2025-09-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Denne Campbell igen. Observera det du själv skrev nyss: PhD. Filosofie doktor, inte medicine doktor. Och det han har doktorerat i är omvårdnad. Nursing. Han har inte gjort mer än publicerat allsköns hittepå i sin Youtube-kanal. Han är inte läkare, han är inte expert på covid. Han är expert på snackande.

Dr. Campbell är sjuksköterska och PhD. Han har riktat in sig på covid-19 sedan början av 2020 och är expert på ämnet.
Citera
2025-09-05, 22:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det finns andra studier som visar överdödlighet för covid-vaccinerade. Ex. den här: (FB) Stor japansk studie: överdödlighet bland covid-vaccinerade

Ursäkten från vaccinapologeterna var då att de vaccinerade har sämre hälsa. Vilket inte stämmer i det här fallet.

Så vad beror den kraftiga ökningen av cancerfall bland covid-vaccinerade på?

Men nu startar du en tråd om denna studie. Varför "whataboutar" du om en annan studie?

Varför viftar författarna bort skillnaden i dödlighet med att vaccinerade är hälsosammare men nämner inte om det inte också kunde vara en faktor till ökad prevalens av cancerdiagnoser?
Citera
2025-09-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Men nu startar du en tråd om denna studie. Varför "whataboutar" du om en annan studie?

Varför viftar författarna bort skillnaden i dödlighet med att vaccinerade är hälsosammare men nämner inte om det inte också kunde vara en faktor till ökad prevalens av cancerdiagnoser?

Den här studien handlar om cancer.

Jag vederlägger argumentet att de vaccinerade skulle ha haft sämre hälsa eftersom dödligheten av alla orsaker var lägre.

Ett annat argument är att ökningen av cancerfall är extrem för att vara på så kort tid.
Citera
2025-09-05, 22:55
Medlem
Jag tittade igenom studien. Intressant att "all-cause death" var betydligt högre för ovaccinerade.
Så vaccinerade fick oftare cancer och ovaccinerade dog oftare var slutsatsen av studien.
Det intressanta vore ju att förstå varför det blev så här. Varför dör ovaccinerade oftare?
Kanske är det bara så att en sorts människor väljer att inte vaccinera sig och den sorten utsätter sig för större risker generellt? Och tvärtom för de som vaccinerar sig, de tar mindre risker och äter mindre hälsosam mat som de får cancer av?
Jag gissar bara, men det vore intressant med fler undersökningar.
Citera
2025-09-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Jag tittade igenom studien. Intressant att "all-cause death" var betydligt högre för ovaccinerade.
Så vaccinerade fick oftare cancer och ovaccinerade dog oftare var slutsatsen av studien.
Det intressanta vore ju att förstå varför det blev så här. Varför dör ovaccinerade oftare?
Kanske är det bara så att en sorts människor väljer att inte vaccinera sig och den sorten utsätter sig för större risker generellt? Och tvärtom för de som vaccinerar sig, de tar mindre risker och äter mindre hälsosam mat som de får cancer av?
Jag gissar bara, men det vore intressant med fler undersökningar.

Studien är från Italien. Där äter de i regel mycket bra mat.

Det handlar knappast om att de 80+ % som vaccinerade sig skulle äta skitmat.
Citera
2025-09-05, 23:09
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Den här studien handlar om cancer.

Jag vederlägger argumentet att de vaccinerade skulle ha haft sämre hälsa eftersom dödligheten av alla orsaker var lägre.

Ett annat argument är att ökningen av cancerfall är extrem för att vara på så kort tid.

Jag påstod inte att vaccinerade har sämre hälsa. Jag sa tvärtom, vilket också författarna påstår. Eller åtminstone att de har ett mer "hälsosamt leverne". Min input var varför författarna så lätt kan ta det som ett skäl till att dödligheten är lägre hos ovaccinerade men bortser från att samma hälsosammare leverne också kan vara ett skäl till den högre cancerprevalensen i.o.m att personer som tar hand om sig själv också tenderar att känna sig kropp och söka vård tidigare (och därmed få en diagnos). En som inte söker vård får ingen diagnos och kommer då inte med i studien.

Jag säger inte att det är så. Jag undrar varför författarna blundar för möjligheten.
Citera
2025-09-05, 23:29
Medlem
Citat:
Nej, källan är studien i #2, dvs. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40881928/

Dr. Campbell är bara ett språkrör som går igenom studien.
Det blir vanskligt att göra jämförelser mellan "vaccinerade" och "o-vaccinerade" som grupp om man tar hänsyn och justerar för andra faktorer som också kan påverka cancer-fall etc..

Några invändningar:

Fel utfall: “första sjukhusinläggning för cancer” ≠ faktisk cancerincidens; starkt påverkat av vårdsökande, screening och vårdplatsrutiner.

Bristande justering: ålder, komorbiditet, rökning, BMI, socioekonomi, livsstil och tidigare vårdkontakter saknas eller är otillräckligt kontrollerade.

Tidsbias: vaccination modelleras inte som tidsvarierande; olika startpunkter och kalender‑tidskonfoundering (inkl. “immortal time”).

Konkurrerande risker: lägre dödlighet hos vaccinerade gör att fler hinner läggas in för cancer; borde hanteras med competing‑risk‑modeller (t.ex. Fine–Gray).

Känslighetsproblem: associationen försvagas eller vänder när man ökar laggen (t.ex. 12 månader), vilket tyder på modellkänslighet snarare än biologi.

Ingen tydlig dos–respons: fler doser ger inte starkare effekt, vilket försvagar ett kausalt argument.
Multipla tester utan robust korrektion ökar chansen för falskt positiva fynd.

Begränsad generaliserbarhet: en region, utfall via ICD‑koder i utskrivningsdata i stället för koppling till cancerregister; mer spekulation än samlad evidens.

Sammanlagt räcker inte dessa data för att dra slutsatsen att vaccination orsakar cancer.
Citera
2025-09-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag påstod inte att vaccinerade har sämre hälsa. Jag sa tvärtom, vilket också författarna påstår. Eller åtminstone att de har ett mer "hälsosamt leverne". Min input var varför författarna så lätt kan ta det som ett skäl till att dödligheten är lägre hos ovaccinerade men bortser från att samma hälsosammare leverne också kan vara ett skäl till den högre cancerprevalensen i.o.m att personer som tar hand om sig själv också tenderar att känna sig kropp och söka vård tidigare (och därmed få en diagnos). En som inte söker vård får ingen diagnos och kommer då inte med i studien.

Jag säger inte att det är så. Jag undrar varför författarna blundar för möjligheten.

Det där låter extremt långsökt.

Och det förklarar inte varför cancerfallen ökat kraftigt på kort tid bland de vaccinerade.
Citera
2025-09-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Det blir vanskligt att göra jämförelser mellan "vaccinerade" och "o-vaccinerade" som grupp om man tar hänsyn och justerar för andra faktorer som också kan påverka cancer-fall etc..

Några invändningar:

Fel utfall: “första sjukhusinläggning för cancer” ≠ faktisk cancerincidens; starkt påverkat av vårdsökande, screening och vårdplatsrutiner.

Bristande justering: ålder, komorbiditet, rökning, BMI, socioekonomi, livsstil och tidigare vårdkontakter saknas eller är otillräckligt kontrollerade.

Tidsbias: vaccination modelleras inte som tidsvarierande; olika startpunkter och kalender‑tidskonfoundering (inkl. “immortal time”).

Konkurrerande risker: lägre dödlighet hos vaccinerade gör att fler hinner läggas in för cancer; borde hanteras med competing‑risk‑modeller (t.ex. Fine–Gray).

Känslighetsproblem: associationen försvagas eller vänder när man ökar laggen (t.ex. 12 månader), vilket tyder på modellkänslighet snarare än biologi.

Ingen tydlig dos–respons: fler doser ger inte starkare effekt, vilket försvagar ett kausalt argument.
Multipla tester utan robust korrektion ökar chansen för falskt positiva fynd.

Begränsad generaliserbarhet: en region, utfall via ICD‑koder i utskrivningsdata i stället för koppling till cancerregister; mer spekulation än samlad evidens.

Sammanlagt räcker inte dessa data för att dra slutsatsen att vaccination orsakar cancer.

Använd sunt förnuft här.

80+ % av de vuxna italienarna vaccinerades mot covid.

Samtidigt som vi ser en kraftig ökning på kort tid för flera olika cancerformer.
Citera
2025-09-05, 23:46
Medlem
Citat:
Använd sunt förnuft här.

80+ % av de vuxna italienarna vaccinerades mot covid.

Samtidigt som vi ser en kraftig ökning på kort tid för flera olika cancerformer.

Sunt förnuft säger att vaccineringen INTE ökar cancer.. Och undersökningerna är så dåligt nedbrytna på faktorer och ålder etc. att de inte ger något stöd för tokerierna.
Citera
2025-09-05, 23:46
Medlem
Citat:
Tråden har väldigt många läsare, men få skribenter.

En talande tystnad?

Förklara gärna mer hur du tänker?

För min del låter det lite som att man klickar in på ännu en tråd med samma tjat och skiter i att skriva samma sak ännu en gång. Dvs lite inflation i covid trådar.

Hur tänker du?? Att TS post var superintressant läsning så alla flockas in efter snacket om senaste FB covid tråden nått Flens torggrill (eller nåt liknande) ?

För mig kommer de här trådarna ha en inflation av nötter, nu är jag dum nog att skriva härinne så får väl erkänna att idag är även jag en av nötterna.
Men måste säga att det är jävla nötter som fortsätter skapa och fortsätter skapa liv i dessa eviga trådar om covid vaccinet.

Vad var det denna gång, nån sjuksköterska som var expert på covid med en YouTube kanal? 👍
Senast redigerad av kallejansson 2025-09-05 kl. 23:51.
Citera
2025-09-05, 23:47
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Dödligheten av alla orsaker var mindre för vaccingruppen[/b], så det går inte att skylla på sämre hälsa. Det är snarare så att vaccingruppen hade bättre hälsa, en healthy vaccinee effect. Men ändå ökade cancerfallen kraftigt bland covid-vaccinerade.

Att diskutera: Vad beror den kraftiga ökningen av cancerfall bland covid-vaccinerade på?

Det här antyder ju att Italienska vården gjort något otroligt fel när man inte i första hand vaccinerat högriskgrupper.

I slutändan är det ju uppenbarligen ingen randomiserad vaccinering så hur såg urvalskriterierna för att erbjuda vaccinet ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in