ett liknande sätt. Aldrig upplevt några problem men det finns två enormt stora fördelar:

1) Om sidan/appen hackas så läcks inte din vanliga e-post utan bara den för just den siten.

2) Integritet. Lättare att fimpa en temporär e-postadress som eventuellt sprids vind för våg än att försöka rensa din main-email.

Finns inga nackdelar vad jag märkt, iaf inte med Apples inbyggda tjänst.
Citera
2025-09-08, 12:55
Medlem
Delhibellys avatar
Som ovan nämner är SimpleLogin eller liknande tjänster (föredrar addy.io) ett bra sätt att hålla undan spam genom att enkelt kunna fimpa en mejladress när den fastnat i något nät. En annan fördel är ju att det går att minska risken för profilering genom att använda unika användarnamn, i detta fall mejladresser, på olika ställen.

Enda nackdelen som jag upplevt är att det kan vara mer eller mindre bökigt med tvåvägskommunikation, typ i kundtjänstärenden eller dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in